Gå til innhold

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk


Anbefalte innlegg

Nettselskapene skulle ha tenkt på dette for lenge siden. Problemet er at de har inngått avtaler med kundene om kapasitet som de ikke kan levere. De fleste selvstendige boliger har vel abonnement på 3 x 63A 230V IT. (25KW) Da har abonnentene selvsagt rett til å bruke dette når de vil, med mindre det er en unntakstilstand. Her må nettselskapene snarest sørge for å reforhandle avtalene, hvis de ikke klarer å styrke nettene. På samme måte som det er køpris på veier bør det også være køpris på strømnettene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje løsningen blir å pålegge toveiskommunikasjon mellom forbruker og nettselskap for alle laster over en viss størrelse? Alt over 4kW?

 

Det jeg liker dårligst med AMS er den åpenbare muligheten for at nettselskapene pålegger effektavgift nærmest uavhengig av effektsituasjonen i nettet. Hvorfor skal noen straffes for å lade elbilen med 22kW på et tidspunkt når nettet faktisk tåler det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det jeg liker dårligst med AMS er den åpenbare muligheten for at nettselskapene pålegger effektavgift nærmest uavhengig av effektsituasjonen i nettet. Hvorfor skal noen straffes for å lade elbilen med 22kW på et tidspunkt når nettet faktisk tåler det?

 

Og den muligheten er det 100% garantert at de kommer til å benytte seg av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde jo koste skjorta å lade med 22 kW hjemme - i hvert fall på tidspunkt der det brukes mye strøm... Kan ikke se poenget med det. Lader selv greit opp med ca 2,4kW på min Leaf og den ar alltid fulladet på morgenen.

 

Effektavgiften bør innføres igjen og med smarte strømmålere bør det innføres timespriser på strøm, der det favoriseres å lade på natten.

 

Forutsatt at nye avgifter ikke brukes som melkekuer for strømselskapene - disse tiltakene burde gi reduserte strømpriser for alle som bruker nettet på en fornuftig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet.

Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt.

 

Det er vel dette såkalte smarte strømmålere legger opp til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk..

 

Det burde ikke være noen tekniske utfordringer med å bygge ut et strømnett som klarer å levere en brøkdel av hva strømnettene i New York eller Tokyo leverer.

 

 

Kan det være netteiere ikke ønsker å oppgradere nettet fordi det betyr redusert utbytte?

 

I Tokyo er det 10 mill innbyggere på 2200 km2 i Norge er det 5 mill på 385000 km2. Hvor tror du det er dyrest å bygge ut strømnett pr innbygger? det er tross alt innbyggerne som betaler for utbygging og vedlikehold av strømnettet via nettleien på strømregningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Tokyo er det 10 mill innbyggere på 2200 km2 i Norge er det 5 mill på 385000 km2. Hvor tror du det er dyrest å bygge ut strømnett pr innbygger?

 

Tokyo. Du må gjerne forsøke beregne kostnader ved å trekke en ny høyspentlinje gjennom den byen. Eller et nytt lokalnett. Sett i gang - bare prøv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogen er løsningen. Mye billigere å bygge noen fyllestasjoner for hydrogen enn å ruste opp hele nettet i Norge. Hydrogen er også mye mer brukervennlig og miljøvennlig da det kan lages av overskuddskraft. Elbiler er BARE tull!

 

Blir Elbilen mindre tull om den drives av hydrogen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Tokyo er det 10 mill innbyggere på 2200 km2 i Norge er det 5 mill på 385000 km2. Hvor tror du det er dyrest å bygge ut strømnett pr innbygger? det er tross alt innbyggerne som betaler for utbygging og vedlikehold av strømnettet via nettleien på strømregningen.

 

Det er nok mye mye dyrere i Tokyo. Det er heller ikke de store kablene mellom befolkningssentra som er problemet, men det siste leddet nært forbrukeren (som Christina Bu sier i artikkelen). Vi betaler nok til at strømselskapene kan investere i bedre lokale nett i stedet for å rigge om Norge til massiv eksport som skal betale for store utbytter.

 

I Tokyo er det vel heller ikke så mange som stikker fra jobb kl 15 for å kjøre sin 2-tonns SUV opp til bolig nr 2 ved foten av Fiji-fjellet. Det er helt greit å sette strengere krav til effekt i hyttebebyggelser, det er ingen som "trenger" 22 kW, de har bare lyst på det fordi da går ting raskere - på andres bekostning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det jeg liker dårligst med AMS er den åpenbare muligheten for at nettselskapene pålegger effektavgift nærmest uavhengig av effektsituasjonen i nettet. Hvorfor skal noen straffes for å lade elbilen med 22kW på et tidspunkt når nettet faktisk tåler det?

 

Og den muligheten er det 100% garantert at de kommer til å benytte seg av.

Dette er det vel allerede eksempler på?

Hvis en slik prising skal være lovlig må den basere seg på realtime belastning i nettet.

Ellers blir det umulig for forbruker å tilpasse sine vaner, og det vil heller ikke få noen "utjevnende effekt" fordi man ikke kan tilpasse forbruket etter den reelle belastningen.

 

Sammen med AMS-måleren MÅ man få på plass en eller anenn realtime effektpris-indikator. Denne kan ikke være på en eller annen nettside, da man vel ikke kan forvente at alle steder har internettilgang?

Den bør være på et eget display ved strømmåleren eller lignende.

 

Uten dette, vil en effektprising i stor grad kun være en måte å loppe oss forbrukere på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere som har elbil: Kan man på noe som helst vis velge hvilken effekt man skal lade med? Dvs. fra kontrollpanel i bil eller på hjemmeladestasjon. Eller tar man ut maksimal effekt uavhengig av hva man selv ønsker?

 

Ja, på stort sett alle Mode 2-kabler kan man velge en ampere-verdi. I noen biler (bl.a. Tesla) kan man velge dette innenfra bilen eller fra appen. I Mode-3 kan det vel ikke justeres fra bilen, men på noen Mode-3 veggstasjoner kan man justere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet.

Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt.

 

Denne løsningen skal alle private husholdninger i Norge ha fått installert innen utgangen av 2018, og den kalles AMS-måling.

https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/sluttbrukermarkedet/ams/

Men dette er jo kun halve løsningen?

Hvis dette skal virke, må jo forbrukeren til enhver tid vite den REELLE lasten i nettet.

Hvordan finner man som forbruker ut dette?

Man kan vel heller ikke forvente at en forbruker til enhver tid har nettilgang for å følge med på dette?

 

En fast (faste) overforbrukssats(er) vil vel ikke gi den reelle fordelingen man trenger, og som AMS legger opp til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje vi bør bruke systemet fra strømnettet sin barndom, da nettet slet med lite kapasitet.

Løsningen var overforbruksmålere, hvor det ble kostbart å bruke mer effekt enn det en var tildelt.

Denne løsningen skal alle private husholdninger i Norge ha fått installert innen utgangen av 2018, og den kalles AMS-måling.

https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/sluttbrukermarkedet/ams/

Men dette er jo kun halve løsningen?

Hvis dette skal virke, må jo forbrukeren til enhver tid vite den REELLE lasten i nettet.

Hvordan finner man som forbruker ut dette?

Man kan vel heller ikke forvente at en forbruker til enhver tid har nettilgang for å følge med på dette?

 

En fast (faste) overforbrukssats(er) vil vel ikke gi den reelle fordelingen man trenger, og som AMS legger opp til?

 

 

Poenget er vell at en bør få oversikt over eget forbruk for å spare penger. Dette vill føre til bedre balansering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boligutbygging til flere rekkehus som sikkert har minst 10.000kwt+ forbruk i aaret. Og par av dem har elbil saa faar elbilen skylda som knapt bruker 3-4.000kwt i aaret. Kanskje de de bor sende regninga til utbyggeren? De fleste klarer seg paa 8A. Storre kapasitet paa batteriet gir mindre behov for hurtiglading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...