squaddie Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Eg veit ikkje koffør så mången gjer da, men ja.. spesielt de mer voksne folkan oppi 60+ åran gjer da; rett før de slår av motoren/parkerer, så ruser de (bensin)bilen 1-2 gang før de slår av motoren.. Ka godt gjer da bilen, egentlig?? noken som veit? Endret 3. oktober 2017 av squaddie Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 De habile sjåførene jeg kjenner i den aldersgruppen gjør ikke dette. Noen som har fått en ide som de mente var lur kanskje? Eller at man bommer på gass/ clutch? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Ingen hensikt i dette. Dette kan faktisk bli et problem på forgassermotorer, noe 60++ folk burde være klar over. 5 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Er nok gammel overtro, vil tro de som gjør dette er langt over 60+, de som jeg husker drev med dette har skrudd av tenninga for evig tid. Var noen teorier om at det skulle gi lettere start og på totaktere skulle man smøre litt ekstra til kaldstarten som kom, mulig det var flere teorier. 2 Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Ja, har snakket med et par stk. som sier at de gjør det for at bilen skal starte lettere dagen etter.. Det kan vel ikke stemme, hva? Være det seg at vedkommende kjører med diesel eller bensinbil.. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Interessant teori, noe for Mythbusters? 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Spiller ingen rolle. Eneste en moderne innsprøytingsmotor vil gjøre er å la motoren gå på resterende moment til den stopper. Olje vil uansett renne ned til bunnpannen, og bensin/diesel ble kuttet av så snart du vridde om nøkkelen. Det en forgassermotor vil gjøre er å pumpe drivstoff til sylindrene og til eksosen, så du ender enten opp med en druknet motor, svartrøyk eller baksmell. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Dette er nok såpass gammelt at det kanskje hadde noe for seg, 6V anlegg, tykk olje og ofte dårlig lading ga en del utfordringer som i dag er glemt. 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Alle kjørte wankel i ungdommen gjør sikkert dette av gammel vane? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Farfar var tunghørt, så han ruset alltid motoren til rødlinja for å høre om den gikk, både ved avgang og før stans. Dette til stor glede for barna i nabolaget, som kom springende hver gang han satte seg bak rattet. 6 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Alle kjørte wankel i ungdommen gjør sikkert dette av gammel vane? Skulle si det samme. Det er jo rette måten å stoppe en wankel på. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Hva skjer om man skrur av motoren samtidig som man har gassen i bånn? ^^ Og hva skjer om skrur på motoren/vrir om tenninga samtidig som man har gassen i bånn? Endret 4. oktober 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Hva skjer om man skrur av motoren samtidig som man har gassen i bånn? ^^ Og hva skjer om skrur på motoren/vrir om tenninga samtidig som man har gassen i bånn? Som sagt. Motoren går på eget moment til den stopper. Drivstoff blir kuttet av så snart nøkkelen blir vridd. Skrur man på motoren så vil motoren starte som normalt og akselerere som normalt. Dette er svært dårlig for motoren, siden det tar litt tid å bygge opp oljetrykk til kamakslingene, samt at toleransene er feil i en kald motor, noe som kan føre til ujevn slitasje på sylindrer og stempelringer. Kald olje er heller ikke på sitt optimale stadie for å kunne smøre motoren. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hva skjer om man skrur av motoren samtidig som man har gassen i bånn? ^^ Og hva skjer om skrur på motoren/vrir om tenninga samtidig som man har gassen i bånn? Som sagt. Motoren går på eget moment til den stopper. Drivstoff blir kuttet av så snart nøkkelen blir vridd. Skrur man på motoren så vil motoren starte som normalt og akselerere som normalt. Dette er svært dårlig for motoren, siden det tar litt tid å bygge opp oljetrykk til kamakslingene, samt at toleransene er feil i en kald motor, noe som kan føre til ujevn slitasje på sylindrer og stempelringer. Kald olje er heller ikke på sitt optimale stadie for å kunne smøre motoren. Fremragende ^^ takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Teorien bak dette var at dersom man ga gass på en forgassermotor før man stoppet den, ville sylindrene være fylt av bensindamp ved neste start, slik at motoren startet lettere. Bare tull, selvsagt, da bensindampen kondenserer i løpet av kort tid, og litt bensin renner ned mellom sylinderforing og stempel. Dette vasker bort oljen som ligger der, som igjen medfører ekstra slitasje ved neste start. Vandrehistorier fantes før internett også, selv om de spredte seg litt saktere. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Interessant. Dette har jeg aldri hørt om, men skal høre med gamlingene om dette var noe de gjorde før i tiden. Noen som har skrudd 1.6HDi her? Vurderer å bygge om til SMF siden clutchen begynner å bli sliten. Tenker å kjøpe Valeo-sett tiø rundt 4k og gjøre jobben selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Interessant. Dette har jeg aldri hørt om, men skal høre med gamlingene om dette var noe de gjorde før i tiden. Det var nok bare "gamlingene" som trodde på vandrehistorien som gjorde dette. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Men på totaktere, vil dette ikke legge igjen en oljefilm? Lenke til kommentar
kUZk1 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Men på totaktere, vil dette ikke legge igjen en oljefilm?Mest sannsynlig vil det jo gjøre som du sier siden, automatisk el. manuelt, så er det blandet inn olje i bensinen. Det kommer nok litt an på blandingsforholdet, tror du ikke? Og for det andre; var det ikke her snakk om biler egentlig, ikke totaktere? Så da utgår vel egentlig spørsmålet, gjør det ikke? Endret 14. oktober 2017 av kUZk1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Vi snakker om vaner fra gamledager, det var endel totaksbiler, Saab, Dkw, Wartburg, Trabant og sikker flere til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå