Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasse/ruse bensinbil før man slår av motoren?


squaddie

Anbefalte innlegg

Eg veit ikkje koffør så mången gjer da, men ja.. spesielt de mer voksne folkan oppi 60+ åran gjer da; rett før de slår av motoren/parkerer, så ruser de (bensin)bilen 1-2 gang før de slår av motoren.. Ka godt gjer da bilen, egentlig?? noken som veit?

Endret av squaddie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok gammel overtro, vil tro de som gjør dette er langt over 60+, de som jeg husker drev med dette har skrudd av tenninga for evig tid.

 

Var noen teorier om at det skulle gi lettere start og på totaktere skulle man smøre litt ekstra til kaldstarten som kom, mulig det var flere teorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle. Eneste en moderne innsprøytingsmotor vil gjøre er å la motoren gå på resterende moment til den stopper. Olje vil uansett renne ned til bunnpannen, og bensin/diesel ble kuttet av så snart du vridde om nøkkelen.

 

Det en forgassermotor vil gjøre er å pumpe drivstoff til sylindrene og til eksosen, så du ender enten opp med en druknet motor, svartrøyk eller baksmell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer om man skrur av motoren samtidig som man har gassen i bånn? ^^

 

Og hva skjer om skrur på motoren/vrir om tenninga samtidig som man har gassen i bånn?

 

Som sagt. Motoren går på eget moment til den stopper. Drivstoff blir kuttet av så snart nøkkelen blir vridd.

 

Skrur man på motoren så vil motoren starte som normalt og akselerere som normalt. Dette er svært dårlig for motoren, siden det tar litt tid å bygge opp oljetrykk til kamakslingene, samt at toleransene er feil i en kald motor, noe som kan føre til ujevn slitasje på sylindrer og stempelringer. Kald olje er heller ikke på sitt optimale stadie for å kunne smøre motoren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva skjer om man skrur av motoren samtidig som man har gassen i bånn? ^^

 

Og hva skjer om skrur på motoren/vrir om tenninga samtidig som man har gassen i bånn?

 

Som sagt. Motoren går på eget moment til den stopper. Drivstoff blir kuttet av så snart nøkkelen blir vridd.

 

Skrur man på motoren så vil motoren starte som normalt og akselerere som normalt. Dette er svært dårlig for motoren, siden det tar litt tid å bygge opp oljetrykk til kamakslingene, samt at toleransene er feil i en kald motor, noe som kan føre til ujevn slitasje på sylindrer og stempelringer. Kald olje er heller ikke på sitt optimale stadie for å kunne smøre motoren.

 

Fremragende ^^ takk for svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Teorien bak dette var at dersom man ga gass på en forgassermotor før man stoppet den, ville sylindrene være fylt av bensindamp ved neste start, slik at motoren startet lettere. Bare tull, selvsagt, da bensindampen kondenserer i løpet av kort tid, og litt bensin renner ned mellom sylinderforing og stempel. Dette vasker bort oljen som ligger der, som igjen medfører ekstra slitasje ved neste start. Vandrehistorier fantes før internett også, selv om de spredte seg litt saktere.

Lenke til kommentar

Interessant. Dette har jeg aldri hørt om, men skal høre med gamlingene om dette var noe de gjorde før i tiden.

 

Noen som har skrudd 1.6HDi her? Vurderer å bygge om til SMF siden clutchen begynner å bli sliten. Tenker å kjøpe Valeo-sett tiø rundt 4k og gjøre jobben selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Interessant. Dette har jeg aldri hørt om, men skal høre med gamlingene om dette var noe de gjorde før i tiden.

Det var nok bare "gamlingene" som trodde på vandrehistorien som gjorde dette.

Lenke til kommentar

Men på totaktere, vil dette ikke legge igjen en oljefilm?

Mest sannsynlig vil det jo gjøre som du sier siden, automatisk el. manuelt, så er det blandet inn olje i bensinen.

 

Det kommer nok litt an på blandingsforholdet, tror du ikke?

Og for det andre; var det ikke her snakk om biler egentlig, ikke totaktere? Så da utgår vel egentlig spørsmålet, gjør det ikke?

Endret av kUZk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...