Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk og felger - ble lur

Anbefalte innlegg

Man kan lagre et brød så det holder seg bra i ti år så sammenlikningen er fortsatt bra.

Sammenlikningen er jo litt på jordet da man ofte lager brød av korn som vokser på jorder, men det var kanskje ikke det du mente :wee:

Edit; @kjetilkl fra forrige side.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prinsippet blir det samme om man kjøper brød eller dekk ^^ Hvis noen skriver at det er "nytt", men i realitèten er det 10 år gammelt, da er det lureri. Man kan skrive "som nytt" eller "som nye", hvis dét er sannheten. Man skal gjøre det lettforståelig for potensielle kunder, ikke prøve å lure dem trill rundt.

Lenke til kommentar

Poenget er at du kan ikke spise et 10 år gammelt brød. - Du kan helt fint bruke 10 år gamle dekk så lenge de ikke faller fra hverandre, men ja - har du betalt for ferske dekk så har du blitt lurt.

Man kan spise 10 år gamle brød hvis de har blitt lagret riktig. Matkonservering er en ting.

Lenke til kommentar

Jeg har på melding at han skriver nye dekk når jeg spurte om alder. Alder er et konkret spørsmål. Når noen svarer nye dekk så tenker du nye dekk.

Leste akkurat på continental dekk sin side at selv om dekk er oppbevart under ideelle forhold bør de aldri være mer enn 10 år. Andre skriver maks 6-7 år.

Andre skriver 3-5 år hvis dekkene er brukt.

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man kjøpt dekk som er solgt som nye, så skal de selvfølgelig være nye, innen rimelige grenser.

Når en privatperson selger dekk på felg, så kan man jo normalt anta at de ikke er produsert de siste dagene.

En rimelig antakelse ville være at de var alt fra noen måneder til noen år gamle, men ikke var brukt på bil.

Det er jo de aller fleste anser som "nye" dekk, med mindre man kjøper de i butikk.

Nå er det riktig at gummi råtner over tid, men den tiden fremskyndes betydelig av sollys.

Det er ultrafiolette stråler som gjør at gummi brytes ned forholdsvis raskt, ettersom de beskyttende oljene i gummien tørker ut.

De fleste er dog enig om at 10 år er rundt passe levetid på dekk som står på bil, i normal bruk, forutsatt at de ikke slites ut først.

Noe særlig over dette, så finnes det en risiko for at dekkene kan ha blitt dårlige over tid.

Så finnes det enkelte som krisemaksimerer, eller rett og slett ønsker å selge flere dekk, som kommer med vås som 3-5 år.

Det er ingen som bytter ut dekkene sine etter 3 år dersom det er bra mønster igjen, og det er heller ikke slik at dekker automatisk er søppel fordi de er over 10 år gamle.

Dekk kan normalt leve mye lengre enn 10 år, men man setter en slik varighetsdato for å være sikker, ettersom råtne dekk kan føre til punktering, kollisjoner o.l.

Er dekkene lagret tørt og innendørs, kan de være fullt brukbare selv om de er 11 år gamle.

Mikroskopiske sprekker i gummien er ikke unormalt, spørsmålet er vel hvor, og hvor mye sprekker det er.

Dersom det er mye sprekker i sidene på dekkene, og de virker tørre, kan det være de ikke bør benyttes.

Noen små sprekker oppstår gjerne når dekker lagres over tid, og vil generelt ikke være noe stort problem.

Jeg har kjørt veteranbiler med 40 år gamle dekk, uten problemer, og vet om slike dekk som er like fine, om enn noe hardere enn de var når de var nye.

Hvorvidt du vil kjøre med de, må du jo selv avgjøre, men dersom det koster mer å levere de tilbake, og selger er vanskelig å få tak i, så ville jeg nok personlig skrevet det på kontoen over dustete kjøp og dyrkjøpte erfaringer, å ferdig med det.

Enkelte andre igjen ville sikker ansatt advokat å gå til rettssak, men jeg ser ikke helt poenget med å tape mer penger for å vinne et prinsipp.

Ser de slik ut, er det på tide å kassere de.

cracked-tire.jpg

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Er enig i det. Når en privatperson selger nye dekk forventer man ikke at de er fabrikknye men at de ikke er brukt og at de er lagret maks et par sesonger. 11 år er langt over denne grensen. På den forrige billigbilen min kjøpte jeg 7 år gamle dekk på aluminiumsfelg til 500 kroner. Der var det bra med mønster igjen, gummien så helt fin ut og dekkene oppførte seg som nye dekk. Der var i det minste selgeren ærlig.

Alder er ikke en hindring dersom de er lagret riktig. Det som bekymrer meg her er de små sprekkene i gummien. Har aldri hatt dekk med det før. Det vil si at de gamle sommerdekkene jeg hadde på bilen begynte å få små sprekker også var gummien blitt veldig hard - derfor fant jeg ut at jeg skulle bytte. Nå har jeg i stedet fått eldre dekk med flere sprekker... Vel, vel... Nå har jeg uansett fått på vinterhjul og har 6 md. på meg til å finne en løsning. Vurderer en tur nedover i Danmark og Tyskland til sommeren. Autobahn med dekkene jeg har kjøpt er vel ikke så aktuelt tenker jeg. Er på reise nå men kommer hjem til helgen. Kan ta bilde av dekkene mine slik at folk kan vurdere hvor gode de er.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...