Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk og felger - ble lur

Anbefalte innlegg

Har en eldre bil som nummer 2 bil. Når jeg byttet til vinterdekk så jeg at jeg trengte nye sommerhjul. Så derfor på finn og fant en som solgte "nye" dekk på felg til rundt 1500 kroner. Satt meg derfor i bilen og kjørte 1,5 timer hver vei for å kjøpe de. Når jeg kom dit så dekkene fine ut og jeg så ikke så nøye på de siden de skulle være nye. Når jeg kom hjem så jeg imidlertid at de var satt inn med et et stoff for at de skulle se fine ut, men dot merkingen sa år 2007 og gummien har små overflatiske sprekker. Jeg har derfor blitt lurt og selger er ikke å få tak i. Spørsmålet er om det er farlig å kjøre med snart 11 år gamle dekk?

Jeg vet at jeg skulle ha sjekket dekkene bedre, men det var halvmørkt og plaskregnet ute. Dekkene var også satt inn med et stoff for at de skal se nyere ut. Mønstermessig ser de nye ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du burde ha sjekket hva du kjøper før du gjorde avtalen. Halvmørkt og plaskregn er ingen unnskyldning for ikke å ha sjekket produksjonsdato på dekkene.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Du burde ha sjekket hva du kjøper før du gjorde avtalen. Halvmørkt og plaskregn er ingen unnskyldning for ikke å ha sjekket produksjonsdato på dekkene.

Jeg trenger ikke en leksjon i hva jeg burde gjort for det vet jeg godt selv, det jeg lurer på er hvordan jeg kan gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå. Jeg har kastet bort nok tid på å kjøre fram og tilbake så jeg vil nødig kjøre dit igjen. Bare drivstoff og bompenger koster meg et halvt sett med hjul til den prisen der. Jeg taper derfor uansett penger om jeg leverer det tilbake. Kjører jeg en ekstra tur har jeg brukt like mye som dekkene kostet på å kjøre fram og tilbake to ganger. Eneste grunnen til at jeg brukte så mye tid og penger på å hente de var at de skulle være nye. De så også nye ut da mønsteret ikke var slitt ned. Tenkte ikke at de hadde vært lagret i så lang tid og bare blitt behandlet med et stoff for at de skulle se ny ut. Dekkene ser ikke brukt ut ref mønster og dybde, men de er gamle og gummien har små sprekker. Når dekkene var våte og polerte var det nesten umulig å se noe. Når jeg kom hjem og dekkene var litt mer tørr så jeg at gummien ikke var ny.

Endret av Tullballj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det tar 5 sekunder å sjekke produksjonsdato, selv om det er halvmørkt og plaskregn. Dette er noe man spør om før man kjører milevis for å kjøpe. Innse at du har blitt lurt, og at det er i hovedsak din feil. Selv om dekkene er solgt "som nye", er prisen en indikasjon på at noe er mistenkelig, og din undersøkelsesplikt gjelder uansett hva du kjøper.

Hva du gjør nå? Dersom felgene er bra, kjøp nye dekk på dem. Er felgene ikke brukbare (har du sjekket dem?), er det bare å kjøre alt på gjenbruksstasjonen. Eller legge de på finn.no som "nye" og håpe at en idiot dukker opp.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Legge ut navnet til selgeren så andre vet at han er en svindler?

Kanskje selger var i god tro? Kanskje han har arvet eller fått dekkene, og tror de var nye fordi det hadde godt mønster? Han hadde vasket hjulene før salg, med noe han hadde kjøpt på Statoil, æh Circle K, så de skulle se pene ut før de ble hentet?

Lenke til kommentar

Har lest flere saker her på forumet, at selv om man har solgt noe uten avtale eller kontrakt, så er det fremdeles foregått en handel, og hvis tilsynelatende viktig informasjon er utelatt, så kan handelen ansees som svindel. Du kan gå til sak. Har du noe bevis, samtalelogg i tekstform eller lignende?

Lenke til kommentar

Har lest flere saker her på forumet, at selv om man har solgt noe uten avtale eller kontrakt, så er det fremdeles foregått en handel, og hvis tilsynelatende viktig informasjon er utelatt, så kan handelen ansees som svindel. Du kan gå til sak. Har du noe bevis, samtalelogg i tekstform eller lignende?

Jeg ser ikke helt at det skal være svindel å selge dekk fra 2007 som nye - hvis de faktisk er nye (ubrukt) - med mindre han har lovet noe annet.

Lenke til kommentar

De er ikke nye når de er 10 år gamle og er malt over med belegg for å dekke over at de er gamle.

Vel, det blir et definisjonsspørsmål. - Nye er ofte det samme som ubrukt, og om han har vasket de med dekkvask før han solgte de kan vel neppe kalles å "male de så de skal se nye ut".

Uansett så er ikke 10 års lagring nødvendigvis noe problem hvis de er lagret riktig, men det har du jo ingen garanti for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De er ikke nye når de er 10 år gamle og er malt over med belegg for å dekke over at de er gamle.

Vel, det blir et definisjonsspørsmål. - Nye er ofte det samme som ubrukt, og om han har vasket de med dekkvask før han solgte de kan vel neppe kalles å "male de så de skal se nye ut".

Uansett så er ikke 10 års lagring nødvendigvis noe problem hvis de er lagret riktig, men det har du jo ingen garanti for.

"Når jeg kom hjem så jeg imidlertid at de var satt inn med et et stoff for at de skulle se fine ut"

For meg, så er nytt fabrikknytt, ikke 10 år lagret. I så fall skal man være ærlig og opplyse kjøper om det her så ingen føler seg lurt. Dét må vi vel være enige i?

Lenke til kommentar

Undersøkelsesplikten strekker seg ikke til mistro på alle punkter - hvis annonsen sier "nye", skal dekkene være nye, og man mister ikke retten til å klage ved å stole på det.

Hvis selger gjør seg utilgjengelig er jo det et tegn på at han ikke handlet i god tro. Men så var det forskjellen på å ha rett og å få rett. Jeg ville kontaktet Forbrukerrådet. De kan ikke felle noen dom, men de kan hjelpe deg videre.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg, så er nytt fabrikknytt, ikke 10 år lagret. I så fall skal man være ærlig og opplyse kjøper om det her så ingen føler seg lurt. Dét må vi vel være enige i?

Det er da ingen motstening mellom at noe er fabrikknytt og at det er lagret i 10 år? - Hvis jeg hadde 10 år ubrukte dekk liggende i garasjen jeg skulle selge så hadde jeg da solgt de som nye - vi kan sikkert diskutere om selger burde opplyst om at de var lagret i 10 år eller ikke, men det er fortsatt mange som ikke tenker på at det er noen "utløpsdato" på dekk. (Uten at det nødvendigvis er tilfelle her) - Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å bruke 10 år gamle dekk selv, men er enig i at man bør vite om det og de må selvsagt være billigere enn helt ferske dekk.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at det skal være svindel å selge dekk fra 2007 som nye - hvis de faktisk er nye (ubrukt) - med mindre han har lovet noe annet.

Når det kommer til dekk (gummi) så blir det omtrent det samme som å si at et brød fra 2007 er nytt fordi det ikke er spist av.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når det kommer til dekk (gummi) så blir det omtrent det samme som å si at et brød fra 2007 er nytt fordi det ikke er spist av.

Eh, nei.

Så du vet ikke at gummi morkner over tid? Du vet ikke at gummi i dekk blir så dårlig at det er direkte trafikkfarlig, veldig farlig, å bruke etter bare noen få år uansett mønsterdybde? Du vet ikke at det er stor forskjell på nytt og ubrukt?

Det er faktisk en veldig god sammenlikning, jeg er nesten stolt av meg selv :)

Edit; Jobbet på dekksenter en sesong og har sett min del av gamle dekk med morken gummi. Ubrukte flotte dekk på reservehjul og gamle dekk folk "fant i garasjen". Vi nektet å sette på slike dekk da det er uforsvarlig.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vet ikke at gummi morkner over tid? Du vet ikke at gummi i dekk blir så dårlig at det er direkte trafikkfarlig, veldig farlig, å bruke etter bare noen få år uansett mønsterdybde? Du vet ikke at det er stor forskjell på nytt og ubrukt?

Det er faktisk en veldig god sammenlikning, jeg er nesten stolt av meg selv :)

Edit; Jobbet på dekksenter en sesong og har sett min del av gamle dekk med morken gummi. Ubrukte flotte dekk på reservehjul og gamle dekk folk "fant i garasjen". Vi nektet å sette på slike dekk da det er uforsvarlig.

jo jeg vet det, men igjen kommer det helt an på lagringen (som sikkert i dette tilfellet ikke er "bra") - men sammenligninggen din var helt på jordet. - eod.

- Medieskapt myte

Salgssjef Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk mener at det for en stor del er en medieskapt myte at dekk må være blodferske for å holde mål.

- Dekk kan fint ligge i fem år med riktige lagerforhold uten av kvaliteten og egenskapene forringes. Aldringsprosessen på dekket starter først når dekket tas i bruk, sier Tron Gulbrandsen.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...