8483838383 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Her om dagen knuste røret på ene kaldkatoden min, bestemte meg da for å måle tempen på dritet. Tok frem lianli føleren, å putta inni røret der det var knekt, og dytta føleren helt bort til enden. Skrudde på katoden, og gjett hva tempen var etter 5 min? 90C Senere kommer "koke kaffe med KALDkatode" prosjektet Lenke til kommentar
flabben Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 høres ut som et intresant prosjekt! , men hvor sikkert er det tro? Jeg driver å skal lage milkshake meskin uten visp, men med vifter. Det er myee safere! Strøm + vann = Kan jo bli bra da! :-) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Kald katode er vel ikke kald, i form av temperatur. Kald refererer vel til oppbygningen av katoden eller noe slikt. Lenke til kommentar
Hummbugg Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 kald er den i forhold til orginale katode-røret som holdt mellom 750 til 1100*C . katotoder, trioder og div. andre oder er etterlevninger fra dinosaurtida i elektronikk. (..... fint i anlegget. har to Philips effektforsterkere fra 60'tallet med "kald katode" som viser at forsterkerne er på. disse holder ca 300*C) Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 høres ut som et intresant prosjekt! , men hvor sikkert er det tro? Jeg driver å skal lage milkshake meskin uten visp, men med vifter. Det er myee safere! Strøm + vann = Kan jo bli bra da! :-) tenkte å få tak i ett metallrør eller noe sånt som selve katoden passer fint inni, (ett rør som er tett i ene enden) å så dyppe dette i koppen Kansje bruke 2 katoder for å få litt fart på det. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Poenget er vel at det er lite effekt fra katodene, siden overflatearealet på katodene ikke er allverden så vil katodene bli ganske varme før de avgir nok effekt til at temperaturen på de stabiliserer seg. Dypper du katoden ned i en kald veske tror jeg temperaturen vil falle veldig raskt. Det er effekten som har noe å si, altså antall watt. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Vi vet ikke før noen har prøvd Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Men hvis du skal gjøre detta så for all del bruk et gjennomsiktig rør! et av plexi kansje Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jaja, for all del, hvis du absolutt skal prøve så prøv med noe som leder varme bedre enn plexi da, ellers blir jo aldi varmen overført til mediumet du skal varme opp, men det er snakk om så få watt her allikavel, så du må ha god tålmodighet ja Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Men hvis du skal gjøre detta så for all del bruk et gjennomsiktig rør! et av plexi kansje Er du dum da jonas? Jeg skal varme opp vannet, og da bruker jeg selvfølgelig metall, ikke plexi Katoden skal UT av plexi røret, ikke inn i ett annet Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det er da ikke så veldig mange watt i en kald katode? Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hva er tempen på Kald Catode -Kald = Catode ? Lenke til kommentar
xqus Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Det blir vel som å koke kaffe med en 5W lyspære? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Blir sikkert ikke noe av, siden jeg bare har 1 katode igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå