Anonym1234xx Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Jeg er dømt i en straffesak fra 2009, der jeg + 2 andre ble dømt i en bedragerisak mot DnB. Vi er idømt erstatningskrav med solidarisk ansvar. Har tidligere fått avslag på gjeldsanering både av namsmannen og tingretten. Har også fått avslag av kreditoren som jeg tilbød å betale 1/3 i et oppgjør. Er det på noen som helst måte mulig å omgjøre solidariske ansvar? Endret 20. oktober 2017 av Anonym1234xx Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei, ikke mot kreditors vilje. Skadeserstatningsloven § 5-3 etablerer et ubetinget solidaransvar. I tillegg, hvis du betaler mer enn det du skal betale og krever tilbakebetalt av de to andre, følger det av skadeserstatningsloven § 5-4 at DnBs krav kommer foran ditt, uansett, så lenge det er noe igjen av det. Lenke til kommentar
Anonym1234xx Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2017 Men har kreditor mulighet til å godta at det deles opp? Selv om det er lite sannsynlig siden det svekker dems garantier. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Ja, kreditor kan velge å godta dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå