Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidstaker ber om å gå umiddelbart under sykemelding, angrer etterpå.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

En av våre ansatte har levert oppsigelse en dag etter sykemelding.

I oppsigelsen ber han skriftlig om å fratre så snart som mulig.

Vi ha respondert at han siste dag hos oss blir påfølgende dag. (For å unngå utbetaling av sykepenger i arbeidsgivers periode.)

Når arbeidstaker innser dette angrer han seg og truer med mye rart. Har han krav på å trekke oppsigelsen slik?

Anonymous poster hash: f8cd2...7fa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter skriver ikke hvor lang tid det har gått, og under hvilke omstendigheter arbeidsforholdet er sagt opp. I utgangspunktet kan ikke en oppsigelse trekkes tilbake med utgangspunkt i at arbeidstaker angrer seg. Det er unntak, dersom arbeidstaker eksempelvis har vært utsatt for utilbørlig press for å si opp jobben, eller andre forhold som går under ugyldighet av viljeserklæring.

For at arbeidstaker skal kunne påberope seg ugyldig oppsigelse i ovennevnte, må arbeidstaker varsle arbeidsgiver uten opphold, og før arbeidsgiver har innrettet seg, (Avtaleloven pgf 39) det vil si før arbeidsgiver har ansatt noen andre i stillingen, eller gjort andre vesentlige endringer i forhold til oppsigelsen.

Jeg er ikke jurist, men har lang erfaring med egne ansatte, og ser forhold som jeg tror vil tale til fordel for arbeidstaker: at arbeidstaker har formulert seg med «så snart som mulig», og at det i realiteten er arbeidsgiver som har satt sluttdato, kan reise spørsmål rundt graden av enighet for sluttidspunkt. At arbeidstaker sier opp med umiddelbar virkning, kan (men må ikke nødvendigvis) peke i retning av det var en impulshandling fra arbeidstakers side, og ved konflikt eller lignende på arbeidsplassen, vil det kunne bygge opp under en påstand fra arbeidstaker om at arbeidstaker ble utsatt for press til å slutte. Også det at arbeidstaker er sykemeldt, og at arbeidstaker vil kunne tape økonomisk på å si opp med umiddelbar virkning, kan reise spørsmål rundt oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Kan "så snart som mulig" tolkes i "jeg ønsker at oppsigelsestiden skal begynne å telle fra og med nå"?

Noen ganger har jeg sendt oppsigelser (i hovedsak på leiligheter) i god tid, med spesifisering om at den først gjelder fra månedsskifte, andre ganger at den skal begynne umiddelbart.

Og de gangene jeg har sagt opp "umiddelbart" har det fortsatt vært med en forventning om å bo der ut oppsigelsesperioden, ville ikke forventet at utleier dukket opp neste dag og ba meg komme meg ut.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan "så snart som mulig" tolkes i "jeg ønsker at oppsigelsestiden skal begynne å telle fra og med nå"?

.

Nei, det kan jeg overhodet ikke forestille meg.   Utgangspunktet er jo at oppsigelsesperioden starter så snart den er mottatt. 

Hvorvidt man etterpå kan angre, tør jeg ikke uttale meg sikkert om, men vil tro arbeidsgiver har en god sak når de sitter med en skriftlig oppsigelse som uttrykkelig ber om å fratre så snart som mulig.  Arbeidstakeren fikk ønsket sitt oppfylt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

En arbeidsgiver kan ikke inngå en avtale som begrenser rettigheter etter folketrygdloven, jf. folketrygdloven § 1-2.

Det følger direkte av folketrygdloven § 8-18 femte ledd at arbeidstakers rett til sykepenger fra arbeidsgiver faller bort når arbeidsforholdet opphører dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppsto. Her er tidspunktet tilsynelatende avtalt/fastsatt etter at arbeidsuførheten oppsto.

Her har dere nok vært litt for smarte. Arbeidstaker trenger ikke få dere til å gjøre om noe som helst - avtalen er ikke gyldig med virkning for retten til sykepenger.

Endret av krikkert
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei.

Trådstarter her.

Ønsker ikke skrive mer detaljer, for å unngå å identifisere oss selv eller arbeidstaker.

Vi har konferert med advokat via bedriftsforbund, som har konkludert med at vi ikke har gjort noe ulovlig.

Men jeg tror ikke denne advokaten har tatt hensyn til folketrygdloven som Krikkert henviser til - den er egentlig ganske udiskutabel.

Takker for svar!

Anonymous poster hash: f8cd2...7fa
Lenke til kommentar

FTL 18-8 femte ledd kan vel ikke tolkes slik du antyder - hva/dersom/hvis det skjer en avskjedigelse?

Eller enighet om opphør av arbeidsforholdet mellom sykemeldingen, og før avslutning av arbeidsgiverperioden?

Her har nok Krikkert helt rett, dere kan ikke skrive dere vekk fra arbeidsgiveransvaret når vedkommende allerede er sykemeldt, uansett om arbeidsgiver selv sier opp sin stilling.

Dere kan gi vedkommende sparken, han/hun kan slutte selv, dere kan skrive avtaler til dere blir blå, men dere må fremdeles betale sykepenger ut arbeidsgiverperioden, det toget har gått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I første omgang blir det en sak for nav forvaltning når dere bestrider sykmeldingen. Når de har fattet vedtak og dere fortsatt nekter å betale vil de utbetale sykepenger til arbeidstaker og kreve inn pengene fra dere  gjennom Statens innkrevningsentral. Dere kan så klage videre til ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden. På hvilket grunnlag vil dere bestride sykmeldingen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...