Gå til innhold

Kamera til filming og foto av nordlys?

Anbefalte innlegg

Hei! Akkurat nå har jeg et Pentax K20D, som ikke har film i det hele tatt. Jeg elsker Pentax-kameraet, men det virker som speilløst er veien å gå i dag, og jeg setter meg en øvre grense på 15.000 for kamera.

Jeg har også en HTC U Ultra og DJI Osmo Mobile som gir helt greie bilder og filmer for min del, men film med mobil og nordlys er jo ikke akkurat en suksesshistorie.

Jeg vil gjerne ha Pentax, som sagt, men samtidig er jeg åpen for andre merker! En ting som blir en fin bonus, utenom lav støy ved høy iso, er justerbar lukkertid i filmmodus. Jeg er bowler og bowlingtrener, og 60-120fps og kort lukkertid er bedre enn 240fps og lang lukkertid, så jeg virkelig får klare enkeltbilder i filmen til å analysere alt av bevegeler utøverne gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser Sony A7 II går for 16000 med et objektiv. Det er jo egentlig en grei plass å starte da.

Siden du nevner video oppfatter jeg A7 II som et mye bedre kamera enn 6D til ditt formål. Også bedre enn nye 6D Mk II selv om det er bedre på autofocus mens du tar opp video. Objektivet som følger med A7 II til den prisen er selvsagt ikke superavansert, men helt fint for allround bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser Sony A7 II går for 16000 med et objektiv. Det er jo egentlig en grei plass å starte da.

Siden du nevner video oppfatter jeg A7 II som et mye bedre kamera enn 6D til ditt formål. Også bedre enn nye 6D Mk II selv om det er bedre på autofocus mens du tar opp video. Objektivet som følger med A7 II til den prisen er selvsagt ikke superavansert, men helt fint for allround bruk.

Det jeg konkluderte med selv! Har hørt mye bra om Sony A7 i diverse varianter, og at det er veldig lav støy på høy ISO, som også er essensielt ved fotografering av nattehimmelen.

Lenke til kommentar

For nordlys er det a7Sii du skal ha.

Versjonen uten S har ikke samme lysfølsomhet.

(ok, om du ikke trenger 4k internt, og 5-akse stabilisering gir a7S mk1 omtrent samme resultat)

Det du skal være klar over er at menyer og betjening er litt knotete og rotete i forhold til Canon, og at a7S/a7Sii har litt lav oppløsning for stills, men er overlegent alt annet til video i dårlig lys.

Endret av avo
Lenke til kommentar

A7SII er ekstremt bra i veldig dårlig lys, men det er også et veldig spesialisert kamera og koster rundt 28000. Jeg ville heller hatt A7 II for allround bruk, men det spørs selvsagt hvordan man vektlegger ulike egensakper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...