Redaksjonen. Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 General Motors lover 20 nye elbiler i løpet av fem år - de to første i løpet av 18 måneder.Kommer med to elbil-oppfølgere til Opel Ampera-e i løpet av halvannet år Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk. I fremtiden kan vi bytte om slik at normale biler får kjøre i denne filen med lavere fartsgrense. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 GM og Ford vil halde fram med å selje bilar i Kina etter 1. januar 2019, med andre ord. Vonar det kjem nokre her òg då, og ikkje berre det som trengst for å tilfredsstille krava i stadig fleire land. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tror det ligger mer bak enn som så. En av sjefene i GM kom med et par interessante uttalelser tidligere i år. Det ene var at han bekreftet det alle visste, at GM ikke tjener penger på Bolt. Det andre var at GM så på Bolt som et nødvendig steg på veien for å bygge elbiler som både kan produseres i stort antall *og* selges med overskudd. Dette understreker også forskjellen mellom Tesla og resten av bilindustrien. Der Tesla innoverer og bygger i et halsbrekkende tempo så tar GM og Renault/Nissan små steg om gangen. Målet for begge er nok som Ghosn har sagt, ikke å drive frem den elektriske revolusjonen men å være klar når den kommer. 4 Lenke til kommentar
Anton Ym Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk. Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen? 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg tror det ligger mer bak enn som så. En av sjefene i GM kom med et par interessante uttalelser tidligere i år. Det ene var at han bekreftet det alle visste, at GM ikke tjener penger på Bolt. Det andre var at GM så på Bolt som et nødvendig steg på veien for å bygge elbiler som både kan produseres i stort antall *og* selges med overskudd. Hvem, hva, hvor? Har du link til intervjuet? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Mark Reuss, GM executive vice president for product development https://electrek.co/2017/05/03/gm-electric-vehicle-profit-bolt-ev/ http://www.thedetroitbureau.com/2017/05/gms-reuss-predicts-company-will-build-first-profitable-ev/ Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Selvfølgelig tjener ikke GM penger på Bolt ennå. De har jo utviklings- og investeringskostnader på over 1 mrd. dollar. Det er antatt at Toyota tapte penger på hver solgte Prius i perioden 1997-03. GM ligger an til å selge rundt 22k enheter av modellen i 2017. Tviler vel på at produsenten vil klare å produsere 150k av Bolt innen utgangen av 2019, ref. artikkelen nedenfor, men 100.000 burde være oppnåelig. https://seekingalpha.com/article/4075798-tesla-will-likely-lose-money-model-3 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Er ikke den tabellen litt sånn 'onkel tegner og forteller'? Jeg mener, verken GM eller Tesla har offentliggjort disse tallene? Den største mangelen er kanskje at de ikke har tatt hensyn til ZEV-kreditter. Selv om GM isolert sett taper penger på hver Bolt, selv om du ser bort fra utviklingskostnadene, så pynter CARB-kredittene ganske greit på resultatene. I følge Elon Musk så 'låser' for øvrig CARB-kredittene produksjonen av Bolt til 20-30k biler i året. https://chargedevs.com/newswire/elon-musk-gm-is-in-it-for-the-carb-credits-will-produce-only-25000-chevy-bolts-per-year/ Så blir det spennende å se om de to modellene GM har lovet her virkelig blir 'seriøse' elbiler som vil være attraktive *og* profitable.. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Interessant hvordan Tesla-menigheten kjøper alt hva Musk sier. Anslag som ovenfor er i det minste litt interessant å lese. Musk står selv bak batteribyttebløffen, så han burde holde kjeft om hva konkurrente gjør. 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Interessant hvordan Tesla-menigheten kjøper alt hva Musk sier. Anslag som ovenfor er i det minste litt interessant å lese. Musk står selv bak batteribyttebløffen, så han burde holde kjeft om hva konkurrente gjør. Uviktigper drar frem "teslameinighet-floskelen" null innhold ..ikke så imponerende 6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Interessant hvordan Tesla-menigheten kjøper alt hva Musk sier. Anslag som ovenfor er i det minste litt interessant å lese. Musk står selv bak batteribyttebløffen, så han burde holde kjeft om hva konkurrente gjør.Ah, så når Musk sier noe så antar du automatisk at det er tull? Kan du forklare hvor resonnementet til Musk feiler? Og hva er denne 'batteribyttebløffen' du snakker om forresten? At det er mulig å bytte batteri på en model S på 90 sekunder? Det er da vitterlig demonstrert, Tesla hadde til og med en operativ batteribyttestasjon en periode, helt til tjenesten ble lagt ned på grunn av manglende etterspørsel. Jeg ser ikke helt hvordan det å legge ned en tjeneste nesten ingen bruker kvalifiserer til å bli kalt 'bløff'. 3 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk. Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen? Det er ikke så mange km med kollektivfelt i Norge. Prisen i utbygging går mest på autovern og eventuell kjøreledning i bakken. Spør vi MDG så bør det vel finansieres av fosilbilene med bompenger. Lenke til kommentar
Anton Ym Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk. Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen? Det er ikke så mange km med kollektivfelt i Norge. Prisen i utbygging går mest på autovern og eventuell kjøreledning i bakken. Spør vi MDG så bør det vel finansieres av fosilbilene med bompenger. Hvis det er så få km med kollektivfelt som du tror, hva er i så fall nytteverdien av den ekstreme hastigheten du foreslår? Du svarte ikke på hvordan du tenker at løsningen din skal forholde seg til omverdenen. Det er ikke bare å kjøpe inn autovern og sette det ned i bakken uten videre. Disse tingene tar en del plass, særlig om du skal skille to kjørefelt. Hvor skal du ta plassen til utvidelsen fra? Hva slags kryss og avkjørsler vil du foreslå at vi bygger for denne løsningen? Avkjørsler som takler 200 km/t blir ekstremt store. Hvor skal du ta plassen fra? Hvordan skal trafikken i det innerste feltet komme seg av og på vegen, nå som du har sperret dem inne? Hvor skal du ta ladestrøm til kjøreledningen fra, når strømnettet er overbelastet som det er? Som sagt, snedig tanke! Jeg spurte forresten ikke MDG om hvordan det skulle finansieres. Jeg spurte deg. Lenke til kommentar
Geir Sverre Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Dere kan jo ikke bruke Opel i overskriften. GM er ikke lengre eier av opel. og leveransen av av Ampera E har jo stoppet helt opp. så det vil være feil å bruke Opel i overskriften. jhttps://www.expressen.se/motor/bilnyheter/opel-ampera-e-kommer-kanske-aldrig-till-sverige/ 1 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 minst 20 nye elbiler innen 2023? Håndlages de? 20 biler på 6 år.. Andre produsenter lager jo tusenvis hver mnd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå