Gå til innhold

Kommer med to elbil-oppfølgere til Opel Ampera-e i løpet av halvannet år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk.

 

I fremtiden kan vi bytte om slik at normale biler får kjøre i denne filen med lavere fartsgrense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger mer bak enn som så. En av sjefene i GM kom med et par interessante uttalelser tidligere i år. Det ene var at han bekreftet det alle visste, at GM ikke tjener penger på Bolt. Det andre var at GM så på Bolt som et nødvendig steg på veien for å bygge elbiler som både kan produseres i stort antall *og* selges med overskudd.

 

Dette understreker også forskjellen mellom Tesla og resten av bilindustrien. Der Tesla innoverer og bygger i et halsbrekkende tempo så tar GM og Renault/Nissan små steg om gangen. Målet for begge er nok som Ghosn har sagt, ikke å drive frem den elektriske revolusjonen men å være klar når den kommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk.

 

Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger mer bak enn som så. En av sjefene i GM kom med et par interessante uttalelser tidligere i år. Det ene var at han bekreftet det alle visste, at GM ikke tjener penger på Bolt. Det andre var at GM så på Bolt som et nødvendig steg på veien for å bygge elbiler som både kan produseres i stort antall *og* selges med overskudd.

 

Hvem, hva, hvor? Har du link til intervjuet?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tjener ikke GM penger på Bolt ennå. De har jo utviklings- og investeringskostnader på over 1 mrd. dollar. Det er antatt at Toyota tapte penger på hver solgte Prius i perioden 1997-03. GM ligger an til å selge rundt 22k enheter av modellen i 2017. Tviler vel på at produsenten vil klare å produsere 150k av Bolt innen utgangen av 2019, ref. artikkelen nedenfor, men 100.000 burde være oppnåelig.

 

https://seekingalpha.com/article/4075798-tesla-will-likely-lose-money-model-3

 

9110881_14954769509192_rId9.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke den tabellen litt sånn 'onkel tegner og forteller'? Jeg mener, verken GM eller Tesla har offentliggjort disse tallene? ;)

 

Den største mangelen er kanskje at de ikke har tatt hensyn til ZEV-kreditter. Selv om GM isolert sett taper penger på hver Bolt, selv om du ser bort fra utviklingskostnadene, så pynter CARB-kredittene ganske greit på resultatene.

 

I følge Elon Musk så 'låser' for øvrig CARB-kredittene produksjonen av Bolt til 20-30k biler i året.

https://chargedevs.com/newswire/elon-musk-gm-is-in-it-for-the-carb-credits-will-produce-only-25000-chevy-bolts-per-year/

 

 

Så blir det spennende å se om de to modellene GM har lovet her virkelig blir 'seriøse' elbiler som vil være attraktive *og* profitable..

Lenke til kommentar

Interessant hvordan Tesla-menigheten kjøper alt hva Musk sier. Anslag som ovenfor er i det minste litt interessant å lese. Musk står selv bak batteribyttebløffen, så han burde holde kjeft om hva konkurrente gjør.

 

Uviktigper drar frem "teslameinighet-floskelen" null innhold ..ikke så imponerende
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Interessant hvordan Tesla-menigheten kjøper alt hva Musk sier. Anslag som ovenfor er i det minste litt interessant å lese. Musk står selv bak batteribyttebløffen, så han burde holde kjeft om hva konkurrente gjør.

Ah, så når Musk sier noe så antar du automatisk at det er tull? Kan du forklare hvor resonnementet til Musk feiler?

 

Og hva er denne 'batteribyttebløffen' du snakker om forresten? At det er mulig å bytte batteri på en model S på 90 sekunder? Det er da vitterlig demonstrert, Tesla hadde til og med en operativ batteribyttestasjon en periode, helt til tjenesten ble lagt ned på grunn av manglende etterspørsel. Jeg ser ikke helt hvordan det å legge ned en tjeneste nesten ingen bruker kvalifiserer til å bli kalt 'bløff'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk.

Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen?

 

Det er ikke så mange km med kollektivfelt i Norge. Prisen i utbygging går mest på autovern og eventuell kjøreledning i bakken. Spør vi MDG så bør det vel finansieres av fosilbilene med bompenger. 

Lenke til kommentar

 

 

Kollektivfeltet bør bytte ut med et autonomt felt med "kjøreledning" for lading. Fartsgrense 200kmt og autovern som skiller de fra normal trafikk.

Snedig konsept, men jeg går ut fra at dette ikke er ment som et seriøst forslag. Har du noen tanker om hvordan en så massiv investering skal finansieres? I tillegg er det jo slik at veger med kollektivfelt er en del av et større system, som regel i bynære strøk. Hvordan tenker du at forslaget ditt skal forholde seg til omverdenen?

 

Det er ikke så mange km med kollektivfelt i Norge. Prisen i utbygging går mest på autovern og eventuell kjøreledning i bakken. Spør vi MDG så bør det vel finansieres av fosilbilene med bompenger. 

 

Hvis det er så få km med kollektivfelt som du tror, hva er i så fall nytteverdien av den ekstreme hastigheten du foreslår? Du svarte ikke på hvordan du tenker at løsningen din skal forholde seg til omverdenen. Det er ikke bare å kjøpe inn autovern og sette det ned i bakken uten videre. Disse tingene tar en del plass, særlig om du skal skille to kjørefelt. Hvor skal du ta plassen til utvidelsen fra? Hva slags kryss og avkjørsler vil du foreslå at vi bygger for denne løsningen? Avkjørsler som takler 200 km/t blir ekstremt store. Hvor skal du ta plassen fra? Hvordan skal trafikken i det innerste feltet komme seg av og på vegen, nå som du har sperret dem inne? Hvor skal du ta ladestrøm til kjøreledningen fra, når strømnettet er overbelastet som det er?

 

Som sagt, snedig tanke! Jeg spurte forresten ikke MDG om hvordan det skulle finansieres. Jeg spurte deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...