Gå til innhold

Hovedkort og PSU svidd - Ide om hvorfor ?

Anbefalte innlegg

Vel. Da var det kvelden for hovedkort og psu på min maskin.

Det som skjedde. PC var blitt utrolig ustabil siste 2 dagene og jeg tenkte, reinstallere Windows og prøve litt andre drivere (hadde vel oppgradert litt VIA osv)

Vel, Windows lot seg ikke reinstallere, den hang seg og fikk striper på skjermen osv, alt så helt kaotisk ut...

Så jeg demonterte maskinen og da jeg skulle dra ut ATX strøm pluggen satt den fast. Fikk den ut, og 4 av kontaktene (4 røde) var smeltet fast i ATX uttaket på hovedkortet, helt svarte, har vært skikkelig varmt der.

Noen som har vært borti det samme ? Hadde ide om at stormen over Norge kunne være skylden, overspenning ellernoe... Men jeg vet ikke... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau... Ser akkurat sånn ut min også. De røde +5v'ene. Og helt sikkert pga overbelastet PSU. Min er på 340 Watt og PSU kalkulatoren anbefalte 380 Watt....

amd xp, geforce, 4 disker, dvd, cdrw, lydkort, nettkort, 2x 80mm

Blir nytt hovedkort og minst 420 Watt PSU denne gangen da... Det holdt i 1.5 år hvertfall før den kvelda.... *snufs* :no:

Lenke til kommentar

Nei, tanken var først det at PSU ikke klarte å gi hovedkortet nok strøm, og da har hovedkort prøvd å trekke mer enn psu kunne gi og til slutt har psu'en gitt etter, kortslutta ellerno... Det var tankegangen..

Men, tror heller mer på den fine stormen over ganske land.... Så har den vel hangla og gått en dag etter det før den ble grilla... Eventuellt, at stormen førte til spikes på nettet slik at psu'en (som fra før av ble presset ganske hardt) fikk seg en smekk og sa natti...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...