JFM Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hei. Jeg har 6 gamle, men fult fungerende, vifter liggende. Disse er av typen Noctua NF-P12 http://noctua.at/en/nf-p12/specification Jeg har for lengst byttet ut den stasjonære datamaskinen min med laptop. Jeg tenker nå å lage meg en egen kjøle-plate (eller lignende) til laptopen, hvor jeg ønsker å bruke noen av disse viftene. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gjøre dette slik at viftene (la oss si 3 stykker) kobles til en av laptopen USB3.0-porter og drives av denne? Jeg ønsker dessuten en felles, trinnløs viftestyring for alle viftene. Lar dette seg gjøre? Tips og råd mottas. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Noe sånt? Trur ellers at mange av disse PC-viftene med tre ledere er børsteløse og derfor må ha en driver. For eksempel en slik: http://fritzing.org/projects/pwm-dac-fan-control Endret 3. oktober 2017 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
JFM Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Men en USB-port leverer jo bare 5V. Viftene er 12V Endret 4. oktober 2017 av JFM Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Trur ellers at mange av disse PC-viftene med tre ledere er børsteløse og derfor må ha en driver. For eksempel en slik: http://fritzing.org/projects/pwm-dac-fan-control Børsteløse motorer "må ha en driver"? BLDC motorer har innebygget elektronikk, de drives direkte fra strømforsyningen. Og så drar du inn PWM ... JFM: Det er nok der problemet ligger, du trenger en DC/DC converter for å få 12V. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Husker at viftene ble levert med adapter for å stille ned effekten. Det ene adaptret var på 5V, det andre på 7V.Da er det vell ingen problem (bortsett fra at effekten blir litt lav)? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Godt mulig en 12V vifte kan kjøre ved å senke spenningen til 7V. Problemet blir å starte på lav spenning, den kommer ikke i gang. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Trur ellers at mange av disse PC-viftene med tre ledere er børsteløse og derfor må ha en driver. For eksempel en slik: http://fritzing.org/projects/pwm-dac-fan-control Børsteløse motorer "må ha en driver"? BLDC motorer har innebygget elektronikk, de drives direkte fra strømforsyningen. Og så drar du inn PWM ... JFM: Det er nok der problemet ligger, du trenger en DC/DC converter for å få 12V. OK, jeg er ikke ekspert på vifter, men vet at det finnes mange forskjellige motorvarianter. Hvordan ser du at "Noctua NF-P12" leveres med elektronikk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er en PC vifte på standard 3-pins kontakt. En slik kontakt kan ikke kobles direkte til feltviklingene, det er bare 12V og en utgang for hastighetsmåling. Hvilke muligheter er det da for at det ikke er innebygd elektronikk? Angående Arduino eksemplet du linket til - PWM fan control er for hastighetsregulering, ikke for direkte styring av feltviklinger i motoren.. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Det er en PC vifte på standard 3-pins kontakt. En slik kontakt kan ikke kobles direkte til feltviklingene, det er bare 12V og en utgang for hastighetsmåling. Hvilke muligheter er det da for at det ikke er innebygd elektronikk? Angående Arduino eksemplet du linket til - PWM fan control er for hastighetsregulering, ikke for direkte styring av feltviklinger i motoren.. Trådstarter skriver også: "Jeg ønsker dessuten en felles, trinnløs viftestyring for alle viftene." Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Og det får man kjøpt fiks ferdig i mange varianter. Men regner med at de trenger 12V. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2017 Og det får man kjøpt fiks ferdig i mange varianter. Men regner med at de trenger 12V. Nettopp dette jeg har funnet ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå