Gå til innhold

Åpner for å nedskalere nytt maritimt forskningssenter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Slikt kan man ikke simulere seg til, det må testes i basseng eller i fullskala, sier Johansen."

Jeg har jobber med hybride plattformer på hobbybasis, og skulle gjerne vært i dialog med forskningsmiljøet på dette området.

Jeg startet med et bølgekraftverk i 1976 og fikk patent i 2005.

Laget modell som jeg håpet å få teste i bølgebassenget ved NTNU.

For noen år siden laget jeg en sammenligningstabell med 20 kriterier som ble vektet for å finne det bølgekraftverket som kan levere den billigste strømmen.

Tabellen er åpen for bruk av alle, og jeg håpet forskningsmiljøet ved NTNU kunne komme med tilbakemelding for å korrigere tabellen om nødvendig.

Tabellen ligger på http://www.owwe.net

Siste varianten av bølgekraftverket er hybrid, hvor energiopptaket kommer fra vind og bølger, men samtidig er det et oppdrettsanlegg på 300 000 qm

Salmar sin havmerd i Frohavet koster 700 mil., og når oppdrett og algeproduksjon tar mer enn halvparten av byggekostnadene er det en vesentlig faktor for lav strømpris.

Det er også et problem med modeller at fra modell til virkelighet er effekten i 4. potens.

Modellforsøk kan luke bort feil og føre til mer optimale konstruksjoner på en billig måte, men utfordringen er når en skal ut på havet og måle krefter med virkeligheten.

Har også tatt patent på turbinen for bølgekraftverket, og det er formelen P=Q*g*h som brukes for å finne effekten.

1 m nivåforskjell gir 1 MW og 5 m gir 10 MW

I dag er jeg pensjonist, men det må være noe feil i systemet når forskningsmiljøet behandler oss på utsiden som spedalske.

Det kan være mange gode industriideer som ender som luftslott når 99% av befolkningen stenges ute.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Det kan se ut som samrøre mellom NTNU og Sintef. Dersom tanken bygges så MÅ Sintef stille i samme køen som andre bedrifter som ønsker tilgang til tanken for utprøving.

Og det må være en transparent og åpen bookingside for påmelding til bruk av tanken med tilgjengelig laboratorie-utstyr.

Sett utenfra så synes det som om Sintef er en integrert del av NTNU. Det burde det ikke være fordi det visker ut skillet mellom kommersielle aktiviteter og aktiviteter finansiert av skattepenger / bevilgninger fra Stortinget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...