Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Druknet bil, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Jada, bor ved Kristiansand, og måtte bare prøve å komme meg ut av huset. Kom ikke så langt gjennom dammen før det sa stopp. Det var en dump der det plutselig ble litt dypere...

Når bilen stoppet døde den litt sånn sakte, den stoppet ikke med ett smell.

Uansett, fikk dyttet den ut av vannet og har fått den i garasje nå, med vifteovn under motoren. Luftfilter var søkkvått, og to av pluggene var våte på enden. Så regner med det er vann i sylindre, i hvertfall to. Vet det kan være slutten, men håper ikke det.

Elektrisk ser den ut til å fungere, men kjører jeg starter klikker det bare i releet.

Dette er en 2008 caddy 2.0 sdi.

Noen tips?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google Hydro-lock. Om du har fått vann inn i systemet er det game over:) Vann komprimeres ikke, så om sylinderen er fylt med vann og motoren prøver å komprimere, så må noe gi etter. Oftest stempel eller råde.

Åpne alle stempler og sjekk for vann, evt fjern det som er der.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det. Først ville jeg gjerne hatt igang starteren for å se om motoren sviver rundt, eller den har skjært seg.

Det jeg tenkte var at jeg tok ut glødeplugger, men ble usikker på om disse står ned i sylinderen, som de gjør på bensinbiler? Jeg vil jo ikke bygge kompresjon. Kan ta ut dysene også. Så tørker jeg alt. Og kanskje starteren har satt seg eller er ødelagt. Er det noen måte å finne ut av det på? Se på strømtrekk eller noe sånn kanskje? Kan også dunke litt i den med en skiftenøkkel, hvis den har satt seg.

Klart hadde det vært best å åpne hele motoren, men jeg vil kanskje begynne med de letteste jobbene først. Vet ikke hvor lett det er å ta av toppen for en som meg, jeg er absolutt ingen mekaniker.

Lenke til kommentar

Ville begynt med å tappe olje fra både motor og girkasse først og la det renne av seg, så tatt en titt på det elektriske anlegget. Har du vært dypt nedi med bilen regn med det er sand og dritt i vannet som har lagt seg på steder det ikke burde; så starteren vill jeg skrudd ut og sett over samt rengjort jord- og kontaktpunkter; og ellers alt annet som er lavt på bilen.

Ang. vann i sylindrene så kan man få det ut ved å fjerne dyser/tennplugger og svive motoren kun på starteren så kompresjonen fra sylindrene presser vannet ut gjennom hullene på toppen/sidene. Ligger noen informative videoer på Youtube om tema (etter orkansesongen i USA er det tema), "Flooded car" er greit søkeord tenker jeg.

Det er en vei å gå når dette skjer, vet ikke hva forsikringen din kan dekke av slike skader men kan være greit å sjekke ut - alternativt få bilen på verksted og ta kostnaden ved en grundig sjekk slik at det ikke blir større skade. Er enklere å se og komme til når bilen er oppe på bukk.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Hvis du har klart å stoppe motoren før det kom vann inn i den som stemplet har prøvd å komprimere så kan det være håp for motoren. 

For å finne ut det må du først skru ut glødeplugger og tørke ut alt vannet her, så mye du klarer. 
Så må du få lånt deg en kompresjons tester å måle om det er likt på alle sylinderene og tilsvarende som motoren skal ha orginalt. 

Deretter må du av med bunnpanna å tømme alt. Ta gjerne to hyppige oljeskift etter at motoren er satt i sammen igjen. 

Men oddsen er nok ikke veldig stor for at du har klart å unngå noen interne skader, da det er eksempler på folk som får det samme bare ut i fra kondens fra intercooler.

Lenke til kommentar

Det siste du gjør er å prøve å starte!

Moderne motorer er ganske tette så det er god sjanse for at du ikke har fått noe særlig vann i motoren og bare i sylinderne. Hvis du bytter olja så ser du jo fort om det er vann i olja. Vannet kommer ut først siden det synker til bunns. Er det lite eller ingenting vann hadde jeg ikke stressa med bunnpanne etc.

Vått luftfilter tyder på at motoren har sugd inn vann i sylinderne. Det som kan skje da er blåst toppakning med de problemer det medfører eller i verste fall bøyde eller knekte råder.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Jeg har oljeoppsuger, så vet ikke om jeg har kommet helt til bunns, men skal ta pluggen under en dag og se om det kommer mer ut. Ellers så ser jeg om det er vann i oppsamleren.

Føler meg ikke helt kompetent til å ta av toppen selv egentlig, så får se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...