The Avatar Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei, man skal møte på oppmøteplassen som er arbeidsstedet hvor man er disponibel for arbeidsgiver. (Hvis arb. Giver har stipulert at oppmøtestedet er hq adressen så er det en mega tabbe jeg aldri har sett før) Ei slik tolkning som du skisserer vil åpenbart være urimelig og til ugunst for arbeidstakaren. Ein kan ikkje forvente at arbeidstakaren av eiga lomme og fritid skal dekke pendlinga til kvar enn det er arbeidsgiver vil ha deg. Da blir det kjempegunstig for arbeidsgiver å ansette folk i feks Oslo, for så kreve at dei sjølv dekkar ein daglig helikoptertur ut til Oseberg feltet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (...) Men du som privatperson får jo da bare betalt for halve tiden du setter av til arbeide... Jeg jobbet i anleggsbransjen som ufaglært for rundt 2 år siden og da fikk jeg betalt for reisetid fra lokalt kontor til der hvor arbeidet ble utført. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Om jeg husker Kårstø dommen rett så tapte tilogmed arbeiderne saken hvor de kranglet med arb. Giver om de var å anse som "på jobb" når de var ankommet adressen hvor de var ansatt (i.e stemplet inn hovedporten) men dommen tilsa at arbeiderne ikke var å anse å være på jobb før de var på arbeidsområdet inne på anleggsområdet som betyr at mange fikk opptil 30 minutter lengre arbeidsreise (inne på området) uten betaling. (Det var bare ment for å illustrere at shit aint fair ) Endret 4. oktober 2017 av Invader Zim 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kunden skal bare betale for arbeid utført Dødtiden du bruker på kjøring skal ikke kunden betale Med mindre det er avtalt på forhånd 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei, man skal møte på oppmøteplassen som er arbeidsstedet hvor man er disponibel for arbeidsgiver. (Hvis arb. Giver har stipulert at oppmøtestedet er hq adressen så er det en mega tabbe jeg aldri har sett før) Ei slik tolkning som du skisserer vil åpenbart være urimelig og til ugunst for arbeidstakaren. Ein kan ikkje forvente at arbeidstakaren av eiga lomme og fritid skal dekke pendlinga til kvar enn det er arbeidsgiver vil ha deg.Da blir det kjempegunstig for arbeidsgiver å ansette folk i feks Oslo, for så kreve at dei sjølv dekkar ein daglig helikoptertur ut til Oseberg feltet. Det er forskjell på reisejobb og lokale jobber. Og i det private nå man forhandle sine egne konpesansjonsordninger. Jeg er ikke en jurist men jeg vet hvordan det fungerer i praksis etter mange år i bygg og anlegg og min egen logikk tilsier at det ikke kan fungere slik av økonomiske grunner. Det er mange små tettsteder her i norge og arveidskraften kommer stort sett fra oss i byene (vi som har kapasitet til å ta større prosjekter). Så hvis et slikt tettsted pusser opp eller bygger et nytt bygg så vil det si at det ofte vil være snakk om ca 25 mann som kjører en time fra byen hver eneste dag. Hvis alle disse først kjører til kontoret, stempler inn for så å kjøre til arbeidsplassen hvor de igjen forlater arbeidsplassen for å stemple ut i hjembyen så betaler altså kunden for sånn ca 20 millioner i året på absolutt ingenting. Greit nok at arb.taker har veldig mange krav i Norge og at flere og flere bedrifter benytter seg av sosial dumping (i.e mannskapsbyråer og AAP) men det må være grenser 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Kunden skal bare betale for arbeid utført Dødtiden du bruker på kjøring skal ikke kunden betale Med mindre det er avtalt på forhånd Ja og alle større jobber er vunnet på anbud og dvs alle kostnader forbundet med utførelsen skal være forhåndsberegnet og blir fakturert kunden. (Det er derfor jeg også opprinnelig sa at så lenge prosjektet skal vare i ti dager eller mer så er den nye arbeidsplassen å anse som din nye oppmøteplass. Det samme skal gjelde kjøring av firmabil da man skal skatte av denne privat dersom denne brukes til og fra ditt faste oppmøtested) I min erfaring møtes man på midten av arbeidsgiver og som håndverker får man gratis bil og drivstoff og megler litt på oppmøte tidspunkt slik at alle blir (noenlunde) fornøyde. En drittsjef gjør ikke det og hans firma ender opp som ett med mye gjennomtrekk pga dårlig arb.miljø De fleste vanlige prosjekter av noe størrelse i mitt distrikt handler om titalls millioner kroner og allikevel avviker vanligvis de forskjellige anbudene omtrent med tusenlapper. Dvs prosjektlederne ev vanligvis veldig gode å beregne utgifter i et presset marked. At en bedrift bommer og taper i millioner på en slik bagatell hører nok til sjeldenhetene. Man kan ikke engang nekte på å bli satt på reisejobb om man ikke har en lege som er villig til å bekrefte at du har "sosialvektige" grunner til å slippe Endret 4. oktober 2017 av Invader Zim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå