Lionpride Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Jobbet for et firma i forrige måned hvor arbeidsplassen var langt unna mitt hjem. Jeg fikk ikke mulighet til å overnatte på arbeidsplassen selv om dette var mulig. Alle andre ansatte fra andre firmaer benyttet seg av denne løsningen. Det tok 1 time og 15 min å kjøre til jobb, og samme hjem fra jobb. Til sammen 2,5 timer hver dag 14 dager i strekk. I arbeidskontrakten står det: 7 TARIFFAVTALE Bedriften følger Industrioverenskomsten som regulerer ansettelsesforholdet. I Industrioverenskomsten fant jeg følgende i noe som kalles VO-delen § 8.2 Betalingsgrunnlag for reisetid og tillegg for arbeid utenfor bedrift Betalingsgrunnlaget for reisetid og tillegg for arbeid utenfor bedrift er den enkelte arbeidstakers individuelle timelønn. Har jeg krav på betalt reisetid? Det er snakk om en del timer... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Jeg ville krevd timelønn for reisingen. 2 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Mener du at du har et fast arbeidssted, og du var på "reise" til en annen lokasjon i en kort periode? Hvis du sjekker ut § 8.3 i industrioverenstkomsten (VO-Delen) så forteller den deg at økte reiseutgifter skal dekkes av bedriften, samt at forlenget reisetid (over 20 min) skal betales iht. § 8.2. Slik jeg tolker det så er betyr det at du skal ha (minst) din normale timelønn for reisingen også. Siden dere er under tariff har dere vel tillitsvalgt som du kan snakke med, evt kan du også sende en mail direkte til Fagforeningen. Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Dette var et prosjekt på et anlegg hvor vi ble ansatt fra starten av september til prosjektet var slutt. Firmaet som ansatte meg har kontorer enda lenger unna arbeidsstedet. Jeg bor altså omtrent i midten av både arbeidssted og firmaet mitt. Det tok allikevel 1 time og 15 minutter og kjøre bil hver eneste dag frem og tilbake. Vi var tre stykker som kjørte sammen. Sjåføren og eieren av bilen har fått kjøregodtgjørelse (ut ifra antall km). Jeg mener at jeg skal ha timelønn for den tiden det tok hver dag å sitte i bil. Hva bør jeg si til lønnskontoret? Prosjektleder svarte igår at "han ikke hadde lovet betalt reisetid" Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Du har ingen utgifter, siden du sitter på, men slik jeg ser det, skal du ha betalt for tiden du sitter i bilen, minus 40 minutter (20min hver veg på egen tid). Lenke til kommentar
avo Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Om du var ansatt for å jobbe på dette stedet, kan jeg ikke se at du skal ha betalt noe ekstra for å komme deg på jobb. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Det kommer an på hvor kontrakten definerer din arbeidsplass. Er denne på adressen til arbeidshiver skal du såklart ha betalt. Om du fortsatt jobber der og de slår seg vrang sier du bare at du ved neste prosjekt møter på kontoret kl 08:00 og stiller igjen kl 16:00 for å stemple ut. Da blir det nok fart på en ordning:) Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 I arbeidsavtalen står det at arbeidssted er -det faktiske stedet- vi jobbet. Altså ikke kontoradressen. Kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Ved arbeidsplassen var det muligheter for å overnatte i brakker, men min arbeidsgiver sa at det var fullt og at vi dessverre måtte kjøre til/fra. Dette viste seg derimot å være løgn i følge andre arbeidstakere på plassen. Hvis det blir så mye frem og tilbake så driter jeg i disse pengene, men kommer aldri til å jobbe for sammen bedrift igjen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 I arbeidsavtalen står det at arbeidssted er -det faktiske stedet- vi jobbet. Altså ikke kontoradressen. Kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Ved arbeidsplassen var det muligheter for å overnatte i brakker, men min arbeidsgiver sa at det var fullt og at vi dessverre måtte kjøre til/fra. Dette viste seg derimot å være løgn i følge andre arbeidstakere på plassen. Hvis det blir så mye frem og tilbake så driter jeg i disse pengene, men kommer aldri til å jobbe for sammen bedrift igjen. Selvfølgelig har det noe å si, en har selv ansvar for å møte opp på arbeidsplass. 9 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det er ikke arbeidsgivers ansvar å tilby overnatting heller, selv om dette kanskje er tilgjengelig. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 I arbeidsavtalen står det at arbeidssted er -det faktiske stedet- vi jobbet. Altså ikke kontoradressen. Kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Dette er svært vesentlig. Det er sjølvsagt opp til arbeidstakaren sjølv å bestemme korleis han/ho kjem seg på jobb. Pendling er det vanligaste alternativet, men enkelte velger også å flytte for å bu nærmare jobben. Så dersom du har avtalt i arbeidsavtalen kvar arbeidsstaden er, så er det også der du skal møte opp. Skulle tatt seg ut om du takka ja til ein jobb i f.eks. Oslo og så flytta du til Spania og forventa at arbeidsgiver skulle dekke daglig t/r flyreise. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 For å få klarhet i ansettelsesforholdet, du var ansatt direkte i det firma du jobbet for(?) eller er du ansatt i ett annet firma som leide deg ut? Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 For å få klarhet i ansettelsesforholdet, du var ansatt direkte i det firma du jobbet for(?) eller er du ansatt i ett annet firma som leide deg ut? Jeg var ansatt i et firma som leide meg ut igjen til en tredjepart ja, det stemmer. Takk til alle som har kommet med gode svar. Kommer nok ikke til å ta en slik jobb igjen Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Du er ansatt i dette firmaet, men skriver egen arbeidsavtale for hvert oppdrag/prosjekt dere blir sendt til? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det er ikke arbeidsgivers ansvar å tilby overnatting heller, selv om dette kanskje er tilgjengelig.Men hvis overnatting er en del av kontrakten, og de ikke oppfyller det, så er det kontraktsbrudd. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Det er baksiden av å være håndtverker og jobbe på anlegg. Arbeidsplassen vår endrer seg hele tiden og det er i min erfaring helt vanlig med reisetid på ca en time hver vei. Man skulle gjerne fått betalt for det men det gjør man ikke. Har du fått et nytt arbeidssted som skal gjelde for ti dager eller mer så er det å anse som din oppmøteplass og det er ditt ansvar å komme deg dit. (Altså - såsant arb.giver disponerer bil) Hvis ikke er det mulig det skal skrives km Endret 4. oktober 2017 av Invader Zim 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Det er baksiden av å være håndtverker og jobbe på anlegg. Arbeidsplassen vår endrer seg hele tiden og det er i min erfaring helt vanlig med reisetid på ca en time hver vei. Man skulle gjerne fått betalt for det men det gjør man ikke. Har du fått et nytt arbeidssted som skal gjelde for ti dager eller mer så er det å anse som din oppmøteplass og det er ditt ansvar å komme deg dit. (Altså - såsant arb.giver disponerer bil) Hvis ikke er det mulig det skal skrives km Nei, man skal møte hvor en er ansatt. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei, man skal møte på oppmøteplassen som er arbeidsstedet hvor man er disponibel for arbeidsgiver. (Hvis arb. Giver har stipulert at oppmøtestedet er hq adressen så er det en mega tabbe jeg aldri har sett før) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Nei, man skal møte på oppmøteplassen som er arbeidsstedet hvor man er disponibel for arbeidsgiver. (Hvis arb. Giver har stipulert at oppmøtestedet er hq adressen så er det en mega tabbe jeg aldri har sett før) En møter der en har avtalt arbeidssted, som står i kontrakten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Skal en møte en annenplass må dette dekkes ellers må en inngå en ny avtale. Det er liksom litt av poenget til avtaler.. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Nei, man skal møte på oppmøteplassen som er arbeidsstedet hvor man er disponibel for arbeidsgiver. (Hvis arb. Giver har stipulert at oppmøtestedet er hq adressen så er det en mega tabbe jeg aldri har sett før) En møter der en har avtalt arbeidssted, som står i kontrakten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Skal en møte en annenplass må dette dekkes ellers må en inngå en ny avtale. Det er liksom litt av poenget til avtaler..Og ts skriver jo at det står "I arbeidsavtalen står det at arbeidssted er -det faktiske stedet- vi jobbet. " Som er ca det samme jeg mener det står i min egen kontakt og sannsynligvis kontrakten til samtlige som jobber i bygg og anleggsbransjen. For perspektiv ville jeg isåfall hatt 2 time kjøring til og fra fabrikken og 4 timer kjøring til og fra prosjektet jeg jobber med for tiden som igjen betyr at jeg kun hadde vært disponibel for arb.giver i 3.5 timer for å utføre mitt faktiske arbeide. Jeg mener å huske at jeg koster kunden en plass mellom 700-800 kroner pr time og det vil altså si at kunden vil ende opp med å betale 3000 kroner pr dag for mitt arbeid hvor jeg ikke er tilstede, altså oppimot 700.000 pr. År på én arbeider som ikke jobber. I tillegg kommer rigging som betyr at arbeidsdagen blir enda mindre effektiv på så korte økter. Pålegge overtid kan arb.giver heller ikke gjøre da overtid skal brukes som akutte, midlertidige løsninger. Altså - det hadde vært gull å hatt betalt for 7.5 timer men bare jobbet i 3.5. da hadde jeg sikkert hatt energi til en kveldsjobb i tillegg men med mindre man er jobber offshore skal jeg garantere at den ikke flyr Endret 4. oktober 2017 av Invader Zim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå