Yamato47 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Gamle pc-er kan ikke boote direkte fra cd-rom. Kan grub fra floppy starte FreeBSD, eller andre os, fra cd-rom? Kjerna ligger på cd-rommen og det er ingen harddisk. Cd-rommen har jeg tenkt å lage selv, og dette kan bli en firewall. hmm det er mulig man med et slikt oppsett ikke trenger å gå veien om et iso-filsystem, men at man kan sette opp et helt vanlig ufs-system i fila som brennes til cd-en. Alt går jo via ata(4)-driveren likevel, både /dev/adX og /dev/adcX. ... nei det vil ikke gå, for grub kan vel ikke lese ufs. Det klassiske skolisse-problemet. ... men kjerna kan lastes over nett under oppstart, og da vil boksen fremdeles holde det gående om serveren der kjerna kommer fra går opp og ned. Brannmur-regler kan kompileres inn i kjerna, og slik sett gir dette rom for å forandre på ting uten å lage ny cd. Men dersom cd-en lages i standard-format, kan kansje grub laste kjerna rett inn, eller? Endret 9. desember 2003 av arehb Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Da jeg kjøpte SuSE 6 for lenge siden fikk jeg med 1 diskett (+2stk jeg ikke husker hva var til) som brukes til å boote installasjons cd-ene.. Så - ja, det skal finnes noe slikt som du skrev om i begynnelesen der :] Ellers så har jeg på SuSE boksen hjemme om jeg husker rett en egen "boot fra CD" i GRUB når den starter opp.. Men jeg har aldri prøvd den eller noe. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 På alle linux distroer jeg har prøvd har det ligget images til boot-disker og rawwritewin i på cd'n Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Linux boot floppies har kjernen på floppyen. Han vil boote en kjerne fra CDen ettersom jeg forstod. Dvs en bootloader på floppy som booter fra CD-ROM. Jeg har aldri vært borti det - men det er jo godt mulig det lar seg gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå