AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Jeg har et erstatningskrav på ca. 750.000 kr. (ikke spør hvorfor)... Litt usikker på hva renten ligger på, men tror den er på rundt 10%. Jeg har ikke veldig god inntekt og etter å ha betalt husleie og nødvendige regninger har jeg kun råd til å betale 2000 kr per måned til dette kravet. Kreditor gikk med på 2000 kr per måned med forbehold om denne summen skulle øke hvis jeg fikk bedre lønn. Må allerede spinke og spare på kronene jeg har hver måned, slik at jeg har til nødvendige husholdningsartikler og mat. Har solgt det jeg hadde av dyre eiendeler, nå har jeg bare en bil til 10.000 kr igjen av verdi. Og den må jeg ha for å komme meg på jobb. Selv om jeg betaler inn 2000 kr hver måned ØKER gjelden pga. at renten er så høy. Øker med 2000-3000 kr hver måned. Dvs. at jeg kan sitte i evigheten og betale på denne gjelden uten at den noen gang faktisk blir nedbetalt. Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg spurte kreditor for 6 måneder siden om de kunne fryse renten men det var de ikke villig til. Vet heller ikke om pengene jeg betaler inn betaler rentene eller til gjelden jeg hadde i utgangspunktet. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre her? Eller er det noe jeg i det hele tatt KAN gjøre? Anonymous poster hash: 0dc34...a1f Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Personlig konkurs... Dette oppsøker man kommunen som regel om, da låser de alt av eiendeler du har og tar fra deg bare det du ikke har behov for... Derreter betaler du en fast sum til kreditorene dine i 5år, så er du etter dette gjeldsfri... Det er den enkleste forklaringen 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Kom deg til NAV, finn ut om du kan få deg gjeldsordning. Ta kontakt med luksusfellen. Skaff mer inntekt. Finn rimeligere boforhold osv. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Hadde jeg vært deg ville jeg nevnt til kreditorer at du vurderer å slå deg personlig konkurs om de ikke har mulighet for å droppe rentene. Er de lure dropper de renter, da de vil få langt mindre om du faktisk går konkurs. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Personlig konkurs... Dette oppsøker man kommunen som regel om, da låser de alt av eiendeler du har og tar fra deg bare det du ikke har behov for... Derreter betaler du en fast sum til kreditorene dine i 5år, så er du etter dette gjeldsfri... Det er den enkleste forklaringen står ikke noe på altin om at gjeld blir slettet etter 5 år , men det stå at "Gjelden blir ikke slettet etter at konkursbehandlingen er avsluttet. Innehaveren er personlig ansvarlig og hefter fullt ut for all gjeld pådratt. Dette innebærer at skyldneren er ansvarlig for den del av gjelden som ikke blir dekket under bobehandlingen. Dersom skyldner fortsatt har alvorlige gjeldsproblemer etter at bobehandlingen er avsluttet, er det mulig å søke om gjeldsordning." https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/ har du noen kilder på at å slå seg personlig konkurs vil slette gjeld ? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Selg alt du ikke greier deg uten, flytt inn i leilighet til 3-4000/mnd. Personlig konkurs... Dette oppsøker man kommunen som regel om, da låser de alt av eiendeler du har og tar fra deg bare det du ikke har behov for... Derreter betaler du en fast sum til kreditorene dine i 5år, så er du etter dette gjeldsfri... Det er den enkleste forklaringen Kan man fjerne den personlige konkursen en gang? Bli "likvid" igjen? Er man for alltid fordømt fra å starte egen virksomhet? Hvilke andre konsekvenser får det? Endret 2. oktober 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Dersom skyldner fortsatt har alvorlige gjeldsproblemer etter at bobehandlingen er avsluttet, er det mulig å søke om gjeldsordning." https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/ har du noen kilder på at å slå seg personlig konkurs vil slette gjeld ? Det vil ikke automatisk slette gjeld, men hvis du har en gjeld du ikke har en realistisk mulighet til å betale ned etter at bolig og andre eiendeler er solgt kan helt eller delvis sletting av gjeld være en del av en slik gjeldsordning som det nevnes her. I hvilken grad denne muligheten benyttes vet jeg ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Erstatningskrav forrentes med vanlig forsinkelsesrente, pt. 8,5 %. Det vil si rente på nærmere 64 000 kr per år eller 5 312,50 kr per måned. Det du må gjøre her er å informere kreditor om at dine innbetalinger må gå til dekning av hovedstol først frem til denne er betalt. Det vil likevel ta 32 år å betale hovedstolen uten noen som helst rentebetjening. Rent generelt sett vil dermed den eneste praktiske løsningen for deg være gjeldsordning (må ikke forveksles med instituttet "personlig konkurs", og du bør ikke lytte til personer som ikke ser eller ikke forstår forskjellen). Personlig konkurs vil si at domstolene oppnevner en advokat som likviderer alle dine verdier for å betjene din gjeld. Det er alt. Ansvaret for gjelden er der etterpå. Årsaken til at konkurs er assosiert med gjeldssletting er fordi når et foretak med begrenset ansvar er oppløst etter konkurs så hefter ikke aksjonærene for foretakets gjeld. Dette gjør seg ikke gjeldende for privatpersoner. Hvem som helst kan begjæres/begjære seg slått konkurs hvis de har gjeld som overstiger verdien av det de eier og de ikke har betjeningsmuligheter. Gjeldsordning har mange av de samme vilkårene - du må være insolvent, dvs. varig ute av stand til å betjene gjeld. Men gjeldsordning har i tillegg andre vilkår, blant annet må det ikke være støtende for den alminnelige betalingsmoral om du får gjeldsordning. Her vil grunnlaget for erstatningssaken være sentralt. Det er namsmannen som er "inngangsporten" til gjeldsordning rent formelt sett, men i praksis forberedes sakene av kommunale gjeldsrådgivere i NAV. 8 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Det er vel verdt å merke seg at en gjeldsordning normalt er 7 år. Det vil si 5 år pluss to års "karantene", hvor gevinst, arv og lignende fremdeles kan inndras. Gjeldsordning kan gjøres både kortere og lengre, men det er vel sjeldent. Det tar altså en hel del tid å bli ferdig med slike ting, og dersom det finnes noen som helst mulighet for å forhandle om kravet, eventuelt om det er mulig å låne en mindre sum man kan tilby som endelig oppgjør, så er ofte det en bedre løsning. Personlig konkurs oppnår man selvfølgelig ingenting med, med mindre Krikkert kan hjelpe deg å gå konkurs i EU, å få norsk rett til å godta em slik konkurs -> http://www.dinside.no/okonomi/deilig-a-ga-konk-i-england/61917452 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Ser det nevnes at gjelden blir slettet etter 5 år, det stemmer ikke i mitt tilfelle. Jeg kontaktet namsmannen for en god stund siden per mail, og da sa han at siden dette er en erstatningssak, så vil jeg være nødt å betale hele beløpet uansett. Så jeg kan få gjeldsordning, men det er ingenting som sier at den er nødt å vare 5 år. Den kan vare mye lengre. Hadde det derimot vært et vanlig forbrukslån etc. så hadde det vært mulig å slette gjelden, slik jeg forsto det. Anonymous poster hash: 0dc34...a1f Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 750 000 er ingenting. Du kan ikke slå deg personlig konkurs på grunn av denne summen med mindre du jobber deltid i en dårlig betalt jobb og aldri vil få mulighet til noe annet. Jo yngre du er desto mer sannsynlig er det at inntekten din vil øke betraktelig over tid. Jeg vil imidlertid si 750 000 er en anstendig sum for å ødelegge et liv, og jeg synes man bør få det man betaler for. Jeg hadde likt å vite at du betalte absolutt alt overskudd til meg, selv om det ikke var mer enn 2 000 i måneden. Men jeg hadde følt meg snurt dersom jeg bare kunne nyte dette i 5 år uten å en gang få igjen investeringen. Kanskje det går an å saksøke kommunen i slike tilfeller. Lenge leve velferdsstaten... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå