Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelse av gård

oggy007

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har planer om å overta gården etter mine foreldre, men har en drøm (som sikkert mange andre og har) å bygge sitt eget hus, istedenfor å pusse opp det gamle huset som står på gården nå.

Er det mulig og skille ut huset, låven og garasjen fra gården og gjøre sånn at feks min bror overtar dette, evt selge på det åpne markedet? Samt at jeg overtar skog og mark og setter det over på det nye huset jeg har lyst til og bygge 300-400 meter vekke fra "gårdshusene" nå?

Det er ingen dyrehold på gården, kun litt vedhogst som gjøres nå, og de små jordene som er på gården blir slått av en ann gård. Og gården er totalt på ca 500 mål.

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er odelsrett det er snakk om vil det å skille ut huset gi rettigheter til pengearv i forhold til verdien det blir solgt for.. Om du har også en søster eller en annen bror vil de har rett til sin del av dette om det blir gjort innen 10år...

Så det kommer veldig an på om det er odel på gården eller ikke, er veldig særskilte regler på eiendommer med odel.

Edit: Har du 3 søsksen, og ett hus blir solgt for 1million, må du betale de 3 søskene tilsammen 750K kroner og sitter igjen med 250K.. Og mister ett hus til eksempelvis 1million.. Så det er lite gunstig å selge unna noe av eiendommen innen de første 10årene, noe som er hele poenget med Odelsrett.. Eiendommen skal tilfalle familien og ikke splittes, og resten kan kanskje få bo der gratis om de bidrar og hjelper til...  Gammel lov som er litt særegen Norge...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Det er odelsrett på gården, og min bror er eldre en meg, men er innstilt på å skrive fra seg odelen så lenge han får en tomt å bygge på, eller får lov til og overta huset på gården.
Vi er kun oss 2, og alle i familien er innstilt på å dele så begge skal få like mye. Men jeg vil altså overta "gården", med det av dyrka mark og skog som hører til.

Så altså senario 1: Jeg bygger eget hus i tilknytning til gården, og mor å far bor der til de går bort. Broren min vil ta over gamlehuset, men jeg vil overta mark og skog. Er det da mulig og bare skille ut mark og skog, så altså "gården" blir satt over på meg? Eller må det følge "gamlehuset"?

Senario 2: Jeg bygger eget hus, og broren min bygger eget hus i tilknytting til gården. Mor og far bor på gården til de går bort. Jeg vil overta skog og mark, og skille fra "gamlehuset" og selge dette på det åpne markedet. Er dette mulig?

(ta i betrakning at jeg å broren min er enige med hverandre, og at alt av pengestyr er ordnet og klart mellom oss på forhånd, så den diskusjonen trenger vi ikke ta).

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skiller ut huset eller noe annet, men heller lar broren din bo på gården i gamlehuset med en liten symbolsk rente så koster det deg ingen ting, men om broren din vil kjøpe huset, eller ta over det.. Så må det skilles ut av eiendommen, (Om det i det heletatt lar seg gjøre) Kommer an på kommunen du bor i... Da må broren din kjøpe huset.. Om det koster en million, så skal han ha halvparten tilbake i form av arv..

Senario to er vel best men det er avhengig av du er enig og ikke blir for gnien i fremtiden.. Du sitter med all makt fremfor broren.. Men det meste lar seg gjøre, men for all del hør med kommunen først om det i det heletatt lar seg gjøre å skilleut noe av eiendommen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...