Tellurium Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Nybilgarantien på bilen min går snart ut, og tenker i den forbindelse å ta en garantiutløpstest hos NAF. Vet at det også er lang ventetid på det lokale merkeverkstedet, og lurer derfor på følgende; Hypotetisk sett, hva skjer dersom jeg melder fra til merkeverkstedet om en feil 3 dager før garantien utgår, men verkstedet ikke har mulighet til å ta inn bilen før 3 etter dager etter at garantien har utløpt? Har jeg mitt på det tørre så lenge jeg har meldt i fra tidsnok? Eller må verkstedet ha fått inn bilen på verkstedet før garantien går ut for at mitt krav skal være gyldig? Endret 2. oktober 2017 av Tellurium Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Hvorfor har du ventet til siste liten med å bestille? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Vet at garantien gjelder hvis det er samme situasjon med PC-komponenter, altså at man registrerer saken uten at komponenten blir mottatt av butikken før garantien har gått ut. Så lenge garantisaken blir opprettet før garantien går ut så er jeg rimelig sikker på at du er trygg. Endret 2. oktober 2017 av Soseks Lenke til kommentar
Tellurium Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Hvorfor har du ventet til siste liten med å bestille? Ser ikke hvordan dette er relevant for problemstillingen. 2 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Dette står vel i garantibetingelsene? Lenke til kommentar
Tellurium Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) I garantibetingelsene står det ikke noe spesifisert, annet enn at feilen må reklameres på innen rimelig tid. Det som gjør meg usikker er følgende sitat fra Broom.no "Bilen må nemlig være ferdig reparert innen garantiens utløpsdato. Mange mener det holder å påpeke det innenfor garantien, men ofte holder altså ikke det." I såfall er det et helt sykt konsept. Hvis f.eks girkassa ryker 3 uker før garantien utgår kan altså merkeforhandleren skylde på at de fullbooket en måned frem i tid for å slippe å reparere bilen under garanti. Endret 2. oktober 2017 av Tellurium Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Opprett garantisak. Når feilen er meldt inn og sak opprettet så har du gjort det du kan gjøre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Dette kommer an på garantivilkårene. Hvis intet annet er oppgitt i garantivilkårene innebærer alminnelig kontraktsrett følgende tre praktisk relevante krav: 1) Problemet må ha oppstått innenfor garantiperioden. 2) Du må påberope deg garantien før garantitiden utløper (reklamasjonskravet). Det vil si at du må melde inn en feil og hevde at den omfattes av garantien. 3) Du må følge opp kravet med rimelige tiltak innen rimelig tid (aktivitetskravet). Melder du krav dagen før garantiens utløp og venter et år med å avtale tid hos forhandler har du tapt kravet som følge av passivitet. For at reparasjonstidspunktet skal være avgjørende for om man er innenfor eller utenfor garantitiden må det være klare holdepunkter for det i garantivilkårene. I noen saker kan det tenkes at reparasjonstidspunktet er det tidligste tidspunktet hvor man kan konstatere at problemet finnes (se krav #1). La oss si at du hevder garanti på issue X før fristen og får tid etter fristen. Under reparasjonen oppdager verkstedet skjult issue Y. Du kan ikke nødvendigvis påberope deg garantien for issue Y. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Så OTs plan vil ikke virke, da garantien er utløpt før han får bilen på verksted for å finne feilene Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det er ikke det jeg sier, nei. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Krikkert: Hva med reklamasjon, som det jo oftest er snakk om(garanti er som regel feil begrep), da gjelder vel andre regler? Hoveregel er vel påberoping i de fleste tilfeller. Jeg ringte Samsung her en dag, samme dag som reklamasjonstiden utløp, og sa at displayet på kjøleskapet var gåent. De konkluderte at reklamasjonstiden løp ut den dagen jeg ringte og derfor dekningsmessig, og sendte en servicemann 10 dager senere med nytt display. Jeg hadde blitt veldig overrasket om de kunne si "vi har dessverre ikke displayet på lager i *by*, så du rekker ikke å få byttet det på reklamasjon - det blir 1800kr takk". Endret 3. oktober 2017 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 For reklamasjon er det påberopelse. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) ..og vi er vel kjent med at reklamasjon stort sett dekker alt norske bil-"garantier" dekker. En garanti dekker noe utover reklamasjon, men man skal lete godt i vilkårene for å finne noe når det kommer til bil. Bortsett fra KIA selvsagt, som har 7 år. Endret 3. oktober 2017 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå