ATWindsor Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Så kommer det store spørsmålet hvorfor det nesten er dobbelt så mange våpenrelaterte dødsfall i Brazil som i USA, når førstnevnte har en av verdens strengeste våpenlover? USA har forøvrig 15 ganger fler (lovlig registrerte) våpen pr. 100.000 innbygger enn Brazil, så det sier litt om hvor mange ulovlige våpen som er i omløp. Tyder ikke dette på at kriminelle vil få tak i våpen og bruke dem samme hva staten gjør? Det tyder på at kriminalitet bestemmes av mer enn antallet våpen per innbygger, men det er det vel sånn ca ingen som har motsagt? AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Nå er det heller ikke helt overbevisende at du vet hva du snakker om. Nå er min kunnskap om våpen begrenset, men dine påstander høres ganske utrolige ut. AtW AtW Hva ved de? En vanlig elgbørse med ekspanderende ammunisjon sender kulene veldig ofte tvers gjennom brystkassa på elgen og ut på andre siden. Helmantlet ammunisjon går gjennom mye mer før det stopper. Siden det skytes med overhøyde mot et område med (relativt) hard belegning (asfalt) så vil kulene både kunne gjøre skade på vei ned og i en mer eller mindre tilfeldig retning på vei opp igjen. Kulene kan også finne på å dele seg i, eller ta med seg, biter ved treff i bein eller asfalt, og dermed forårsake ytterligere splintvirkning. Det skytes mot en stor klynge med folk uten annen hensikt enn tilfeldig skade, så å skyte i riktig retning er ikke problematisk i det hele tatt. Spesifiser gjerne hva du tviler på. Det at en normal elgrifle (la oss si 7.62) går igjennom 5-10 mennesker i en normalsitausjon. Det at en rikosjett fra følgende dreper folk i en normalsituasjon. AtW ATW med sin ignoranse som vanlig. Nei en 308 win elgrifle går ikke gjennom 5-10 mennesker. En helmantlet kule stopper etter ca 60 cm i balistisk gel som skal simulere menneskekjøtt og en jaktkule stopper etter vesentlig kortere strekning. Og dette tar ikke hensyn til bein og hud som stopper kula på enda kortere strekning. Og rifle kuler fører ikke til rikosjetter av hele kula, den har så stor annslagskraft at prosjektilet blir fullstendig knust til små biter når det treffer noe hardt, og disse små bitene har som regel ikke mer energi enn at de så vidt klarer å bryte huden, og ikke går noe dypt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Nå er det heller ikke helt overbevisende at du vet hva du snakker om. Nå er min kunnskap om våpen begrenset, men dine påstander høres ganske utrolige ut. AtW AtW Hva ved de? En vanlig elgbørse med ekspanderende ammunisjon sender kulene veldig ofte tvers gjennom brystkassa på elgen og ut på andre siden. Helmantlet ammunisjon går gjennom mye mer før det stopper. Siden det skytes med overhøyde mot et område med (relativt) hard belegning (asfalt) så vil kulene både kunne gjøre skade på vei ned og i en mer eller mindre tilfeldig retning på vei opp igjen. Kulene kan også finne på å dele seg i, eller ta med seg, biter ved treff i bein eller asfalt, og dermed forårsake ytterligere splintvirkning. Det skytes mot en stor klynge med folk uten annen hensikt enn tilfeldig skade, så å skyte i riktig retning er ikke problematisk i det hele tatt. Spesifiser gjerne hva du tviler på. Det at en normal elgrifle (la oss si 7.62) går igjennom 5-10 mennesker i en normalsitausjon. Det at en rikosjett fra følgende dreper folk i en normalsituasjon. AtW ATW med sin ignoranse som vanlig. Nei en 308 win elgrifle går ikke gjennom 5-10 mennesker. En helmantlet kule stopper etter ca 60 cm i balistisk gel som skal simulere menneskekjøtt og en jaktkule stopper etter vesentlig kortere strekning. Og dette tar ikke hensyn til bein og hud som stopper kula på enda kortere strekning. Og rifle kuler fører ikke til rikosjetter av hele kula, den har så stor annslagskraft at prosjektilet blir fullstendig knust til små biter når det treffer noe hardt, og disse små bitene har som regel ikke mer energi enn at de så vidt klarer å bryte huden, og ikke går noe dypt. Om du istedet for å fokusere på brukeren heller brukte tiden på å lese innleggene i den deldiskusjonen, så hadde du kanskje sett at innlegget ditt framstår som ganske så lite treffende. AtW 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det finnes forøvrig ingen stilling som heter "fullfamily", Jøss, sier du det.. Det er et kallenavn på full auto.Og våpenet er forøverig tysk og F står for "Feuerstob" Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Tydeligvis er det lovlig med sveiv og bumpstock(hvorfor i alle dager er dette lovlig?), som i praksis gjør halv-automat om til helautomat. Det har bare med hvilke type våpendeler som regnes som våpendeler og dermed er regulerte å gjøre. I USA er det låsekasse på rifler, og ramma på pistoler som regnes som våpendeler, mens i de fleste Europeiske land er det de trykkbærende delene som løp og bolt som regnes som våpendeler. Den europeiske standarden er mer fornuftig da det er en vanskeligere oppgave (krever mer spesialiserte verktøy og valg av materiale er mer kritisk) å lage et rifleløp enn en låsekasse. Så mens f.eks en lyddemper er en regulert våpendel i USA så er det ikke det i Norge. Og mens et våpenløp er uregulert i USA så er det regulert som våpendel i Norge. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) AG3 er et militært våpen med full auto, men så vidt jeg vet finnes det en "sivil" utgave også, som ikke er full auto, men som lett kan bygges om Tipper det er det samme med AR15 Når det kommer til antall våpen, så ser jeg på en kanal på Youtube "Demolition Ranch" hvor personen har så mange våpen at han måtte kjøpe nytt våpenskap for å få plass til alle og det virker som at han kjøper flere våpen i måneden Han har 50BMG rifler og AP ammo, så det er visst ikke vanskelig i det hele tatt å få tak i slike våpen Den sivilt tilgjengelige utgaven av G3A3 er ikke enkel å bygge om til full auto. Man må ha et annet avtrekkerhus med helt andre deler. For å eie en rifle kamret i .50BMG i USA må man søke ATF om tillatelse til å eie et "destructive device", en prosess som tar inntil ett år og koster 200 dollar å sette igang. Endatil med nøyere gransking enn politiet i Norge gjør når man søker om våpen her. Feil, og feil. En halvauto HK G3, RN FAL, HK G91, ol. Er rimelig lett å bygge om til flerskudd da det bare er å klipse på en annen avtrekker modul. Dette i motsetning til en halvauto AR15 eller liknende våpen hvor man faktisk må maskinere ut en lomme i låsekassa, og borre noen hull til noen ekstra pinner, ol. for å få plass til de ekstra delene som skal til for å konvertere dem til flerskudds mulighet. Man må også ha en bolt hvor en lomme for hammeren er kuttet på en litt annen måte enn på de fleste halvauto modeller. Og .50 BMG er IKKE "destructive device". Det er det største kaliberet du kan ha før det regnes som "destructive device". Gikk litt fort angående destructive device, det er selvfølgelig alt over en halv tomme løpsdiameter det gjelder for. Hvordan får du tak i loweren for full auto til eksempelvis G3A3 da? Det er ikke sivilt tilgjengelig på noen måter. Fullauto boltcarrieren til AR15 kan fint brukes på halvauto rifler. Endret 3. oktober 2017 av Dufen Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det finnes forøvrig ingen stilling som heter "fullfamily",Jøss, sier du det.. Det er et kallenavn på full auto.Og våpenet er forøverig tysk og F står for "Feuerstob" Den finnes norskprodusert også, da fra Kongsberg på lisens. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) 2: Ja, kriminelle vil ofte få tak i våpen, men du ser ikke poenget i å gjøre det vanskelig for dem? 4: Hvis det ikke har noe med våpenlovgivning(og -kultur) å gjøre, hvorfor er det 10,54 skytevåpendødsfall pr 100k innbyggere i USA årlig, mens neste i-land på listen, Finland, bare har 3,25 og resten av i-landene har lavere? Edit: faens forum som fjerner teksten etter jeg poster. Skrev at jeg er enig med punkt 2. men tviler på at det løser noe. Endret 3. oktober 2017 av Tåkefyrste Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det er nok ikke noe politisk motiv her, og det hjelper uansett ikke å spekulere i det. Menneskene er fortsatt døde. Vi har nok bare med en galning å gjøre. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. Vi har hatt EN hendelse de siste årene, som jeg vet omUSA har sånt hvert år, ofte flere ganger i året Ja, so? Du leser ikke hva jeg skriver. Du sier noe helt annet. Dessuten er Norge er langt mindre land enn USA. 1. Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 2. Du svarer at det ikke skjer like ofte i lille Norge som i USA Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 1: vi har én hendelse på 20+ år, mens USA har 5000 hendelser. Ignorant påstand så det synger. 2: en øde øy og et bysentrum er ikke det samme. Fjotolf hadde aldri fått den tiden på seg i Oslo sentrum. Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tror norsk våpenlov har stoppet mange slike hendelser. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 1: vi har én hendelse på 20+ år, mens USA har 5000 hendelser. Ignorant påstand så det synger.2: en øde øy og et bysentrum er ikke det samme. Fjotolf hadde aldri fått den tiden på seg i Oslo sentrum. Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Det stopper ikke ALLE slike hendelser, det kan fint stoppe slike hendelser allikevel. AtW 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. Vi har hatt EN hendelse de siste årene, som jeg vet omUSA har sånt hvert år, ofte flere ganger i året Ja, so? Du leser ikke hva jeg skriver. Du sier noe helt annet. Dessuten er Norge er langt mindre land enn USA. 1. Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 2. Du svarer at det ikke skjer like ofte i lille Norge som i USA Forstår du ordene "pr capita"? USA har 10,5 skytevåpendødsfall pr 100k innbygger, neste vestlige land på listen(finland) har 3,5. Norge har 1,75, altså har USA 10 ganger så mange, justert for "lille norge og store usa". Ingen snakker om å stoppe slike hendelser 100%, alle er enige om at det er umulig - vi snakker om å begrense det så godt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 1: vi har én hendelse på 20+ år, mens USA har 5000 hendelser. Ignorant påstand så det synger.2: en øde øy og et bysentrum er ikke det samme. Fjotolf hadde aldri fått den tiden på seg i Oslo sentrum. Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Norge er et bevis på(om noe) at det nettopp stopper slike hendelser, så du tar 100% feil. Det stopper ikke alle slike hendelser, noe heller ingen har påstått. 2 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Såååeh, hvis du ser bort i fra 22.7, hvorfor ser vi da ikke flere hendelser og statistikk som dette her i Norge? http://forskning.no/samfunn/2017/06/1300-barn-dor-av-skuddskader-i-usa-hvert-ar Er det "bare fordi USA er et større land med flere innbyggere"? 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. Vi har hatt EN hendelse de siste årene, som jeg vet om USA har sånt hvert år, ofte flere ganger i året Vi er heller ikke like flerkulturelle som USA, men dette er jo i forandring. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Kan dere slutte med all siteringen av linken jeg postet? Takker... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Såååeh, hvis du ser bort i fra 22.7, hvorfor ser vi da ikke flere hendelser og statistikk som dette her i Norge? http://forskning.no/samfunn/2017/06/1300-barn-dor-av-skuddskader-i-usa-hvert-ar Er det "bare fordi USA er et større land med flere innbyggere"? Hvor mange hendelser er irrelevant når jeg skriver at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. Det stoppet ikke slik hendelse fra å skje i Norge. Så sammenlikner du også to land av helt forskjellig størrelse når du forsøker å sammenlikne Norge og USA. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 Her er våpenloven i Nevada. Rimelig slappe greier: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Nevada Norge er jo bevis på at streng våpenlov ikke stopper slike hendelser. 1: vi har én hendelse på 20+ år, mens USA har 5000 hendelser. Ignorant påstand så det synger.2: en øde øy og et bysentrum er ikke det samme. Fjotolf hadde aldri fått den tiden på seg i Oslo sentrum. Du forstår tydeligvis ikke hva jeg har skrevet. Streng våpenlov STOPPER IKKE slike hendelser. Norge er bevis på det. Norge er et bevis på(om noe) at det nettopp stopper slike hendelser, så du tar 100% feil. Det stopper ikke alle slike hendelser, noe heller ingen har påstått. Streng våpenlov eller ikke er ikke spørsmålet her. Psykisk helse er det egentlige spørsmålet. Hva er det som får slike hendelser til å skje? Liberal våpenlov er ikke svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå