Gå til innhold

Minst 50 drept og hundrevis skadet i Las Vegas skyting

zeebra

Anbefalte innlegg

Hva om pensjonisten er uskyldig?

Gjerningsmenn kan ha banket på dører i toppetasje og tatt første og beste rom hvor noen åpnet.

Når politiet ankommer er gjerningsmennene forsvunnet, de finner en død pensjonist og en mengde våpen på rommet.

Gjerningsmenn kan ha blitt evakuert sammen med de uskyldige for alt jeg vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vanlige mistenkte kommer selvsagt til å skrike om økt våpenkontroll og lignende.

Ja, og det er jo helt ubegrunnet.. /s

Dette er jo et prima eksempel på angrep som ikke kunne skjedd dersom automat- og halvautomatvåpen var forbudt for vanlige folk. Denne mengden skade kunne han aldri påført fra et vindu i 32. etasje med en hagle, pistol eller jaktrifle.

Nå hadde vi jo en person som gjorde nettopp det med en pistol og en jaktrifle her i landet da... ikke fra 32 etasje, men fra den avstanden så vil vel nettopp en jaktrifle være mer effektiv enn noe "spray and pray" våpen.
Har du sett videoen, og hørt hvor fort han tømmer 3 magasiner? Dette er i et bysentrum, ikke en øde øy uten politi. Hadde personen i Vegas brukt rifle hadde han aldri fått drept 50 og skadet 200, og hadde Breivik hatt en AR15 hadde han drept dobbelt så mange. Det er totalt usammenlignbare angrep.

Hadde personen i Vegas hatt Breiviks rifle hadde folk vært i dekning og politiet på plass lenge før han hadde truffet 250(!) ofre.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hva om pensjonisten er uskyldig?

Gjerningsmenn kan ha banket på dører i toppetasje og tatt første og beste rom hvor noen åpnet.

Når politiet ankommer er gjerningsmennene forsvunnet, de finner en død pensjonist og en mengde våpen på rommet.

Gjerningsmenn kan ha blitt evakuert sammen med de uskyldige for alt jeg vet.

Er du egentlig på dette forumet kun for å lansere totalt oppdiktede og ufundamenterte teorier i en haug av forskjellige temaer?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De vanlige mistenkte kommer selvsagt til å skrike om økt våpenkontroll og lignende.

Ja, og det er jo helt ubegrunnet.. /s

Dette er jo et prima eksempel på angrep som ikke kunne skjedd dersom automat- og halvautomatvåpen var forbudt for vanlige folk. Denne mengden skade kunne han aldri påført fra et vindu i 32. etasje med en hagle, pistol eller jaktrifle.

Nå hadde vi jo en person som gjorde nettopp det med en pistol og en jaktrifle her i landet da... ikke fra 32 etasje, men fra den avstanden så vil vel nettopp en jaktrifle være mer effektiv enn noe "spray and pray" våpen.
Har du sett videoen, og hørt hvor fort han tømmer 3 magasiner? Dette er i et bysentrum, ikke en øde øy uten politi. Hadde personen i Vegas brukt rifle hadde han aldri fått drept 50 og skadet 200, og hadde Breivik hatt en AR15 hadde han drept dobbelt så mange. Det er totalt usammenlignbare angrep.

Hadde personen i Vegas hatt Breiviks rifle hadde folk vært i dekning og politiet på plass lenge før han hadde truffet 250(!) ofre.

Helautomatisk våpen er allerede forbudt.

AR-15 kan sivile kjøpe i Norge under gitte omstendigheter, men ikke helautomatisk, det er forbudt her som i statene.

Lenke til kommentar

Ser ingen indikasjoner på nettopp dette. Gjør du?

Det jobbes aktivt i disse dager for å forby halvautomatiske tohåndsvåpen i kongeriket. Dette storpolitiske spillet som nå utfolder seg kommer til å gi nok vekt til at det blir gjennomført.

Ser ingen indikasjoner? Australia og England hilser.

Du må også sette det i en langsiktig kontekst. Har man fått større våpenfrihet de siste 30 årene?

Lenke til kommentar

England og Australia hilser? Har du noe mer tull å komme med i samma slengen? 

Ser uansett en avvepning som utelukkende en positiv ting. Det gjør ikke du antar jeg?

Så lenge FN, Politiet, Politikerne og de andre kriminelle gjør det så kan jeg godt være med å synge kumbaya hele dagen jeg, men det vet vi alle at er en fantasi.

Om du hadde visst noe som helst om våpenlovgivning så hadde du fått med deg at det har blitt ekstremt strenge regler for å eie våpen i England og Australia.. altså en gradvis avvæpning som vi ser tendensene av ellers i vesten. Det var vel alt "tullet" jeg har å komme med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser uansett en avvepning som utelukkende en positiv ting. Det gjør ikke du antar jeg?

Så lenge FN, Politiet, Politikerne og de andre kriminelle gjør det så kan jeg godt være med å synge kumbaya hele dagen jeg, men det vet vi alle at er en fantasi.

Om du hadde visst noe som helst om våpenlovgivning så hadde du fått med deg at det har blitt ekstremt strenge regler for å eie våpen i England og Australia.. altså en gradvis avvæpning som vi ser tendensene av ellers i vesten. Det var vel alt "tullet" jeg har å komme med.

Nesten ingen er for fritt eie av våpen, forskjellen er bare hvor man mener grensa bør gå.

AtW

Lenke til kommentar

Nesten ingen er for fritt eie av våpen, forskjellen er bare hvor man mener grensa bør gå.

AtW

Den grensa flyttes stadig nærmere 0.

Lenke til kommentar

Nå er ikke England og Australia de  to eneste landene i verden, men er klar over at de er strengere der enn mange andre land. Så er dette en bra eller dårlig ting?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Nå er ikke England og Australia de  to eneste landene i verden, men er klar over at de er strengere der enn mange andre land. Så er dette en bra eller dårlig ting?

For å si det sånn så er jeg en tilhenger av at folket har en viss forhandlingskraft overfor myndighetene, så nei, det er ikke en "bra ting".

Lenke til kommentar

En typisk norsk elgrifle avfyrt inn i en folkemengde vil ha et "stort skadepotensiale", som det heter på fint. Litt avhengig av vinkler, kaliber, prosjektiler og tilfeldigheter kan man regne med at hvert skudd er innom omtrent fem mennesker, kanskje opp mot eller over ti om tilfeldighetene vil det slik. Så kan du jo se på video fra landsskytterstevnet og se hvor lang tid de bruker på ti skudd med en hundre år gammel Mauser.

Fjottleif hadde øya for seg selv i to timer, og kunne oppnådd omtrent det samme om han så hadde brukt munnlader. Husker jeg ikke feil gikk fyren lei lenge før politiet kom ut.

Det hele koker ned til at problemet i USA ikke er våpen. Problemet i USA er USA. Landet er sosialt og politisk skakkjørt, og i praksis verdens fremste u-land.

Edit: Og så kan vi jo forsåvidt også nevne at om en galning hadde fulgt litt med i Europeiske nyheter og tatt til seg inspirasjon, kan man regne med at langt flere enn 50 ville blitt drept. En tungt lastet lastebil som braser inn i en tettpakket folkemengde får gjort en del galt før den stopper...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Synes det er komisk å se akkurat de samme folka som alltid skal forsvare islam og innvandring når flyktninger eller andregenerasjons innvadrere begår terror i europa, plutselig bruker logikk å ser "cause and effect" når man snakker om USA og våpenlovgivning.

Hykleriet står sterkt.

Jeg burde vel si at dette ikke har noe med våpenlovgivning, men var ett av flere enkelttilfeller nå ikke sant?

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Synes det er komisk å se akkurat de samme folka som alltid skal forsvare islam og innvandring når flyktninger eller andregenerasjons innvadrere begår terror i europa, plutselig bruker logikk å ser "cause and effect" når man snakker om USA og våpenlovgivning.

Hykleriet står sterkt.

Jeg burde vel si at dette ikke har noe med våpenlovgivning, men var ett av flere enkelttilfeller nå ikke sant?

Nei, hykleriet står ikke sterkt, rasjonalitet og pragmatisme står sterkt. Ulempen av strengere våpenlovgivning er ikke den samme som av å kaste ut hele folkegrupper.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...