Gå til innhold

Ny brannkonstabel utdanning

jaakervik

Anbefalte innlegg

Har tenkt i lang tid på å bli brannkonstabel/røykdykker. Har egentlig planlagt og ta lastebillaeppen og redningsdykker serfikat for å bli mer attraktiv for arbeidsgiver da jeg mangler fagbrev fra vgs. 

I går ble jeg gjort oppmerksom på en ny fagutdanning som skal utdanne framtidens brannmenn med oppstart høst 2019. Det jeg lurer på er om noen har peiling på om det vil være et krav om fagbrev i denne utdanningen som det er i mange andre fagutdanninger. 

Ser at utvalget som jobber med dette har kommet med en annbefaling om at realfag, fagbrev og generell studiekompetanse skal værre kvalifiserende, men finner inegn bekreftelse på at det blir slik. 

Er litt skeptisk til å bruke 160.000kr og masse tid når det alikevel skal bli en utdanning snart..

Håper noen sitter på svar. Beklager rotete innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg kommer ikke til å svare direkte på spørsmålet ditt, men kanskje komme med en annen løsning.

Har du vært i førstegangstjenesten? Hvis ikke, kan du jo komme deg inn i servicetroppen som brannsoldat. Det er strenge og harde fysiske krav for å klare det, men med denne bakgrunnen stiller du allerede ganske godt! Her vil du også mest sansynelig få lastebil lappen samt utryknings kurs. Dem fikk masse av kurs, som røykdykkings kurs, gasskurs osv.

Vet fra tidligere da jeg var i militæret, at de som var brannsoldater stod veldig sterkt til videre jobb som brannmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som det er planlagt så skal denne utdanninga være på teknisk fagskolenivå. Dette betyr at for å være kvalifisert til å søke på utdanninga så må du enten:

-Ha tatt vidaregåande utdanning og fått fagbrev/svennebrev.

-Ha 5 års relevant erfaring utan fagbrev og ha realkompetanse som tilsvarer GK og VG1 på fagutdanninga.

Men det er mulig at dette blir tilpassa slik at f.eks. også generell studiekompetanse vil være godt nok.

Det som kanskje er mest usikkert er om det kjem til å fortsatt bli mulig å få seg jobb på den måten som du skisserer opp parallelt med brannutdanninga. Det som diskuteres er at det vil ta litt tid før det er mange nok som er utdannet til å dekke alt behovet, men samtidig så vil det sterkt redusere verdien av utdanninga dersom brannvesenet uansett ansetter folk utanifrå som dei planlegg å kun gi internopplæring.

Mitt råd er at du enten hiv deg rundt umiddelbart og skaffar deg jobb på bakgrunn av at du har tatt aktuelle sertifikat og kurs. På den måten vil du være i forkjøpet av brannutdanninga og dermed sleppe unna behovet for å ta brannutdanninga (anna enn dei brannskolekursa som du treng seinare og får dekt av arbeidsgiver). Merk at dette ikkje er ein heilt vanntettplan då mange brannvesen likevel vil sette krav om at søkaren i tillegg må ha eit fagbrev eller studiekompetanse (dette fordi dette er eit bevis på at du er i stand til å ta til deg mykje kunnskap på eit høgare nivå). Det at arbeidsgiver sparar ein del pengar på at du har lagt ut for kursinga sjølv vil sjølvsagt telle positivt, men det er fortsatt viktig å forsikre arbeidsgiver om at du er allsidig nok til å fortsatt kunne lære nye ting i framtida.

Dersom du ikkje trur du rekk å ta kursa og sikre deg jobb før dette så ville eg begrensa meg til å ta sertifikat klasse C (dette må du uansett ha), og at du droppar redningsdykkarkurset. Dette fordi at dersom det blir slik at brannvesena kun skal rekruttere frå brannutdanninga så vil du ikkje få jobb kun fordi du har tatt redningsdykkarkurset, og sidan det er få andre arbeidsplassar der du får bruk for dette kurset så kan det være vekkasta tid og pengar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to!

Jeg er i fast jobb og leier leilighet med samboer i Oslo slik at førstegangstjeneste er relativt uaktuelt dessverre.. Jeg har gått 3 år Vgs, de to første gikk jeg media og kommunikasjon og det siste tok jeg påbygg til generell studiekompetanse (mangler matematikk, men driver og tar det opp som privatist). Så noe fagbrev vil jeg nok ikke få. Jeg skulle så gjerne fått jobb i brannvesenet så fort som mulig, men er underkvalifisert på alle mulige måter. Ser at mange arbeidsgivere tar inn folk uten klasse c, men har da som krav at arbeidstaker tar dette på eget initiativ i løpet av 6mnd, men har ingen tro på at de vil prioritere meg mtp fagbrev..

Slik jeg ser det er min eneste mulighet å vente og se hva kravene til denne utdanningen blir. Har ikke all verdens økonomi heller så 100.000 får klasse c er mye penger, pluss at jeg i tillegg er nødt til å kjøpe bil og flytte fra samboer. Føles ganske håpløst dette, men har fortsatt et håp.

Dette innlegget er skrevet på mobil så håper det er lesbart. Igjen tusen takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...