Lisey Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Jeg vil gjerne ha innspill fra noen med juridisk kompetanse på følgende problemstilling: Mannen min kjøpte aksjer i bedriften han jobbet i i forbindelse med at selskapet ble børsnotert. Aksjene ble tilbudt til ansattpris (underkurs) og betalt delvis med kontant innbetaling og delvis med ansattlån med månedlig trekk i lønn. Dessverre døde han nylig. Det gjenstår et beløp i ansattlån som bedriften har sendt meg faktura for. Jeg er innstilt på å innbetale lånebeløpet. Fakturaen inneholder også et beløp som utgjør fordelen som ble gitt til ham som ansatt (beregning av underkursen). Er det rimelig at jeg skal innbetale dette? Jeg forstår at det er bindingstid for ansatte som velger å slutte i bedriften, men synes situasjonen er annerledes når den ansatte dør. På forhånd takk for synspunkter og juridiske vurderinger! Endret 5. oktober 2017 av Lisey Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Du arver jo sånn sett avtalen han har inngått, og det fremstår som merkelig(og smålig, gitt at beløpet ikke er på størrelse med en statsbudsjett) om arbeidsgiver plutselig endrer dette. Da burde du i det minste få mulighet til å trekke deg fra avtalen i sin helhet. Jeg har dessverre ingen juridiske vurderinger å komme med, kun synspunkt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Generelt sett opphører en arbeidsavtale ved dødsfall (naturlig nok, den ansatte kan jo ikke prestere sin ytelse). Normalt vil de fleste arbeidsgivere ikke anse dette som brudd på bindingstid i de fleste relasjoner (f.eks. bindingstid mot arbeidsgiverfinansiert utdanning eller lignende). Her er imidlertid situasjonen en litt annen. Dødsboet/arvingene overtar aksjene, men fritas fra plikten til å prestere den arbeidsprestasjonen som er en forutsetning for rabattert erverv av aksjer. De rettslige rammevilkårene for å vurdere om underkursen skal tilbakeføres vil være avtalen mellom den avdøde og arbeidsgiver. Er det ikke avtalt noe vil jeg anta at arbeidsgiver kan hevde et tilbakesøkningskrav mot dødsboet basert på alminnelig kontraktsrett (dødsboet har fått forskuddsbetalt for en ytelse dødsboet ikke presterer). I hvilken grad arbeidsgiver vil presse et slikt krav hvis dødsboet motsetter seg kravet er selvfølgelig åpent, særlig hvis beløpet er lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå