Redaksjonen. Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 KRONIKK: Det er ikke teknologien som er problemet. Det er data Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Tiltredes! Nå er det noen år siden jeg jobbet direkte i det offentlige og med "fagsystemer", men min erfaring fra den gangen var omtrent den samme som kronikør. Særlig var jeg frustert over leverandørenes "svarte bokser", dvs at de ikke fortalte noe som helst om struktur etc i løsningene. Det gjorde det umulig den gang f.eks å etablere effektive "styringsdata". 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Høres ut for meg som om problemet er hverken teknologien eller data, men inkompetanse, og en alt for stor iver etter å implementere nye systemer til millioner av kroner som ingen egentlig hverken forstår eller trenger. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Høres ut for meg som om problemet er hverken teknologien eller data, men inkompetanse, og en alt for stor iver etter å implementere nye systemer til millioner av kroner som ingen egentlig hverken forstår eller trenger. Inkompetanse fra hvem sin side? Sier du at personene som jobber med fagprogrammene ikke vet hva de trenger og hva som gjør de effektive? Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 leverandørene er sjelden villige til å fortelle kundene sine om hvordan datastrukturene egentlig ser ut under overflaten Dette bør være automatisk diskvalifiserende i en anbudsrunde. Full oversikt over data og metadata samt mulighet for å flytte disset til andre systemer bør i dag være minimumskrav. Finner man ikke leverandører som kan tilby dette så bør man faktisk lage systemene selv. Det er så mange kommuner i Norge og de har like eller i det minste sammenfallende problemstillinger så et kommunalt samarbeid for å lage slike systemer basert på åpen kildekode vil i lengden sannsynligvis være den billigste og beste løsningen. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Dette bør være automatisk diskvalifiserende i en anbudsrunde. Full oversikt over data og metadata samt mulighet for å flytte disset til andre systemer bør i dag være minimumskrav. Finner man ikke leverandører som kan tilby dette så bør man faktisk lage systemene selv. Det er så mange kommuner i Norge og de har like eller i det minste sammenfallende problemstillinger så et kommunalt samarbeid for å lage slike systemer basert på åpen kildekode vil i lengden sannsynligvis være den billigste og beste løsningen. Så lenge ett slikt krav ikke kommer ovenfra i form av lov så er det veldig få kommuner som har mulighet til sette dette kravet. Da hver kommune har sine egne krav til ett eventuelt fagsystem vil ett samarbeids prosjekt bli veldig dyrt og ta veldig lang tid å få utviklet til ett godkjent nivå, og all den tid det utvikles må man betale til en leverandør som kan levere det som kreves for at man skal kunne produsere de tjenestene man er lovpålagt å tilby. Men dette hadde vært overkommelig hadde det vært snakk om ett fagsystem, man kan alltids finne penger for å spare mer i fremtiden da kommunen tar det bare fra lommeboken min og din. Men nå har ikke kommunen bare ett fagsystem, de har kanskje 50+ forskjellige fagsystem, plutselig blir noen få millioner til veldig mange millioner. For å ikke snakke om at kommune Norge hadde blitt Norges største utviklermiljø, som hadde vært fint for de som var ansatt hos de tidligere leverandørene da mange av de kommer til å gå under, men er det i vår interesse å ha flere offentlige og færre private ansatte? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Inkompetanse fra hvem sin side? Sier du at personene som jobber med fagprogrammene ikke vet hva de trenger og hva som gjør de effektive? Det var vel mer en observasjon, i og med at artikkelforfatteren hevder utviklingen i det offentlige, og da spesielt kommunene, oppleves å gå saktere enn i samfunnet forøvrig. Og problemet er, som nevnt, data. Det høres altså ut for meg som om problemet er inkompetanse. Enten av de som lager systemene, eller av de som bruker systemene. En saksbehandler i en norsk kommune trenger strengt tatt ikke å se hvordan den underliggende datastrukturen ser ut, ei heller bry seg særlig om dataene i det store hele. Saksbehandleren skal dytte data inn i et systemet, og lese data ut av et system. Dersom vedkommende ikke klarer det, så er enten saksbehandleren inkompetent, eller så er de som har laget systemet inkompetente, alternativt er det kommunen som har spesifisert systemet og fått det laget slik, som er inkompetente. Hadde alle vært kompetente, ville det ikke spilt noen rolle hvordan den underliggende datastrukturen så ut, ei heller metadata og den saks skyld, så lenge dataene ble presentert på en måte som saksbehandleren burde forstå, og denne er kompetent nok til å forstå den. Endret 2. oktober 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Dr. M. Naci Akkøk Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Ta en titt på en mulig løsning: https://www.linkedin.com/pulse/virksomhet-som-ikke-kan-sin-egen-data-hva-gjøres-dr-m-naci-akkøk/?published=t Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Jeg tenker at hovedproblemet her er at det er så alt for mange kommuner som løser IT problemer som burde vært løst kun en gang av en sentral aktør. KS til eksempel. Grunnen til at det føles så stort og komplekst er fordi en kommune ikke har kapasitet til å holde seg med en stor nok IT avdeling relativt til bredden i systemporteføljen. Men målt i absolutte størrelser så er kompleksiteten i en kommune langt mindre enn selv den kompleksiteten HSØ har glemt at de har stående i noen mørke kroker rundt forbi. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Tiltredes! Nå er det noen år siden jeg jobbet direkte i det offentlige og med "fagsystemer", men min erfaring fra den gangen var omtrent den samme som kronikør. Særlig var jeg frustert over leverandørenes "svarte bokser", dvs at de ikke fortalte noe som helst om struktur etc i løsningene. Det gjorde det umulig den gang f.eks å etablere effektive "styringsdata". Har opplevd det samme i kommuner. Lenke til kommentar
4P05F1LA Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 I Danmark har vi fokuseret på data i en periode, særligt at etablere fælles informationsmodeller på tværs af systemer og myndigheder (stat/kommune). Jeg kan nævne: Grunddataprogrammet (https://www.digst.dk/arkitektur-og-data/grunddata) her er der blandt andet fokus på data om personer, geodata og data om adresser/bygninger samt Fælles Sprog III (http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Sundhed/Digitalisering/Fallessporg-III/) her er der fokus på at få et fælles sprog mellem sundshedsfagligt personale i forskellige myndigheder Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Ser to ting som er enda verre: 1. Hvorfor i alle dager sitter alle kommunene og utvikler de samme systemene? Det er jo vittelig de samme lovene og forskriftene som gjelder for alle kommuner. Ikke bare gir det mange dårlige løsninger, det er fantastisk dårlig bruk av skattepenger. 2. Regelverkene er alt for komplekse. Dersom en forenklerer byråkretiet får man gladere innbyggere og enklere datasystemer. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Ser to ting som er enda verre: 1. Hvorfor i alle dager sitter alle kommunene og utvikler de samme systemene? Det er jo vittelig de samme lovene og forskriftene som gjelder for alle kommuner. Ikke bare gir det mange dårlige løsninger, det er fantastisk dårlig bruk av skattepenger.(...) Veldig få kommuner driver med utvikling selv, men selv om de utviklet programvare selv er det en del forskjeller mellom kommunene, det er mange måter å møte de krava lover og forskrifter pålegger kommunene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Ingen bedrifter eller statlige organer kan konkurrere med kommunene i kompleksitet. Det er kanskje dette som er hovedproblemet? EDIT: Med "dette" mener jeg at kommunene har tatt på seg alt for mange områder (skal løse alt selv). I tillegg må vel kommunene forholde seg til veldig komplekse lover og regler... som gjerne endrer seg hver gang det blir regjeringsskifte... så da skjønner man at det er vanskelig å kommen noen vei. Endret 6. oktober 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (...)EDIT: Med "dette" mener jeg at kommunene har tatt på seg alt for mange områder (skal løse alt selv). (...) Hvem andre enn kommunen skal gjøre disse oppgavene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hvem andre enn kommunen skal gjøre disse oppgavene? Private? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Private? Og du forventer at noen private vil la seg styre av politikere? Eller skal det være fritt fram for de som får oppdraget å gjøre som de vil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Og du forventer at noen private vil la seg styre av politikere? Hvorfor skal de la seg styre? Eller skal det være fritt fram for de som får oppdraget å gjøre som de vil? Definer "gjøre som de vil". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå