Gå til innhold

Flytte og så søke jobb - eller få ny jobb så flytte?

Anbefalte innlegg

Ønsker å flytte tilbake til bygda hvor jeg vokste opp. Omtrentlig en times kjøring fra hvor jeg bor og arbeider nå. 

Er litt på gjerdet nå om jeg skal finne meg en leilighet der først, før jeg søker og eventuelt begynner i nytt arbeid, eller om jeg skal finne meg ny jobb før jeg flytter. Burde jo være overkommelig å pendle en times tid når det således bare er en midlertidig ordning, men jeg har altså aldri vært borti det før. 

Frykter det blir litt mye å bite over i gangen å komme seg til rette i en ny bolig samtidig som jeg begynner på en ny arbeidsplass. 

Noen som har noen konstruktive synspunkt på dette?

Fins sikkert hundertusenvis av tråder på pendling og flytting, men fant altså ikke akkurat dette dilemmaet her i arkivet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker å flytte tilbake til bygda hvor jeg vokste opp. Omtrentlig en times kjøring fra hvor jeg bor og arbeider nå. 

Er litt på gjerdet nå om jeg skal finne meg en leilighet der først, før jeg søker og eventuelt begynner i nytt arbeid, eller om jeg skal finne meg ny jobb før jeg flytter. Burde jo være overkommelig å pendle en times tid når det således bare er en midlertidig ordning, men jeg har altså aldri vært borti det før. 

Frykter det blir litt mye å bite over i gangen å komme seg til rette i en ny bolig samtidig som jeg begynner på en ny arbeidsplass. 

Noen som har noen konstruktive synspunkt på dette?

Fins sikkert hundertusenvis av tråder på pendling og flytting, men fant altså ikke akkurat dette dilemmaet her i arkivet. 

Kommer an på hvor viktig dagens jobb er for din del? Er den viktig, bør du kanskje vente med å flytte hjem inntil du skaffer deg ny jobb, eller være villig til å pendle om du flytter hjem. En times pendling hver vei er det jo mange som gjør, så det bør være helt innenfor i et halvår eller et år inntil du finner deg en ny jobb.

Lenke til kommentar

Kva anser du som vanskeligast? Å få seg jobb i heimbygda eller få seg bolig i heimbygda?

Mange plassar er det vell slik at det er det å få seg jobb som er det vanskelige fordi det alltid er boligar til salgs/leige, men i ei lita bygd så kan det være omvendt dersom det er lite boligar som er ledige.

Dette gjer at det vanligaste er at folk søkar jobb fyrst, og deretter flytter.

Du bør åpenbart starte med det som er mest utfordrande å få til.

Å både flytte og bytte bolig ser eg ikkje på som ei stor utfordring, særleg når du skal flytte så kort. Flyttinga er gjort på ei helg.

Det blir sjølvsagt noke anna dersom du kjøper ein bolig med stort rehabiliteringsbehov, men stort sett er dei fleste boligar fullt ut beboelig utan å måtte starte umiddelbart med oppussing. Og skulle du trenge meir tid i forbindelse med flyttinga så kan du be om å få anna slutt og startdato for det gamle og nye arbeidsforholdet enn siste dag i måneden og fyrste dagen i måneden.

Du har kanskje også ein feriedag eller to som du hadde tenkt å ta i romjula som du kan ta ut for å flytte. Treng du fri i romjula så er det heilt sikkert uproblematisk å få ulønna permisjon frå nyejobben.

Mange arbeidsplassar har også permisjonsregelement der f.eks. flytting eller eigeninnsats i ny bolig gir rett til ein dag med lønna permisjon.

Litt avhengig av arbeidssituasjonen så er det heller ikkje heilt uhøyrt å kreve at den nye arbeidsgivaren dekkar dine flytteutgifter for at du skal takke ja til jobben slik at du kan leige inn flyttebyrå.

Ein anna fordel som du har er at uansett kva rekkefølge du velger så er ikkje uoverkommelig å pendle ei periode.

Så om du skaffar deg ny jobb og pendler frå der du bur no, eller du skaffer deg ny bolig og pendler tilbake til gamlejobben i ei periode så burde det gå heilt fint.

Du er med andre ord ikkje avhengig av å få ordna begge delar samtidig, sjølv om det åpenbart hadde vært ein fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...