Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pendler du?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Er på jakt etter deg som pendler, og om du "trives" med det? Ser på boliger utenfor storbyen (Oslo), og må ta i betraktning at jeg vil måtte pendle frem og tilbake med tog. 

 

Hvordan løser du hverdagen med å pendle? Jobber du på toget, og evt rutiner hvis du har barn i barnehagen? 

 

Helt til slutt, hvor pendler du til/fra og reisetid? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har pendlet med tog fra 2-3 mil utenfor Oslo og inn til byen i 15+ år. Det funker stort sett fint, toget er i rute oftere enn man får inntrykk av i media (selv om det er like irriterende hver gang det er innstillinger). Hva jeg bruker tiden til spørs litt hva jeg har å gjøre: Jobber litt av og til, men har stort sett reisetiden som egentid - hører musikk eller lydbok eller bare slapper av.

 

Se etter bolig nær togstasjonen, det er mye enklere enn å måtte først kjøre bil, ta buss eller sykle for å komme til toget. Det som tar uforutsett tid er ikke toget, men tiden du bruker ved bytte av transportmiddel.

Lenke til kommentar

Jeg bodde et par år på Alexander Kiellands plass i Oslo. Tok 54/34 bussen til Oslo S, og tok toget derfra til Lysaker hvor jeg jobber.

Nå pendler jeg Spydeberg -> Lysaker med tog.

 

Det tar 50 minutter mer enn i Oslo(jeg bruker vel rundt 90 minutter hver vei, dør til dør).

Det er i meste laget, men til tross for dette, så foretrekker jeg det faktisk fremfor å reise innad i Oslo.

54/34 bussen i Oslo var ren tortur...så stappfull at jeg ofte ikke klarte å presse meg inn i bussen, hvor flere folk stinker, lufta er helt jævlig, noen er narkomane, og bussjåføren bråbremser.

 

På toget er alle pendlere, og skal til jobb. Og selv om plassen ikke er ideel, så er det som regel plass slik at jeg kan sitte i fred og lese en bok.

 

Men, jeg bare leier. Snart skal jeg flytte til Tomter (10  min nærmere Oslo).

Og etterhvert kommer Follobanen (Da går reisetiden min ytterligere 10 min ned).

Og jeg kan også finne meg ny jobb rundt Oslo S eller National, da går reisetiden også minst 10 min ned.

 

Men tipset til Zanta er godt. Finn et sted der du lett kan gå(evt sykle) til toget.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk takk! :)
Har sett på reiseruter helt opp i 90min jeg også.. Spørsmålet er om man våger og orker.. Skal også ha barn i barnehagen som skal både leveres og hentes. Heldigvis kan den ene parten gjøre leveringen og den andre hentingen. Men ting skal likevell gå!

Det er vell her jeg er mest "redd".

Lenke til kommentar

Bor på et lite tettsted kjent som Fetsund, bare et lite stykke unna Lillestrøm.

Toget inn til Oslo tar ca. 22 minutter, noe som er helt fantastisk. Kjøring med bil ville tatt meg mellom 1 og 2 timer hver vei. Veldig sjeldent problem med tog, og det tar meg kortere tid å komme meg på jobb en flere av mine kollegaer som bor i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har pendlet mer eller mindre halve livet, alt fra nesten 2 timer til rundt 20 minutter. For meg så er ca. 1 time på tog/buss den beste lengden. Da får jeg tid til å slappe av, ikke bare sette seg ned og gå av nesten med en gang, samtidig som at det ikke tar altfor lang tid. Brukte tiden til egentid som nevnt over, ta med kaffe og bare slappe av på bussen/toget istedenfor å slappe av ved frokostbordet.

 

Egentlig så er det nesten bedre med 1 time på tog/buss enn 45 minutter i bil man kjører selv. Sitter man på så kan man bare kose seg med kaffen og la sjåføren ta seg av styring av bilen så da er det jo greit.

 

Ulempen for min del er hvis det er mye folk/bråkete og man ikke føler at man er hvertfall litt for seg selv. Hvis alternativet er et fullt tog eller en halvtom buss så ville jeg gått for bussen selv om det kanskje tar lengre tid.

 

Det verste med pendling er veien hjem da jeg liker å komme hjem passe raskt etter jobb, men da er det samma om det er kollektiv eller egen bil. Like kjedelig begge to. Får ikke så mye ut av tiden tilbake føler jeg, men det gikk greit med f.eks. en avis.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Jeg har pendlet til/fra Oslo (bor i drammensområdet) i litt over 6 år med varierende fremkomstmidler. Jeg har i lengre perioder pendlet kollektivt, og i lengre perioder pendlet med bil. Det er veldig avhengig av hvor i byen jeg skal ettersom noen steder er enklere å komme seg til enn andre. Jeg jobber også som konsulent og har varierende arbeidssteder så det bestemmer i stor grad hvilket fremkomstmiddel jeg benytter meg av.

 

For min del er det ikke tiden det tar, men hvor mye "hassle" det er. Er det på nord/øst siden av byen kjører jeg bil siden det er noe dritt kollektivt. Jobber jeg nærmere sentrum eller på vestsiden av byen tar jeg tog/kollektivt.

 

Men med de nye bomprisene og kollektivfelt på E18 utgående f.o.m. i går må jeg revurdere om jeg gidder å kjøre bil. Aller helst skulle jeg hatt elbil, men økonomien strekker ikke til akkurat nå.

 

Det er litt klønete vestover hvis du ikke bor i nærheten av stasjonene til Drammensbanen. Bor du lenger inn (Asker eller nærmere) er kollektivt som regel null stress. Selv om man bor litt vekk fra stasjonene er det grei innfartsparkering de fleste steder. Østover har jeg ingen anelse, men det er jo en kjent sak at østfoldbanen har mye problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! :) Jeg har aldri vært noe kollektiv bruker, da jeg har likt å bruke bil. Mye pga fleksibilitet.

Som du sier FEH er jo bomprisene nå ganske høye, og blir ikke aktuelt å bruke bil hvis jeg flytter ut av "bygrensa".

Jeg håper å finne et sted der jeg bor "sentralt" med tanke på tog, og et bra sted å ha unga til å vokse opp.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer noe av det samme som deg (jeg bor dog utenfor, vil nærmere, men ikke inn til byen) og ser aktivt etter noe i Asker. Det er et utrolig sentralt sted (22 min tog til oslo s), har alle mulige tilbud både urbane og friluft og det er noenlunde fornuftig priset. Det bygges også mye nytt i både Asker og Bærum for tiden og mye er planlagt, så det kan være verdt å sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pendler 12 mil om dagen (dog ikke i storby, så sjelden veldig mye trafikk) med bil, i tredelt turnusarbeid.

 

Går greit, men er selvfølgelig slitsomt etter natta. Ellers bruker jeg tiden i bilen som egentid, da det er lite av det ellers med småbarn hjemme.

 

Kjøpte meg elbil, noe som gjør regnestykket me penere :)

Lenke til kommentar

Har sett på reiseruter helt opp i 90min jeg også.. Spørsmålet er om man våger og orker.. 

 

Ikke gjør det.  For noen år siden pendlede jeg 1,5 time med tog og buss hver vei hver dag i ca. et år.  Det var et helvete og jeg gjør det aldri igjen.  For meg opplevde jeg det som direkte helseskadelig og var konstant trøtt og utmattet. 

 

Fandt deretter et annet oppdrag bare 22 min unna i bil og de over 2 timer ekstra timer man får hver dag gjør utrolig mye for livskvaliteten.  Tiden er vår viktigste ressurs.  Ikke kast den bort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...