Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Panelovn eller frittstående stråleovn

Anbefalte innlegg

Hei

I min leilighet er det ingen panelovner. Det er en vifteovn montert på veggen av merket Wilfa. 

Jeg har brukt en frittstående stråleovn. Denne har jeg på både dag og natt, også når jeg er borte. Selv om det står i bruksanvisningen at den ikke må brukes uten tilsyn. Kan jo ikke skru av varmen helt, da blir det jo iskaldt. Spesielt siden leiligheten ikke er isolert.

Så lurer jeg på om det er veldig brannfarlig å bruke en stråleovn? Er det tryggere med panelovner når man er borte? Eller er den vifteovnen trygg å bruke? Vil tro den bruker mer strøm siden det er vifteovn.

Ser at Power har tilbud på et par panelovner i dag:

https://www.power.no/hjem-og-fritid/varmeprodukter/gulvovn-og-panelovn/senz-seph10ket-panelovn-1000w/p-385503/

https://www.power.no/hjem-og-fritid/varmeprodukter/gulvovn-og-panelovn/noboe-glass-panelovn-750w/p-229343/

Men disse skal jo også ha plass på veggen og det er det dårlig med her. Hvis jeg skulle ha en sånn på veggen bak sofaen, hvor stor avstand bør det være til sofaen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare holde seg langt unna oljeovner ihvertfall

Har fortsatt noen selv, men lenge siden de ble brukt og da bare under oppsyn

Panelovn er tryggest de de ikke kan velte

Varmepumpe er mye bedre og egentlig ikke så mye dyrere enn panelovner, etter hvor stor leiligheten er 

Lenke til kommentar

Så lurer jeg på om det er veldig brannfarlig å bruke en stråleovn?

Gamle stråleovener er noe av det farligste som finnes av varmeovner.

9791_straleovn.jpg

... det står i bruksanvisningen at den ikke må brukes uten tilsyn.

Det er en riktig og det står ikke for morro skyld.

Det er kun veggmonterte panelovner som er bygget for permanent bruk uten tilsyn.

Hvis jeg skulle ha en sånn på veggen bak sofaen, hvor stor avstand bør det være til sofaen?

Behøver ikke så mye, men varierer med type ovn. De fleste panelovner er gjennomstrømningsovner og sa er det viktigst med plass over og under for luftstrømmen. Står møbler for nær så gir det dårliger sirkulasjon og termostaten stemmer dårligere med romtemperaturen.

Lenke til kommentar

Hva anbefales av panelovn til en liten stue på litt over 20 kvadrat?

Den må være kompakt og varme godt.

Har sett en del på disse fine ovnene fra Mill med glassfront, men de er ganske dyre og tar stor plass. Skulle hatt noe mer kompakt. Veldig dårlig plass her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...