Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie krever at jeg setter opp annen type hjemmelader for elbilen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sameiet jeg bor i har krevet lenge at man skal installere hjemmelader hvis man ønsker å lade El-bilen sin hjemme. (jeg sitter i dette styret selv så har den hatten å forholde meg til også bare så det er sagt)

vi har fellesgarasje her hvor alle har tildelt sin plass

jeg fikk min installert i september, og med velsignelse av styreleder. siden vi i sameiet krever at vår

"huselektriker " godskjenner hver enkel montasje så skaffet jeg meg dette også.  gjort alt etter boka som kreves, og med dette må man også signere en avtale med borettslaget for å bruke sin egen ladestasjon. i denne kontrakten står det bla. følgende "Alle kostnader vedrørende etablering av ladeplass må dekkes av den enkelte seksjonseier / huseier."

Dersom endringer i gjeldende retningslinjer for bruk av ladeplassen medfører krav til endringer i

installerte ladestasjoner, må også kostnadene til dette dekkes av den enkelte seksjonseier / huseier. 

planen var lenge at så lenge det var plass så kunne hver enkel installere dette i sin garasje og betale selv, når det bare var 3-4 plasser igjen av elektrisk kapasitet skulle styret lage en felles ladeplass for resten..da er det førstemann til mølla prinsippet og hvis man ikke trengte ladeplass lenger kunne man bli nødt til å rotere garasjeplass.

men nå har lederen i sameiet funnet ut at det er smartere å ha såkalte smarte ladestasjoner som går på felles ladenettverk som gjør at flere kan ha plass. noe som ikke er dumt og jeg støtter fult ut. men det medfører at alle som har kjøpt og montert sin må betale for enda en ny ladestasjon. 

kan sameiet da kreve at jeg og flere må ut med nye 20 000 kr++, eller kan jeg be de dekke ny fordi det er urimelig å be noen kjøpe en lader til 15-20 000kr for så å ombestemme seg å be de kjøpe ny type for 20 000 kr ish ?

lederen mener lovverket er klart og tydelig på at hver seksjoneier/huseier må betale for ny. men jeg finner ingenting om dette på loverket. ? har han rett eller finner han lover andre steder.

all hjelp tas imot med takk 

Anonymous poster hash: 1b50e...891

Anonymous poster hash: 1b50e...891
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det blir litt som om de som har pusset opp badene sine for egne penger likevel får økt fellesgjeld og nye bad fordi styret har bestemt dette.

Utviklingen går fort så det gjelder å finne den beste løsningen med en gang. Kapasiteten i sameier er som kjent noe begrenset. Det at alle får like muligheter skulle man tenkt på med en gang, og jeg synes ikke du skal ha fordeler andre ikke får, eller at de må lide mens du får beholde din. Det kan virke urettferdig men kanskje du får solgt din lader på bruktmarkedet slik at den nye kostnaden ikke trenger å bli så stor?

Det kan også virke som om dette var litt dårlig planlagt fra dag en. 

Hvorfor ikke bare gi 10 amp. til alle? De fleste klarer å lade bilen sin med dette, og de som har behov for mer strøm kan jo lade på en offentlig hurtigladerstasjon. Jeg støtter forøvrig formannen i denne saken, dessverre til din disfavør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...