Mathias Klingenberg Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Kommunen droppet undergang fordi det var for dyrt. Nå står den klar, tre ganger dyrere enn først antatt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Kommuner er generelt for dårlige til å involvere sine innbyggere i planprosesser. Ellers, er det noe forskning på nytten/sikkerheten av underganger vs fotgjengerfelt? AtW 3 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Det der er ikke en vei/kryss som er egnet å krysse til fots. Undergang er en no brainer. 6 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 15 mill for for en undergang ja.. Skal si prisen på gravemaskinleie har gått i været. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 15 mill for for en undergang ja.. Skal si prisen på gravemaskinleie har gått i været. Hadde kanskje vært bedre å gi byggherre frie tøyler, og heller vært smått redd for at det måtte gjøres 2-3 ganger om igjen. For så å sette godkjentstempelet på det. Tidsmessig vet jeg ikke hvordan dette hadde blitt. For utredninger kan ta en mannsalder enkelte ganger. Utbyggingsmessig, så tror jeg man hadde kommet raskere og rimeligere i mål. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Det er mye penger å spare på god planlegging og gode fagfolk. Det blir spennende å følge fjordkryssingene mellom Stord og Trondheim, som er planlagt til 208 mrd. Med andre ord 13000 underganger til 15 mil. Her er mulighetene store for å rote bort mye penger dersom en ikke tar seg god tid i den fasen vi er i nå. 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 – Ut ifra dette kartet ser det ut som det var tenkt undergang. Dette kan ha gjort at beboerne ikke brydde seg med å engasjere seg i saken. Derfor var det trolig få som uttalte seg i høringsfasen, sier Johansen. Arealplansjef Bø avviser ikke at plankartet kan misforstås.– Dette er en helt vanlig måte å regulere på. Alternativt skulle overgangen vært regulert kontinuerlig over kjøreveien med en egen farge, men det skjer ikke, sier han. Hvis dette er en helt vanlig måte å regulere på, så er det jo sannsynligvis noe feil med normalen. Hvis folk flest oppfatter at her skal det komme en undergang, så kan man faktisk ikke skylde på at "folk ikke forstår reguleringsplanen", da må man lage en tydeligere reguleringsplan. Tegningen var jo ikke direkte klar på at er skulle det ikke komme en undergang. 3 Lenke til kommentar
Svein Kristian Thomassen Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 Dette er bare for småpenger å regne i forhold til den fadesen som kommunen og vegvesenet planlegger for de nærmeste årene. De går for å bygge Møreaksen/E39 og videreføre den som firefelts vei via en haug med rundkjøringer gjennom by og boligområder i Molde. Hele veistekket mellom Ålesund og Molde er foreløpig kostnadsberegnet til 37 mrd og gir negativ samfunnsnytte stipulert til 20 mrd. Det genereres betydelig mer gjennomgangstrafikk i nære sentrumsområder som igjen krever milliardinvesteringer til en kostbar bypakke som medfører en rekke negative miljøkonsekvenser. Lokalbefolkningen må selvsagt ta belastningen på egen kappe og betale skyhøye bomavgifter i mange år. Ingen andre byer velger å legge gjennomfartsveier gjennom tettsteder men Molde er byen som stikker seg ut og velger løsninger som var vanlig i forrige århundre. Alt dette til tross for sterk motstand fra folket og at en rimeligere løsning er foreslått med flytebro over Romsdalsfjorden. Med denne løsningen unngår man gjennomgangstrafikken. www.romsdalsaksen.no 4 Lenke til kommentar
morten_sin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kan ikke forstå hvorfor vi ikke bruker ferdig betong elementer og heiser på plass. Istedet så stenger vi veien i et år og forskaler på plassen . I mange andre land så har de ferdig elementer for denne type ting, de bygger en undergang i løpet av en dag. Her må Vegvesenet endre litt på regelverket og kanskje tenke kostnadder også. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Kan ikke forstå hvorfor vi ikke bruker ferdig betong elementer og heiser på plass. Istedet så stenger vi veien i et år og forskaler på plassen . I mange andre land så har de ferdig elementer for denne type ting, de bygger en undergang i løpet av en dag. Her må Vegvesenet endre litt på regelverket og kanskje tenke kostnadder også. Det står da i artikkelen at de har brukt ferdige undergangselementer. Og kom gjerne med praktiske forslag til hvordan en kunne lage denne typen undergang i løpet av en dag, gitt forutsetningene beskrevet i artikkelen. Lenke til kommentar
morten_sin Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Kan ikke forstå hvorfor vi ikke bruker ferdig betong elementer og heiser på plass. Istedet så stenger vi veien i et år og forskaler på plassen . I mange andre land så har de ferdig elementer for denne type ting, de bygger en undergang i løpet av en dag. Her må Vegvesenet endre litt på regelverket og kanskje tenke kostnadder også.Det står da i artikkelen at de har brukt ferdige undergangselementer. Og kom gjerne med praktiske forslag til hvordan en kunne lage denne typen undergang i løpet av en dag, gitt forutsetningene beskrevet i artikkelen. Lenke til kommentar
morten_sin Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Tenkte generelt, det bør da gå ann. Noen må gå i bresjen å forenkle en del standere. I Stavanger skal de bygge verdens dyreste sykkelvei 1million pr. Meter men ingen setter spørsmål om det er fornuftig å lage en "Rolls Royce vei istedet for en enkel å grei til 100 000 pr meter. Virker som de bare kan sløse i vei med penger uten å kvalitet sikre pris og kvaliter 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Er typisk, det der. Halvdårlige løsninger på vei, blir vel tre ganger så dyrt ja...er et mønster i dette, når vi ser hvor dårlig planleggingen er i veibygging ellers, til tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå