LarZen Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Mitt problem er som følger: Jeg har laget en ethernet kabel som går ifra Altibox modem direkte til AppleTV. Om jeg stikker kabel direkte inn i AppleTV så får jeg ikke kontakt. Men om stikker den in i en Switch og tar en kabel (som jeg også har laget) ut ifra den og inn i AppleTV så virker det. Prøvd på flere enheter og det samme skjer. Hva i huleste er dette for noe? Endret 2. oktober 2017 av LarZen Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Mitt problem er som følger: Jeg har laget en ethernet kabel som går ifra Altibox modem direkte til AppleTV. Om jeg stikker kabel direkte inn i AppleTV så får jeg ikke kontakt. Men om stikker den in i en Switch og tar en kabel (som jeg også har laget) ut ifra den og inn i AppleTV så virker det. Prøvd på flere enheter og det samme skjer. Hva i huleste er dette for noe? Prøv med en krysset kabel direkte til AppleTV, det skal virke. Du finner koblingsskjema på google Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Ja det kan jo være... For jeg har min lik i begge ender. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) TP-utstyr er normalt beregnet på å bli tilkoblet gjennom en switch, så du må ha en krysset kabel som bytter om på TX og RX for å koble utstyr uten en switch som normalt gjør denne funksjonen. Bare for å komplisere dette ytteligere er det utstyr som har autosense (auto MDI-X) på porten og som gjør dette automatisk ved behov. I slike tilfeller kan du gå direkte i tillegg til via switch for å få link. Endret 1. oktober 2017 av vidor Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger Trenger bare 1 ny plugg Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger Trenger bare 1 ny plugg Ok? Men har det ikke noe å si hvordan fargene er i den andre enden? Mine er i begge ender. blå blå stripe orange orange stripe grønn grønn stripe brun brun stripe EDIT: Skal den andre enden da være? brun stripe blå stripe orange orange stripe grønn grønn stripe brun blå Endret 1. oktober 2017 av LarZen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Sett fra venstre "underifra" på pluggen. Hvit/oransje Oransje Hvit/grønn Blå Hvit/blå Grønn Hvit/brun Brun Gjør det slik i begge ender. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger Trenger bare 1 ny plugg Ok? Men har det ikke noe å si hvordan fargene er i den andre enden? Mine er i begge ender. blå blå stripe orange orange stripe grønn grønn stripe brun brun stripe EDIT: Skal den andre enden da være? brun stripe blå stripe orange orange stripe grønn grønn stripe brun blå En del av skjermingen er at ledningene er ordnet i par med ulik antall rotasjoner, tror du har koblet de parene feil. På en kort ledning funker det sikkert like fint Det blir kanskje lettere for deg å koble nye plugger på begge ender, da kan du følge koblingsskjema slavisk. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Sett fra venstre "underifra" på pluggen. Hvit/oransje Oransje Hvit/grønn Blå Hvit/blå Grønn Hvit/brun Brun Gjør det slik i begge ender. Det blir feil, han skal ha en krysset kabel 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Fordet han sitter med gammelt, utdatert utstyr som ikke støtter auto MDI/MDX? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Må i så fall være Altibox-modemet som er eldgammelt. Jeg har brukt vanlige kabler på absolutt alt av ethernet-tilkoblet utstyr de siste 15 årene og har aldri opplevd at jeg må ha krysset kabel. Endret 1. oktober 2017 av TMB 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Da har du vel bare kombinert utstyr som aldri har gitt deg dette problemet. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Nå har jeg ikke fått testa enda. Må vente til i morgen. Men det jeg har blitt fortalt/lest er at dem fleste enheter idag har auto MDI/MDI-X idag. Som gjør at en ikke trenger å krysse kabel? Har prøvd på AppleTV (ikke 4K utgaven) og på selve TV sin SMART funksjon med likt resultat. Men at det ordner seg via en Switch før signalet går inn til AppleTV. Så om det da ikke skulle være at jeg må krysse kabel. Hva kan det være da? Skal bli spennende i morgen å prøve. Kjøpte meg 100m kabel og driver å drar kabel rundt til noen få rom. Bor i byen i en by gård. Masse Wifi brukere og er lei av til tider ustabilt nett... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Sørg for at du ikke feilkobler kabelen slik du har gjort i post #7. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Da har jeg laget en krysset kabel og problemet er løst. Takk for hjelpe alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå