Gå til innhold

[LØST] Merkverdig problem med ethernet kabel

LarZen

Anbefalte innlegg

Mitt problem er som følger:

Jeg har laget en ethernet kabel som går ifra Altibox modem direkte til AppleTV. Om jeg stikker kabel direkte inn i AppleTV så får jeg ikke kontakt. Men om stikker den in i en Switch og tar en kabel (som jeg også har laget) ut ifra den og inn i AppleTV så virker det.

Prøvd på flere enheter og det samme skjer.

Hva i huleste er dette for noe? 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt problem er som følger:

Jeg har laget en ethernet kabel som går ifra Altibox modem direkte til AppleTV. Om jeg stikker kabel direkte inn i AppleTV så får jeg ikke kontakt. Men om stikker den in i en Switch og tar en kabel (som jeg også har laget) ut ifra den og inn i AppleTV så virker det.

Prøvd på flere enheter og det samme skjer.

Hva i huleste er dette for noe? 

Prøv med en krysset kabel direkte til AppleTV, det skal virke.

Du finner koblingsskjema på google

Lenke til kommentar

TP-utstyr er normalt beregnet på å bli tilkoblet gjennom en switch, så du må ha en krysset kabel som bytter om på TX og RX for å koble utstyr uten en switch som normalt gjør denne funksjonen. Bare for å komplisere dette ytteligere er det utstyr som har autosense (auto MDI-X) på porten og som gjør dette automatisk ved behov. I slike tilfeller kan du gå direkte i tillegg til via switch for å få link.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger :)

Trenger bare 1 ny plugg :)

Ok? Men har det ikke noe å si hvordan fargene er i den andre enden? Mine er i begge ender.

blå

blå stripe

orange 

orange stripe

grønn

grønn stripe

brun

brun stripe

EDIT: Skal den andre enden da være?

brun stripe

blå stripe

orange 

orange stripe

grønn

grønn stripe

brun

blå

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Ikke det tekniske men ihvertfall hvorfor kabelen ikke virker. Takk for hjelpen. Da får jeg finne et skjema og sette på nye plugger :)

Trenger bare 1 ny plugg :)

Ok? Men har det ikke noe å si hvordan fargene er i den andre enden? Mine er i begge ender.

blå

blå stripe

orange 

orange stripe

grønn

grønn stripe

brun

brun stripe

EDIT: Skal den andre enden da være?

brun stripe

blå stripe

orange 

orange stripe

grønn

grønn stripe

brun

blå

En del av skjermingen er at ledningene er ordnet i par med ulik antall rotasjoner, tror du har koblet de parene feil. På en kort ledning funker det sikkert like fint :)

Det blir kanskje lettere for deg å koble nye plugger på begge ender, da kan du følge koblingsskjema slavisk.

Lenke til kommentar

Må i så fall være Altibox-modemet som er eldgammelt.

Jeg har brukt vanlige kabler på absolutt alt av ethernet-tilkoblet utstyr de siste 15 årene og har aldri opplevd at jeg må ha krysset kabel.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fått testa enda. Må vente til i morgen. Men det jeg har blitt fortalt/lest er at dem fleste enheter idag har auto MDI/MDI-X idag. Som gjør at en ikke trenger å krysse kabel?

Har prøvd på AppleTV (ikke 4K utgaven) og på selve TV sin SMART funksjon med likt resultat. Men at det ordner seg via en Switch før signalet går inn til AppleTV. Så om det da ikke skulle være at jeg må krysse kabel. Hva kan det være da? 

Skal bli spennende i morgen å prøve. Kjøpte meg 100m kabel og driver å drar kabel rundt til noen få rom. Bor i byen i en by gård. Masse Wifi brukere og er lei av til tider ustabilt nett... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...