Audhumbla Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Er ''branket'' presens perfektum til å branke? Betyr å branke det samme som å brekke? Det må nok være folkemål, som i K.Hamsuns Under Høststjærnen forekommer hyppig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Brank er ikke et norsk ord. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Det er dansk og blir omsett til brent. Han har brent hånden. Endret 1. oktober 2017 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Det er dansk og blir omsett til brent. Han har brent hånden. Takk. Da er å branke = å brenne. Så enkelt er det. Endret 1. oktober 2017 av Audhumbla Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Ja. Her er verbet nøyere utlagt: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=branke Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Det danske verbet ble tidligere brukt på norsk innen matlaging: brune raskt og sterkt; branket smør Hamsun bruker derimot et litt annet ord som forklares som (mest dial.) brekke, beskadige; forvri; en branket høyre hånd.Endelig fins ordet som sjøuttrykk: skamfile, skade, slite tau. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Brank er ikke et norsk ord. Jo, Stor norsk ordbok forklarer substantivet brank som beskadigelse ved slit. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Brank er ikke et norsk ord.Jo, Stor norsk ordbok forklarer substantivet brank som beskadigelse ved slit. Bevis? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Brank er ikke et norsk ord.Jo, Stor norsk ordbok forklarer substantivet brank som beskadigelse ved slit. Bevis? Du får nesten slå opp selv da, om du tror jeg lyver. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Du får nesten slå opp selv da, om du tror jeg lyver. Nah, var egentlig sarkastisk. Men jeg fant ikke ordet i min fysiske ordbok, heller ikke på ordbok.uib.no, så jeg er spent på hvor du så dette. Endret 1. oktober 2017 av Slettet+4791523 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) jeg er spent på hvor du så dette. Som jeg skrev, i Stor norsk ordbok. (Som du ser, skrevet med stor forbokstav, så det er navnet på boka (egennavnet)). Endret 1. oktober 2017 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå