Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 3 Skal du installere DAB-adapter i bilen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innvendige antenner i en bil er en høyst tvilsom løsning. Skal man ha en god løsning må man skifte ut den eksterne antenna med en aktiv DAB-antenne. Jeg gjorde dette nylig på en stasjonsvogn. Installerte like godt en finne med GPS-sensor i tillegg til DAB/FM mottak og satte inn ryggekamera i bakluka siden jeg allerede hadde innertaket demontert for å bytte antenne. Nye modell-tilpassa medie/navigasjonsenheter får man til de fleste bilmerker til priser på 4-6000. Visst er det Kina-greier, men mange slike enheterer kommer fra de samme samlebåndene som produserer for bilfabrikkene.

Mobiltelefoner burde forresten også tilkobles ekstern antenne når de brukes i en bil. Dette bør f.eks kunne løses gjennom en nettverksløsning hvor den sentrale medie-enheten i bilen har en GSM sender/mottaker som tilknyttes telefonen over bluetooth slik at den bla kan bruke sim/abonnent-info fra telefonen. Dessverre er bilbransjen alt for konservativ til å være i stand til å utnytte de mulighetene nettverks-teknologien tilbyr fullt ut.

Lenke til kommentar

... Dette bør f.eks kunne løses gjennom en nettverksløsning hvor den sentrale medie-enheten i bilen har en GSM sender/mottaker som tilknyttes telefonen over bluetooth slik at den bla kan bruke sim/abonnent-info fra telefonen. 

Finnes det slike løsninger på ettermarkedet pr. idag? 

Lenke til kommentar

Det aller enkleste og ikke minst billigste er å bruke telefonen.

Relativt man, relativt. Sitter du i kjøretøyet flere timer hver dag blir det dyrt.

Eneste problem med å bruke telefon er at du må betale en eller annen form for abonnement, dab er 100% gratis og bruke.

Den dagen telefonselskapene har egne nettradioer med gratis nedlasting vil det bli er god løsning.

Bruker mobilen til tlf streaming 3 - 4 timer hver eneste dag på jobb og forrige mnd brukte jeg 4,3gb av abonnementet mitt av 8gb, faste avgifter på abonnementet er 295,-kr så jeg vil ikke kalle det dyrt. Aldri i verden om jeg gidder å bruke BAD adapteret som er installert i lastebilen jeg kjører med elendig lyd og dekning 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...