Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Når jeg spiller av fra Plex på Samsung TV så blir lyden helt ødelagt, bare støy. Bildet ser bra ut. Filen jeg testet er en MKV H264 720P. Hva kan jeg gjøre med dette?

Dersom du har slått av transkoding, og filen ikke har AAC lyd, så får du det problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Men som nevnt fungerer ikke Plex som den skal på Samsung Smart TV, med IMac som Plex Server. Den takler tydeligvis ikke lyd spesielt godt. Kodi er ikke tilgjengelig på denne TV’en. Må jeg ha en egen mediaspiller med Kodi for å gjøre dette skikkelig?

Lenke til kommentar

Er det Plex appen du bruker på TV'en?

Virker lyden når du spiller av på iMac'en?

Har du satt det opp riktig?

Dersom du går inn på serveren din, klikker på skiftenøkkel-symbolet oppe i hjørnet, deretter på "Server", og så på "Omkoder", hva står innstillingene på?

Når du spiller av på TV'en, kan du også gå inn i Plex på "Status" skjermen (symbolet ved siden av skiftenøkkelen) å se hvilket format som spilles, og om det transkodes, under "Spilles Nå".

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Flunkers ny 27 tommer oppgradert til i7 prosessor og SSD.

Vel, nå er jo Kodi utrolig mye bedre enn Plex på alt unntatt akkurat dette med transkoding. - Men ja, den krever en egen player (siden du da ikke har noe server som gjør jobben)

Du kan jo bare kjøre den på iMacen, men må da koble den til TVen med kabel, evt caste til noe annet som er koblet til Tvebn (Apple TV, Chromecast e.l.)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Er det Plex appen du bruker på TV'en?

Virker lyden når du spiller av på iMac'en?

Har du satt det opp riktig?

Dersom du går inn på serveren din, klikker på skiftenøkkel-symbolet oppe i hjørnet, deretter på "Server", og så på "Omkoder", hva står innstillingene på?

Når du spiller av på TV'en, kan du også gå inn i Plex på "Status" skjermen (symbolet ved siden av skiftenøkkelen) å se hvilket format som spilles, og om det transkodes, under "Spilles Nå".

Lenke til kommentar

Flunkers ny 27 tommer oppgradert til i7 prosessor og SSD.

Vel, nå er jo Kodi utrolig mye bedre enn Plex på alt unntatt akkurat dette med transkoding. - Men ja, den krever en egen player (siden du da ikke har noe server som gjør jobben)

Du kan jo bare kjøre den på iMacen, men må da koble den til TVen med kabel, evt caste til noe annet som er koblet til Tvebn (Apple TV, Chromecast e.l.)

Funker ikke med AppleTV 2 (den nestsiste versjonen) ettersom jeg ikke kan legge til apper der. Skal funke med den nyeste men redd det kan bli format-issues som det ofte er med Apple. Kan vurdere Chromecast eller en mediaspiller med Kodi kanskje. Men hvis dette bør fungere med Plex fra IMac må jeg nøste opp i dette først. Endret av Sprocket36
Lenke til kommentar

Det funker på IMacen men lyden klikker på tv-en. Akkurat nå står innstillingene på «make My CPU hurt» på transcoder quality. Jeg skal sjekke hva det står når jeg spiller av på tv-en.

Gjelder dette for alle filene dine. Er det ingen av de som virker?

Kan du finne noe med AAC lyd, å forsøke det. Du kan sjekke lydkodeken i VLC eller lignende for å se at det er AAC?

På klienten, altså appen på TV'en din, er det som regel et valg i oppsettet som heter "Mediaprofil"/"Device Media Profile", der angis hvilke lydformat som støttes av klienten,

Dersom du har huket av for ting som DTS, som ikke støttes i Plex appen på Samsung TV, så transkodes heller ikke DTS lyd, og det virker ikke. 

Pass også på at det ikke er huket av for kun "Direct play/stream" eller lignende. Problemet er sannsynligvis at serveren ikke transkoder slik den skal.

Lenke til kommentar

Funker ikke med AppleTV 2 (den nestsiste versjonen) ettersom jeg ikke kan legge til apper der. Skal funke med den nyeste men redd det kan bli format-issues som det ofte er med Apple. Kan vurdere Chromecast eller en mediaspiller med Kodi kanskje. Men hvis dette bør fungere med Plex fra IMac må jeg nøste opp i dette først.

Du skal ikke trenge noen app for å caste fra en Mac til en Apple Tv 2 - det er bare AirPlay.

Lenke til kommentar

Funker ikke med AppleTV 2 (den nestsiste versjonen) ettersom jeg ikke kan legge til apper der. Skal funke med den nyeste men redd det kan bli format-issues som det ofte er med Apple. Kan vurdere Chromecast eller en mediaspiller med Kodi kanskje. Men hvis dette bør fungere med Plex fra IMac må jeg nøste opp i dette først.

Du skal ikke trenge noen app for å caste fra en Mac til en Apple Tv 2 - det er bare AirPlay.

Jo, men det går jo kraftig utover kvaliteten.

Lenke til kommentar

Kan se ut som noe så enkelt som lydinnstillingene på tv-en skapte trøbbelet. Testet først bare på IPhone i Plex og det funket. Så forsøkte jeg på tv-en med samme problem, endret noe PCM-greier til Dolby eller omvendt og det funket. Neste blir å se om jeg kan få sving på My Cloud Mirror som har vært utrolig treg med det nettverket jeg hadde. Kan være at jeg trenger innspill på det og etter hvert! :) Tusen takk for gode råd så langt!

Lenke til kommentar

Det funker på IMacen men lyden klikker på tv-en. Akkurat nå står innstillingene på «make My CPU hurt» på transcoder quality. Jeg skal sjekke hva det står når jeg spiller av på tv-en.

Kan du finne noe med AAC lyd, å forsøke det. Du kan sjekke lydkodeken i VLC eller lignende for å se at det er AAC?

På klienten, altså appen på TV'en din, er det som regel et valg i oppsettet som heter "Mediaprofil"/"Device Media Profile", der angis hvilke lydformat som støttes av klienten,

Dersom du har huket av for ting som DTS, som ikke støttes i Plex appen på Samsung TV, så transkodes heller ikke DTS lyd, og det virker ikke.

Pass også på at det ikke er huket av for kun "Direct play/stream" eller lignende. Problemet er sannsynligvis at serveren ikke transkoder slik den skal.

Her er du sikker spot on på det som var problemet. Takk ska du ha!

Lenke til kommentar

Her er du sikker spot on på det som var problemet. Takk ska du ha!

Lenke til kommentar

Hei. I Plex har jeg en som heter «Lydutgang modus», sikkert den du mener. Der er det flere alternativer. Hva bør jeg velge her?

- Kun PCM

- PCM + DD

- PCM + DTS

- Auto

- Manual

Lenke til kommentar

PCM er jo i utgangspunktet ukomprimert "true HD" lyd, og er nok det beste alternativet der.

Dog, Plex på Apple TV benytter den opprinnelige avspilleren i TVOS som ikke støtter HD lyd, slik at Plex-serveren vil sannsynligvis aldri sende annet enn AC3 uansett.

Jeg tror ikke den innstillingen du har funnet der har så veldig mye å si, ettersom Plex vil transkode lyden til AC3 før den sendes til Apple TV, og du vil derfor aldri få noe glede av å sett lydutgangen til HD-lyd. Jeg hadde nok forsøkt å sette den til "auto", å la Plex ordne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...