Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en Western Digital My Cloud Mirror 12 TB i tro om at dette ville gjøre det veldig enkelt å spille av blant annet egne filmer vi nettverket mitt og på en Samsung TV. Det viser seg at denne mediespilleren  sliter med å omkode filmer av brukbar kvalitet, i hvert fall via Plex Server. Jeg har i ettertid kjøpt en IMac (toppmodell med litt utvidelser) og lurer på om noen kan gi meg tips om hva jeg må gjøre/kjøpe for å få bra tilgang til filmer (vet at Apple ikke er super på alle typer mediefiler og det virker å være problem å spille av via denne også pga dette). 

Jeg skal kjøpe ny router og dette kan også tas høyde for i tips dere gir. Har i dag Unifi løsning med USG, switch, aksesspunkt og Cloud Key, men dette blir litt for komplisert for meg samt at jeg tror denne er en flaskehals for å kjøre tvløsningen fra Altibox. 

Setter veldig pris på om noen har tips på dette, enten om jeg må ha en annen NAS eller om jeg kan klare meg med et annet alternativ via IMac som jo vil være å foretrekket.

På forhånd tusen takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får brukt nVidia GPU og/eller Intel GPU og prosessor samtidig til transcoding blir det i sum en del prosesseringkraft. En god transcoder burde vel scanne og teste maskinen og bruke komponentene optimalt. Plex transcoding ser overfladisk ut til å være knyttet opp mot CPU. Systemet burde da i det minste dekode i Intel GPU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kodi har direkte avspilling. Kjøres kun på klienten og finnes ikke til IOS. Trenger bare et nettverks share der mediafilene ligger i sine originale formater. Selv en dvd-iso fil tygger den seg glatt igjennom.

Om du har noen filmer som ligger i rar-arkiver, så trenger du ikke engang å pakke de ut.

Finnes der ikke tekster til filmen, så kan du sette Kodi opp til å lasten ned tekstene du vil ha fra flere forskjellige servere.

Jeg hadde VLC-streamer tidligere, men den sliter kraftig med HD filmer, samt at filmene måtte kodes på serveren før strømmningen begynte til klienten.

Lenke til kommentar

Du kan beholde NAS'en din, men du trenger noe med mer prosessorkraft til å kjøre Plex serveren, slik at den takler transkoding.

Altså, filene kan ligge "hvor som helst", du kan fint bruke NAS'en som en nettverksdisk, så lenge Plex kjører på en maskin som klarer å transkode audio/video mens den avspilles.

Du kan sikkert bruke iMac'en din, det er bare å installere Plex på den, og legge inn stien til NAS'en for å finne filene.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva slags format du bruker, men hva med AppleTV (4 eller 4K) og Infuse app?

Den tar alt jeg kaster på den, har dog ikke testet 4K innhold da jeg ikke har 4K TV.

Infuse koster 70kr/år eller noe sånt. Kobles opp mot en Trakt-konto som holder styr på hvilke filmer/serier du har sett på tvers av enheter, så du kan begynne å se filmen i stua og fortsette på soverommet eller iPaden om du vil.

Lenke til kommentar

Apple TV er vel omtrent den særeste boksen du kan kjøpe når det kommer til støtte av formater.

I utgangspunktet støtter den h.264 og MPEG-4 video, samt AAC lyd, ikke stort annet.

Skal man for eksempel spille av noe med DTS lyd, eller h.265 koding, så må det transkodes før det sendes til Apple TV, noe Plex gjør helt fint.

Bruker man Infuse, så er jo det en egen videospiller med kodeker som gjør at de aller fleste formater kan spilles av.

Ulempen er at alt skjer på Apple TV boksen, også bygging av bibliotek/spillelister og den slags.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Western Digital My Cloud Mirror 12 TB i tro om at dette ville gjøre det veldig enkelt å spille av blant annet egne filmer vi nettverket mitt og på en Samsung TV. Det viser seg at denne mediespilleren  sliter med å omkode filmer av brukbar kvalitet, i hvert fall via Plex Server. Jeg har i ettertid kjøpt en IMac (toppmodell med litt utvidelser) og lurer på om noen kan gi meg tips om hva jeg må gjøre/kjøpe for å få bra tilgang til filmer (vet at Apple ikke er super på alle typer mediefiler og det virker å være problem å spille av via denne også pga dette).

Har du prøvd å slå av transkoding i plex? - er vel ikke normalt å transkode på lokalnett....

Lenke til kommentar

er vel ikke normalt å transkode på lokalnett....

Jo, det er helt normalt. Ikke alle spillere takler alle mulige formater, det er der Plex kommer inn.

Nei men her var det jo snakk om en Samsung-Tv. - Med mindre du skal se på en mobil eller annen svak enhet så er det bare å slå av transkoding.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

er vel ikke normalt å transkode på lokalnett....

Jo, det er helt normalt. Ikke alle spillere takler alle mulige formater, det er der Plex kommer inn.

Kodi gjør det. Null transcoding og kun et nettverksshare.

Kodi støtter også add-ons noe som muliggjør streaming over internett. (skrev noe her som er ulovlig bruk av Kodi).

http://www.express.co.uk/life-style/science-technology/797734/Kodi-Ban-European-Court-Ban

Det er ikke uten grunn til Apple har forbudt Kodi på sin Apple-tv og IOS.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Nei men her var det jo snakk om en Samsung-Tv. - Med mindre du skal se på en mobil eller annen svak enhet så er det bare å slå av transkoding.

Dersom man benytter Plex appen for Smart TV direkte på Samsung TV'en, så er det generelt kun h.264 som .mp4 med AAC lyd som støttes av klienten, andre formater må transkodes fra serveren, så nei, det er ikke bare å slå av transkoding.

Kodi støtter også add-ons noe som muliggjør streaming over internett. (skrev noe her som er ulovlig bruk av Kodi).

Kodi bruker en egen spiller, akkurat som Infuse, med egne kodeker som støtter de fleste formater.

Dersom man benytter en Plex server med Kodi, så kan det aller meste spilles av direkte.

Det er ikke noe problem å installere Kodi på en Apple TV, iOS og Apple støtter sideloading av apps som Kodi helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dersom man benytter Plex appen for Smart TV direkte på Samsung TV'en, så er det generelt kun h.264 som .mp4 med AAC lyd som støttes av klienten, andre formater må transkodes fra serveren, så nei, det er ikke bare å slå av transkoding.

Kodi bruker en egen spiller, akkurat som Infuse, med egne kodeker som støtter de fleste formater.

Dersom man benytter en Plex server med Kodi, så kan det aller meste spilles av direkte.

Det er ikke noe problem å installere Kodi på en Apple TV, iOS og Apple støtter sideloading av apps som Kodi helt fint.

Kan du gi noen fornuftig grunn til å installere Plexi serveren, når man bruker Kodi? Har man Kodi, så trenger man ikke mer og Plax serveren blir bare som smør på flesk.

hFrpZVESR5Kxm6ITm-gM_w.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Kan du gi noen fornuftig grunn til å installere Plexi serveren, når man bruker Kodi? Har man Kodi, så trenger man ikke mer og Plax serveren blir bare som smør på flesk.

Det er mange gode grunner til å bruke Plex, selv om kjører Kodi som klient.

Hovedårsaken må vel være at konsumerer innhold på mange enheter, og derfor synes det er greit med en mediaserver som tar seg av alt, inkludert metainformasjon, slik at det fremstår likt på tvers av .. vel alt.

Det er jo en helt annen verden å kunne sette opp alt som en mediaserver, for eksempel med Plex og FreeNAS eller lignende, enn å lenke til et par mapper med videofiler i Kodi.

http://www.redmondpie.com/how-to-sideload-install-kodi-on-apple-tv-4/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...