PongPing Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 (endret) Hei!Er litt nysgjerrig på hvordan advokatyrket egentlig er:- Er det vanskelig å få jobb som nyutdannet jurist?- Er studiet tørt og vanskelig? - Hvor er det best å studere jus?- Hva tjener fullmektige i private advokatfirmaer?- Stemmer det at det er et enormt arbeidspress?- Mange spisse albuer?- Vanskelig å skaffe klienter?- Hvor lang tid pleier det å ta før man får advokattittelen?- Hvor vanlig er disse superlønningene man hører om?Noen som vet? Endret 30. september 2017 av PongPing Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Hei! Er litt nysgjerrig på hvordan advokatyrket egentlig er: - Er det vanskelig å få jobb som nyutdannet jurist? - Er studiet tørt og vanskelig? - Hvor er det best å studere jus? - Hva tjener fullmektige i private advokatfirmaer? - Stemmer det at det er et enormt arbeidspress? - Mange spisse albuer? - Vanskelig å skaffe klienter? - Hvor lang tid pleier det å ta før man får advokattittelen? - Hvor vanlig er disse superlønningene man hører om? Noen som vet? Er ikke utdannet advokat selv. Men har en bror som er det. 1. Nei det er ikke vanskelig så lenge du ikke er kresen. Du kan ikke regne med å få jobb i topp firmaene. Broren min begynte som jurist for voldsoffererstatning i Nord-Norge. Rykket fort opp i ansvar og lønn. Men dessverre var det ikke mulig å bli advokatfullmektig. Så han jobbet der noen år for erfaring før han begynte som advokatfullmektig for at advokatfirma. 2. Spørs hva du forventer og hva du mener er tørt og vanskelig. Er du interessert i lov og rett så tror jeg du ikke finner det tørt. Men det er en teoretisk utdannelse, så blir mye lesing selvfølgelig. 3. Regner med at du tenker master og ikke bachelor? Vet ikke om hvor som er best. Men det sies at Oslo har best rykte med Bergen rett bak. Men Tromsø og Trondheim er sikkert bra de også! Se heller på hvor du kommer inn og hvor du kan tenke deg å bo i 5 år. 4. 400k+ et sted. Alt avhenger av firmaet du jobber for, hvilken by og hvor mye du jobber. 5. Igjen avhenger av firma. Men ja, det forventes at du gjør det du skal pluss litt til. Broren min har veldig mye å gjøre som advokatfullmektig. 6. Kan jeg ikke svare på. 7. Kan jeg ikke svare på. 8. Hvis du begynner i et firma som lar deg gå som advokatfullmektig rett etter ferdig utdannelse, så tar det vel rundt 2 år. Så lenge du har hatt 3 tre sivilrettslige saker for domstolen. 9. Er vel ikke vanlig med superlønninger. Partnere kan tjene godt hvis firmaet gjør det bra. Men advokater tjener generelt bra. Så tror ikke du trenger å bekymre deg. Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 Hei! Er litt nysgjerrig på hvordan advokatyrket egentlig er: - Er det vanskelig å få jobb som nyutdannet jurist? - Er studiet tørt og vanskelig? - Hvor er det best å studere jus? - Hva tjener fullmektige i private advokatfirmaer? - Stemmer det at det er et enormt arbeidspress? - Mange spisse albuer? - Vanskelig å skaffe klienter? - Hvor lang tid pleier det å ta før man får advokattittelen? - Hvor vanlig er disse superlønningene man hører om? Noen som vet? Er ikke utdannet advokat selv. Men har en bror som er det. 1. Nei det er ikke vanskelig så lenge du ikke er kresen. Du kan ikke regne med å få jobb i topp firmaene. Broren min begynte som jurist for voldsoffererstatning i Nord-Norge. Rykket fort opp i ansvar og lønn. Men dessverre var det ikke mulig å bli advokatfullmektig. Så han jobbet der noen år for erfaring før han begynte som advokatfullmektig for at advokatfirma. 2. Spørs hva du forventer og hva du mener er tørt og vanskelig. Er du interessert i lov og rett så tror jeg du ikke finner det tørt. Men det er en teoretisk utdannelse, så blir mye lesing selvfølgelig. 3. Regner med at du tenker master og ikke bachelor? Vet ikke om hvor som er best. Men det sies at Oslo har best rykte med Bergen rett bak. Men Tromsø og Trondheim er sikkert bra de også! Se heller på hvor du kommer inn og hvor du kan tenke deg å bo i 5 år. 4. 400k+ et sted. Alt avhenger av firmaet du jobber for, hvilken by og hvor mye du jobber. 5. Igjen avhenger av firma. Men ja, det forventes at du gjør det du skal pluss litt til. Broren min har veldig mye å gjøre som advokatfullmektig. 6. Kan jeg ikke svare på. 7. Kan jeg ikke svare på. 8. Hvis du begynner i et firma som lar deg gå som advokatfullmektig rett etter ferdig utdannelse, så tar det vel rundt 2 år. Så lenge du har hatt 3 tre sivilrettslige saker for domstolen. 9. Er vel ikke vanlig med superlønninger. Partnere kan tjene godt hvis firmaet gjør det bra. Men advokater tjener generelt bra. Så tror ikke du trenger å bekymre deg. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå