Gå til innhold

Lynrask PC?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på å skaffe meg en lynrask pc til enkelt hjemmebruk altså ingen spilling, videoredigering eller cad etc. Med lynrask tenker jeg på at programmer åpner mer eller mindre med en gang, nettsider lastes inn komplett ned omgående(under 0,2 sek), ingen tid når man bytter mellom programmer, meget kort tid ved oppgradering av programmer og installering.

 

Har en Laptop i dag med 4720hq cpu, 8gb 1600mhz ram, 240gb kongston ssd harddisk og intel integrert skjermkort. Så en forholdsvis rask pc og her tar lasting av nyhetssider omtrent 1,5-5sekunder, oppstart av programmer mange sekunder for eksempel Office Word 6 sekunder. Kanskje ikke veldig alvorlig, men likevel irriterende for meg, spesiellt ved surfing kanskje. Sitter med en get 35/5mb linje med Ethernet kobling til pcn. 

 

Er det mulig å bygge eller kjøpe en slik pc, hvordan må spesifikasjonene se ut? Hvor alt skjer omgående.

Endret av DoingMost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra CPU, RAM, SSD.

 

Men også optimalisere Windows. Kutte ut unødvendige programmer, bakgrunnsprosesser og innstillinger. Stille inn alt for best ytelse. Jevnlig formattere SSD og legge inn Windows på nytt iblant siden det har en tendens til å bli litt tregere over tid.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

nettsider lastes inn komplett ned omgående(under 0,2 sek),

 

Det er fler faktorer enn bare PC'en når det kommer til lasting av nettsider. Er nettsiden på en dårlig server eller hvis man må ha kontakt med ørtenogførti adresser for å gå inn på en side så vil det bli treigere selv om du har en PC til 500.000,-. Den ene PC'en min var noe av det beste for et par-tre år siden og f.eks. VG gikk ganske sakte pga. alle bilder og at siden må koble seg på masse Goooogle-greier. Med treg så mener jeg noen sekunder før alt var lastet inn, men det tok vel typ 0.2 sekunder før jeg kunne begynne å scrolle nedover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er kanskje ikke ønskelig med et oppsett til typ 30.000,-?

 

​Nei kanskje opp til 20k men ikke nødvendig kanskje. Og som sagt at det er solid - ikke "plast" kabinett, ustabil strømforsyning, kjøler som ikke duger, harddisk som gir error etter 2 uker... 

Vil bruke mest mulig tid på produktivitet og minst mulig på "venting", systemadministrasjon og feilsøking.

Endret av DoingMost
Lenke til kommentar

Her er et eksempel på noe jeg kunne tenkt meg, gitt dine behov:
https://www.komplett.no/wishlist/shared/998dd9ce-20d6-4c7f-b0b7-add89d14ed5b

 

Uten at jeg har sjekket alt for nøye at alt er kompatibelt.

Man kan jo vurdere om du bare trenger 16GB ram, og om en I7 egentlig er nødvendig.

Og om man vil slenge på et billig dedikert skjermkort.
Så legger du kun filmer og veldig veldig store filmer og arkiver på snurredisken.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Tror en oppdatering fra 8MB til e.g. 8GB RAM vil hjelpe en god del for deg.

Bruk av annet OS enn Windows, som linux kan minske tid for installasjon og ikke minst gjøre oppdateringer mindre plagsomme. Hastighet på bredbånd og eget WLAN er også viktig.

Prefetch av faste sider  på forhånd i bakgrunn, men lav pri, for en mengde faste websider kan gjøre ting mer snappy.

Windows og MS office har en meget lei tendens til å la brukere vente uten god grunn, på ting som burde kjørt i bakgrunn med lav prioritet.

For riktig dyre PC/laptopper og dine krav bør du helst teste dem i butikk eller kjøpe med god returrett, ellers blir man lett skuffet.

Noen sverger til å ha flere ulike SSDer, for ulike oppgaver, men mest på stasjonære med mer plass.

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

 

Her er et eksempel på noe jeg kunne tenkt meg, gitt dine behov:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/998dd9ce-20d6-4c7f-b0b7-add89d14ed5b

*Crucial® MX300 1TB M.2 SSD

Hvorfor kaste bort en M.2 plass på en SATA SSD?

 

Nei, det er jo egentlig et godt poeng.

Personlig synes jeg det går raskt n ok uten M.2-bruk.

En snurredisk for filmer, og en svær SSD eller to med SATA

Lenke til kommentar

 

 

Her er et eksempel på noe jeg kunne tenkt meg, gitt dine behov:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/998dd9ce-20d6-4c7f-b0b7-add89d14ed5b

*Crucial® MX300 1TB M.2 SSD

Hvorfor kaste bort en M.2 plass på en SATA SSD?

 

Nei, det er jo egentlig et godt poeng.

Personlig synes jeg det går raskt n ok uten M.2-bruk.

En snurredisk for filmer, og en svær SSD eller to med SATA

 

Jeg er helt enig. Jeg bruker fortsatt en gammel Intel 320 SSD som OS-disk, og har egentlig ingen problemer med lasting av programmer som jeg også har programmer som Office, Adobe osv. Spill har jeg på et par Samsung Evo 850. Har også en Samsung SM961 M.2 NVME, men har egentlig ikke så mye bruk for det. Bruker den til ripping av filmer. Planen er vel etter hvert å bruke den som OS-disk, men føler ikke at behovet er der.

 

Filmer lagrer jeg på snurredisker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel markedsfører Optane 32GB "cache m.2 ssd" som en snurredisk-cache og ikke en "ssd-disk-cache". Dette er sannsynligvis pga at man ikke vil få noen opplevd effekt med "ssd-disk-cache".

Effekten er der, men ikkje like stor som fra en hdd, selvfølgelig.

Funker ikkje mot m.2 nvme ssd, men bare sata ssd. (enda). Venter selvfølgelig Ontel Optane 900p

PS: jeg har Optane 332GB til dene ene x299 maskinen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...