Gå til innhold

Verdens første kunstige hamburger kostet 350.000 dollar. Innen tre år kan prisen være nede i 20 kroner kiloen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

I utgangspunktet er jeg skeptisk, men hvis dette kan erstatte all møkka som kalles kjøtt, så er jeg med. Bye-bye lever, grisehjerter, nyrer, svinekjøtt generelt, hjerner æsj. Jeg må ut og spy...

Lenke til kommentar

Frikadeller.330x220.jpg

Frikadeller: Nederlendere spise flere hundre millioner frikadeller årlig og i følge Peter Verstrate vet få hve de inneholder. Derfor er det ingen grunn til å tro at folk ikke vil spise kunstig fremstilt kjøtt.Foto: Peter Verstrate

Så kjøttråstoffet skal tvinges i oss, uten at vi aner noe om det?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi aner alt om det. Det er syntetiserte proteiner og andre organtiske komponenter. Problemet er som med alle andre ting at folk har chemofobi, fordi Fenylalanin og Tryptofan høres skumlere ut enn "proteiner i kjøtt".

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frikadeller: Nederlendere spise flere hundre millioner frikadeller årlig og i følge Peter Verstrate vet få hve de inneholder. Derfor er det ingen grunn til å tro at folk ikke vil spise kunstig fremstilt kjøtt.Foto: Peter Verstrate

Informasjonen om råstoffene er tilgjengeleg, men dei færraste veit kva som faktisk er inni fordi dei ikkje bryr seg eller gjer forsøk på å finne ut av det. Det er poenget. Det meste du kjøper på butikken er deklarert med innhald og næringsstoff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi aner alt om det. Det er syntetiserte proteiner og andre organtiske komponenter. Problemet er som med alle andre ting at folk har chemofobi, fordi Fenylalanin og Tryptofan høres skumlere ut enn "proteiner i kjøtt".

Jeg synes kugalskap, les: prioner virker skumle ut. Så hva kan man forvente når det skal tukles med alt på en unaturlig måte? Kan vi se det an om en 50 år eller noe om, dette her med labdyrket kjøtt også har en bakside?

Frikadeller: Nederlendere spise flere hundre millioner frikadeller årlig og i følge Peter Verstrate vet få hve de inneholder. Derfor er det ingen grunn til å tro at folk ikke vil spise kunstig fremstilt kjøtt.Foto: Peter Verstrate

Informasjonen om råstoffene er tilgjengeleg, men dei færraste veit kva som faktisk er inni fordi dei ikkje bryr seg eller gjer forsøk på å finne ut av det. Det er poenget. Det meste du kjøper på butikken er deklarert med innhald og næringsstoff.

Men, du skal ikke bevege deg så mye lengre enn over dammen til USA, før en sliter med å få oppgitt alt av bakgrunn i matvarene. Da produsentene har lobbytentaklene sine inn over myndighetene og at de lokker med store smøresummer i belønning for at politikere skal foreta korrupte lovendringer som gavner de pengemektige selskapene foran folkehelsen.

Vil det ikke være bedre/lettere å fremstille kjøtt-deig ( fett og protein) fra meitemark og larver, som brøt ned plantestoff/avfall laget god humus i tillegg?

Hvorfor spiser ikke du kjøttdeig fra meitemark og larver?

Jeg spiser ikke larver frivillig. Men det er en skokk av folk som gjør det i denne verden. Selv i Europa i enkelte ostevarianter så eter folk larver med overlegg, fordi de synes det er en nytelse å stappe i seg larveavføringen, som i og for seg er en rimelig ren prosessert ost. Urbefolkning eter også larver :)

https://www.google.no/search?q=maggot+cheese+france

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg synes kugalskap, les: prioner virker skumle ut. Så hva kan man forvente når det skal tukles med alt på en unaturlig måte? Kan vi se det an om en 50 år eller noe om, dette her med labdyrket kjøtt også har en bakside?

Så du vil heller spise naturlig kjøtt fra dyr som får infeksjoner som kugalskap og MKS, og som lever på kraftfor, narasin og antibiotika fremfor syntetiserte proteiner laget sterilt?

Av alt det syntetiske du får i deg daglig, hvorfor skal dette plutselig bli så ille?

Jeg spiser ikke larver frivillig. Men det er en skokk av folk som gjør det i denne verden. Selv i Europa i enkelte ostevarianter så eter folk larver med overlegg, fordi de synes det er en nytelse å stappe i seg larveavføringen, som i og for seg er en rimelig ren prosessert ost. Urbefolkning eter også larver   :)

https://www.google.no/search?q=maggot+cheese+france

Og? Hva er det som stopper oss? Siden vi går så lange veier for å fremstille kjøtt istedet for å mose mark til kjøttdeig?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vil det ikke være bedre/lettere å fremstille kjøtt-deig ( fett og protein) fra meitemark og larver, som brøt ned plantestoff/avfall laget god humus i tillegg?

Ostetyper finnes med larver  :wee:

Lenke til kommentar

"Cellene skal bli vegetarianere. Det er viktig å få cellene til å vokse på bærekraftige næringsstoffer."

Jo, det er det. Vi har ting i dag som er veldig nært ekte biff som er laget av diverse insekter. Insekter er ekstremt bra i forhold til energibruk og hvor mye proteiner man får ut av det. Jo lavere man går i næringskjeden jo mer får man i forhold til energibruk.

Skal man se stort og næringsmessig på det så er insekter den beste løsningen pr. dags dato, men siden vi synes insektspising er ekkelt så går vi for det dårligste valget som er biff. Når jeg er i skogen så spiser jeg ofte litt maur og det er veldig godt :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg får tak i det spiser jeg gjerne både gresshopper og larver, men det er ingen butikker her i nærheten som selger det og om jeg må dra 10 000 km for å kjøpe blir det ikke lenger så bærekraftig.

Lenke til kommentar

Så du vil heller spise naturlig kjøtt fra dyr som får infeksjoner som kugalskap og MKS, og som lever på kraftfor, narasin og antibiotika fremfor syntetiserte proteiner laget sterilt?

Av alt det syntetiske du får i deg daglig, hvorfor skal dette plutselig bli så ille?

Jeg er redd disse dyrene ikke vil bli behandlet noe særlig bedre den dagen vi ikke har bruk for de.

Lenke til kommentar

Jeg er redd disse dyrene ikke vil bli behandlet noe særlig bedre den dagen vi ikke har bruk for de.

Det er jo ikke så vanskelig å forestille seg det. Se på andre dyr som har blitt unyttige, slik som hester.

Hester har jo en nytte for mennesker da, ulv f.eks? Ser ikke akkurat at griser vil få lik behandling som hester.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...