Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor/hvordan anmelde nettmobbing?

Taurean

Anbefalte innlegg

Dette gjelder Facebook. Har en del kontroversielle meninger, men er alltid veldig nøye med å skille person og sak, og holder meg så nøytral som mulig. Jeg angriper aldri enkeltpersoner, i så fall er det noe som oppfattes underbevisst, og jeg beklager alltid om det blir oppfattet på den måten.

Likevel er det en person som har fulgt meg en stund, som kommer med ren mobbing, og aldri uttaler seg om sak. Har advart personen mange ganger om at jeg rapportérer til Facebook for gjennomgang, og dét har jeg også gjort. Vét at Facebook egentlig ikke bryr seg særlig om det, og det blir sikkert ingen reaksjon. Men jeg ser det som urettferdig at han bare får holde på. Han bryr seg veldig lite om det her, virker det som.

Kan jeg anmelde han til politiet? Noen som har erfaringer? Det er ikke noe jeg har lyst til, men som skrevet føles det urettferdig at det ikke blir noen reaksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Taurean. :)

Å true eller trakassere, på nett eller i annen form, er å bryte norsk lov, og bør meldes til politiet. Ikke tenk at det ikke er alvorlig nok – politiet vil hjelpe og veilede deg.

Straffeloven § 390a fremgår det at den "som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år."

EDIT: Skriveleif.

Endret av Cipher Panda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan anmelde, men vær forberedt på at politiet henlegger.

https://www.nrk.no/norge/politiet-henla-saken-om-trusler-mot-sophie-elise_-_-vi-leser-det-ikke-sann-1.13701553

Kan hende har Sophie Elise vært uheldig med sin sak og truffet et politikontor som har lite ressurser, men sånn politet uttaler seg i saken her er terskelen skyhøy for at netthets anses som grov nok til å være straffbar.

Det kan allikevel være greit anmelde hvis denne fyren noensinne eskalerer eller hvis dette her inngår i et adferdsmønster hos ham og han skaper problemer for flere.

Det mest umiddelbart effektive for din del er nok dessverre å enten blokke ham eller få deg tykkere hud.  :hm:

Lenke til kommentar

Ja, du kan anmelde, men vær forberedt på at politiet henlegger.

https://www.nrk.no/norge/politiet-henla-saken-om-trusler-mot-sophie-elise_-_-vi-leser-det-ikke-sann-1.13701553

Kan hende har Sophie Elise vært uheldig med sin sak og truffet et politikontor som har lite ressurser, men sånn politet uttaler seg i saken her er terskelen skyhøy for at netthets anses som grov nok til å være straffbar.

Det kan allikevel være greit anmelde hvis denne fyren noensinne eskalerer eller hvis dette her inngår i et adferdsmønster hos ham og han skaper problemer for flere.

Det mest umiddelbart effektive for din del er nok dessverre å enten blokke ham eller få deg tykkere hud.  :hm:

I see. Ja, jeg regner ikke med noen reaksjon, bare å vite at det finnes måter å gå frem på. Har elefanthud, men alle har grenser. Han har holdt på i over et halvt år, og det er kun bullshit og aldri noe saklig.

Har ikke facebook en blokke funksjon?

Liker ikke å gjøre ting på den måten. Bare i ekstreme tilfeller med trusler og lignende. Heldigvis ikke vært nødvendig enda.

Lenke til kommentar

Du gjør det jo omvendt av sånn det skal være :p Blokkèr-funksjonen er lavterskeltiltak. Politiet skal reserves for alvorlige tilfeller og trusler. Altså stikk motsatt av hvordan du opererer :p

Skjønner godt at politiet henlegger saker mellom voksne mennesker. Med mindre det er snakk om en slags "stalking", eller trusler det er grunn til å ta på alvor, så må du faktisk bare være den voksne parten i saken.

Denne saken ville politiet garantert henlagt om du anmeldte.

Endret av misanthrope
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet du hvem personen er? Det krever en del ressurser og tid for politet å finne ut av hvem en person er så det blir for mye jobb hvis det går an å blokkere, det er jo derfor man har den muligheten i det hele tatt. Det er også forskjell på mobbing og alvorlige trussler, spesiellt hvis personen vet hvem du er og hvor du bor. Edit; Altså at personen bekrefter at h*n vet hvor du bor ved å skrive adresse.

Du er også en voksen person så du takler litt nettmobbing bedre enn en fjortis som blir mobbet på skolen og/eller sosiale medier.

Etter hva jeg har sett fra nyheter og diverse så har politiet en terskel som er mye høyere for voksne folk. Men hvis du vet hvem personen er og du går på stasjonen så vil de nok ta en telefon til vedkommende, det gjorde de for et familiemedlem som ble utsatt for litt telefonterror.

Kort fortalt så ville jeg dratt på stasjonen hvis jeg visste hvem personen var og blokkert hvis det kun er en jeg bare kjente via Internett.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Du gjør det jo omvendt av sånn det skal være :p Blokkèr-funksjonen er lavterskeltiltak. Politiet skal reserves for alvorlige tilfeller og trusler. Altså stikk motsatt av hvordan du opererer :p

Skjønner godt at politiet henlegger saker mellom voksne mennesker. Med mindre det er snakk om en slags "stalking", eller trusler det er grunn til å ta på alvor, så må du faktisk bare være den voksne parten i saken.

Denne saken ville politiet garantert henlagt om du anmeldte.

Jeg vil opprettholde muligheten til dialog mellom oss, for å lære han i hvordan å oppføre seg mot andre. Jeg har skrevet til han stort sett alle ganger at jeg lytter til fornuft. Bare han kutter ut det bullshitet så er det ikke noe problem. Bryr meg ikke om folk er lidenskapelige heller, så lenge de holder seg innenfor de personlige grensene, til en størst mulig grad. Blokkéring er det samme som når to land går til krig mot hverandre og stenger all mulighet for dialog.

Er nok klar over dét, men hvis muligheten for å anmelde er der, er den da ikke dét for at den skal brukes?

Vet du hvem personen er? Det krever en del ressurser og tid for politet å finne ut av hvem en person er så det blir for mye jobb hvis det går an å blokkere, det er jo derfor man har den muligheten i det hele tatt. Det er også forskjell på mobbing og alvorlige trussler, spesiellt hvis personen vet hvem du er og hvor du bor. Edit; Altså at personen bekrefter at h*n vet hvor du bor ved å skrive adresse.

Du er også en voksen person så du takler litt nettmobbing bedre enn en fjortis som blir mobbet på skolen og/eller sosiale medier.

Etter hva jeg har sett fra nyheter og diverse så har politiet en terskel som er mye høyere for voksne folk. Men hvis du vet hvem personen er og du går på stasjonen så vil de nok ta en telefon til vedkommende, det gjorde de for et familiemedlem som ble utsatt for litt telefonterror.

Kort fortalt så ville jeg dratt på stasjonen hvis jeg visste hvem personen var og blokkert hvis det kun er en jeg bare kjente via Internett.

Vet hvem det ér, ja. I hvert fall så langt profilen og navnet fremstår. Det kan jo være falskt, men det virker absolutt ikke sånn.

Kanskje, men det skal ikke være nødvendig. Og jeg har tålt bortimot 10-15 slike meldinger nå, midt i saklige diskusjoner med høy eksponéring. Alle har en grense, det må være grenser for at et samfunn skal fungére.

Takk for svar! :)

Tråden kan låses nå, for min del.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg ble slettet, så jeg omformulerer for her har du seriøst en dissonans av dimensjoner.

Du kan selvfølgelig anmelde ham til politiet om han bryter loven, men om han bare er ubehagelig i kommunikasjon har du ingenting å gjøre rent juridisk.

At du ikke er villig til å blokkere vedkommende sier oss jo at du er konfliktsøkende.
Samt at det er åpenbart at du vil politianmelde for å tvinge vedkommende til å endre sine meninger. 
Det er sløsing med offentlige ressurser samt lite produktivt.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg ble slettet, så jeg omformulerer for her har du seriøst en dissonans av dimensjoner.

Du kan selvfølgelig anmelde ham til politiet om han bryter loven, men om han bare er ubehagelig i kommunikasjon har du ingenting å gjøre rent juridisk.

At du ikke er villig til å blokkere vedkommende sier oss jo at du er konfliktsøkende.

Samt at det er åpenbart at du vil politianmelde for å tvinge vedkommende til å endre sine meninger. 

Det er sløsing med offentlige ressurser samt lite produktivt.

Jeg vil ikke tvinge han, jeg vil vise han at det får konsekvenser å mobbe andre. Ikke bare for min del, men kanskje andre, som sitter inne med (i hvert fall egenoppfattet) verdifulle meninger, tør å åpne seg og snakke. Det er mange som kvier seg for å uttale seg i frykt for å bli mobbet. Mener du at det er totalt bortkastet? Jeg har innsikt nok til å ha to tanker i hodet på én gang.

Ved å bare blokkére, så fjerner man hele grunnlaget for åpen debatt. Jeg vil opprettholde muligheten til videre dialog. Det kan hende han ikke -egentlig- mener å mobbe, men kanskje mine meninger er såpass støtende for han at han på dette tidspunkt ikke klarer å la være, og at han på et senere tidspunkt etter noen reaksjoner fra en autoritet, klarer å møte meg der jeg er. Dét er konfliktløsning i praksis.

Som skrevet, hvis det var noen totalt ute av kontroll, som ødela for hver eneste samtale jeg hadde, så hadde jeg nok blokkert. Man kan ikke la seg drepes eller stenges ned fullstendig av ondskap. Men så ille er det altså ikke, foreløpig.

Det dreier seg litt om psykologi her, jeg håper du har innsikt til å ta noe av det jeg skriver som det er. "Dissonans av dimensjoner" - håper du kan forklare det i detalj, så jeg forstår hva du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...