Redaksjonen. Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Venter storstilt eksport av kinesiske produkter.Slik vil Kina gjøre elbiler og batteriteknologi billigere for Europa Lenke til kommentar
Bjørn Nordbotn Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Norsk og EU industri ber jo om dette slik de oppfører seg. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom: https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom: https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser Blir du ikke lei av dette her? Vi har alle hørt det fra seg før og du har hørt motsvarene før. Hvorfor gidder du atter en gang? Tenk på de stakkars barna som har utvinnet cobolten til mobilen du sitter på, eller iPaden, eller laptopen... Skam deg! 7 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Snart på tide å bygge opp shortposisjon i visse oljeserviceselskap på Oslo Børs , maken til ja-kultur skal du se lenge etter. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom: https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser Oljeindustrien har vel gjort mer skade på folk og miljø enn noe annet. Både i produksjon og forbrenning. Elektrisk transport er også mer effektivt enn forbrenning av olje, så Kina vet nok hva de gjør ikke bare for eget lands handels-overskudd, men også forurensning w.w. Men selv mener jeg at Hydrogen-elektrisk vil gjøre elektrisk transport mer sansynlig, da batteriet som trengs er så mye mindre. At Kina , som var et så fattig land, har blitt en kraft som vil forandre verden og gi oss alle større materiell velstand er jo fantastisk. Men Norge kunne jo, hvis vi ville, starte elbil-produksjon selv. Med nærhet til kunder og nødvendig tilbakemelding til produsent ville dette kunne være mulig hvis vi ikke ville gjøre oss avhengig av import fra Kina. Vi har miljøer som har elektrokunnskap i første klasse i Norge, gjennom vannkraftindustrien vår. Vi har aluminiumsproduksjon, vi har oljeindustri til plastdeler og dekk, og stolproduksjon fra møbelfrabrikkene våre. Dessuten med robotindustri er det muligheter for billig produksjon som ikke er så avhengig av store serier. Men også ved å samarbeide om delproduksjon med andre land. Men Kina er det vel uansett riktig å ta hatten av for; deres utvikling og deres planer for nye "Silke/belte-veien". Lenke til kommentar
JensPetter33 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Se for dere at det går en hurtitog fra Europa til Kina gjennom Russland. Se for dere framtidens verden. Handel, Fred og en ny tid 1 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Men Norge kunne jo, hvis vi ville, starte elbil-produksjon selv. Med nærhet til kunder og nødvendig tilbakemelding til produsent ville dette kunne være mulig hvis vi ikke ville gjøre oss avhengig av import fra Kina. Vi har miljøer som har elektrokunnskap i første klasse i Norge, gjennom vannkraftindustrien vår. Vi har aluminiumsproduksjon, vi har oljeindustri til plastdeler og dekk, og stolproduksjon fra møbelfrabrikkene våre. Dessuten med robotindustri er det muligheter for billig produksjon som ikke er så avhengig av store serier. Men også ved å samarbeide om delproduksjon med andre land. Men Kina er det vel uansett riktig å ta hatten av for; deres utvikling og deres planer for nye "Silke/belte-veien". Jeg tviler vel litt på om jeg har lyst på en norsk elbil med vannkraftturbin og tripptrapp stol. Norge har vel ingen storveis produksjon av elmotorer og elektrotekniske produkter. Norge har vel liten tradisjon for ren industri uten bakgrunn i naturgitte fortrinn. Gsm, elbil er vel det som kommer først. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Vi har miljøer som har elektrokunnskap i første klasse i Norge, gjennom vannkraftindustrien vår. Tja er vel mest tyskervarer fra siemens etc., ikke så mye å skryte av. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Uetisk gruvedrift, slaveri og lignende er en liten pris å betale for å redde verden fra CO2-ødeleggelse! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kvifor er denne jernbana eit poeng? Dei 50 skipa til Höegh Autoliners har ein kapasitet på opp til 8500 bilar kvar, og er ikkje dei einaste bilfrakteskipa i verda. Det tilsvarer alvorleg mange jernbanevogner. Jernbane er kanskje eit poeng for varer som skal ha leveringstid på nokre dagar, som ein mellomting mellom fly og skip, men eg ser ikkje poenget med å frakte bilar, eller batteri til bilar, langt på jernbane. Er det vanleg å importere bilar til Noreg frå kontinentet (eller Sverige) via jernbane? Lenke til kommentar
Chot Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Uetisk gruvedrift, slaveri og lignende er en liten pris å betale for å redde verden fra CO2-ødeleggelse! :-) 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom: https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser Blir du ikke lei av dette her? Vi har alle hørt det fra seg før og du har hørt motsvarene før. Hvorfor gidder du atter en gang? Tenk på de stakkars barna som har utvinnet cobolten til mobilen du sitter på, eller iPaden, eller laptopen... Skam deg! Salvesen Selv om ikke du bryr deg om hvordan batterier til elbiler lages, så kan det være at andre gjør det. Det går rundt 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, samtidig finnes gode alternativ i f.eks. hydrogen fra overskuddskraft, syntetisk drivstoff og drivstoff fra avfall. Batteribiler er ikke fremtiden. De er for uetiske, dyre, lite brukervennlige og har for kort levetid. I mobiltelefoner kommer vi dessverre ikke utenom lithiumbatterier, men det er mye lettere å stille krav om etisk produksjon dersom den generelle etterspørselen etter batterier avtar. Derfor bør elbiler forbys! 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Her i landet er det snakk om "for de og de pengene kunne man bygge x antall sykehjemsplasser." Jeg har aldri hørt neon si at for de samme pengene kunne man investert så mye mer i forskning og utvikling. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kina blir neppe så dominerende som det er forespeilet. For det første er jo estimatene til Bloomberg feil. Tesla Gigafactory skal produsere i området 150 GWh når den står ferdig, ikke 35 GWh. Det betyr at om det er riktig at det vil produseres 273 GWh/år i 2021, så vil Tesla's produksjon i USA stå for 55% av totalen. I tillegg har man alle fabrikkene til LG Chem i sør-Korea og Europa, og Panasonics fabrikker i Japan. For det andre, så har Tesla en rekke (ikke offentliggjorte) planer for flere fabrikker. Tesla har sagt at de vil fortelle hvor disse fabrikkene skal ligge i løpet av året. Så klart, Tesla kan ikke dra hele lasset, så det er absolutt riktig for andre ikke-Kinesiske aktører å se på batteriproduksjon. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom: https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/ http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser Blir du ikke lei av dette her? Vi har alle hørt det fra seg før og du har hørt motsvarene før. Hvorfor gidder du atter en gang? Tenk på de stakkars barna som har utvinnet cobolten til mobilen du sitter på, eller iPaden, eller laptopen... Skam deg! Salvesen Selv om ikke du bryr deg om hvordan batterier til elbiler lages, så kan det være at andre gjør det. Det går rundt 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, samtidig finnes gode alternativ i f.eks. hydrogen fra overskuddskraft, syntetisk drivstoff og drivstoff fra avfall. Batteribiler er ikke fremtiden. De er for uetiske, dyre, lite brukervennlige og har for kort levetid. I mobiltelefoner kommer vi dessverre ikke utenom lithiumbatterier, men det er mye lettere å stille krav om etisk produksjon dersom den generelle etterspørselen etter batterier avtar. Derfor bør elbiler forbys! Jaja samme regla som før, og nei Tesla bruker ikke mobil batteri. Ingen elbiler gjør det forsåvidt. Dette har du jo blitt fortalt før, men det glemte du sikkert. Ellers gidder jeg ikke ta diskusjonen om resten igjen. Du glemmer det jo bare uansett. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Selv om ikke du bryr deg om hvordan batterier til elbiler lages, så kan det være at andre gjør det. Det går rundt 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla,Tesla kjøper all sin kobolt frå produsentar i USA og Canada. Dei har kontrakter på forsyningar i lang tid framover, for at ikkje råstoffmangel skal verte eit problem når alle andre òg vil produsere batteri. Difor finn du kobolt frå tvilsame gruver i Afrika i din kinesisk-produserte mobiltelefon, men ikkje i ein Tesla. samtidig finnes gode alternativ i f.eks. hydrogen fra overskuddskraft, syntetisk drivstoff og drivstoff fra avfall.LOL! Nei, det er ikkje gode alternativ. Det er ikkje ein gong alternativ. Hydrogen frå overskotskraft finst ikkje. I 2015 var hydrogenproduksjon ved Yara-fabrikken på Herøya den fjerde største utsleppskjelda for CO2 i Noreg – du får fortelle dei at dei berre kan bruke "overskotskraft" i staden. Syntetisk drivstoff er like skite som fossilt drivstoff av same grunn. Drivstoff frå avfall!? Då har du framleis ein treg bil som bråkar og stinkar. Kven vil vel ha det? Batteribiler er ikke fremtiden. De er for uetiske, dyre, lite brukervennlige og har for kort levetid.Ingenting av det der er sant. Dei har minst like lang levetid som eksosbilar, sannsynlegvis lengre fordi han har færre slitedelar. Eg forstår ikkje kva du meiner med at dei er like brukarvennlege. Eg har aldri hatt nokon meir brukarvennleg bil enn Teslaen min. Korleis forvarmar du bilen din når du skal ut og køyre om vinteren? For meg er det berre å trykke på ein knapp, so er han varm på fem minutt. I mobiltelefoner kommer vi dessverre ikke utenom lithiumbatterier, men det er mye lettere å stille krav om etisk produksjon dersom den generelle etterspørselen etter batterier avtar. Derfor bør elbiler forbys!Går bensinforretningane dine dårleg, 2LK70DN1? Eg sjekka drivstoffstatistikken på SSB for januar til august i år, og samanlikna med i fjor, og det stadfestar at salet av bensin + autodiesel går nedover. Ein liten oppgang for autodiesel totalt, mest tidleg på året, men det vert oppvegd at at bensinsalet går stadig brattare nedover. Kor etiske er metalla i eksosbilen din, og drivstoffet? Ingen biodiesel frå "avfall" frå palmeoljeproduksjon? 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Tesla kjøper all sin kobolt frå produsentar i USA og Canada. Dei har kontrakter på forsyningar i lang tid framover, for at ikkje råstoffmangel skal verte eit problem når alle andre òg vil produsere batteri. Difor finn du kobolt frå tvilsame gruver i Afrika i din kinesisk-produserte mobiltelefon, men ikkje i ein Tesla.Nei, koboltet til Tesla kommer hovedsaklig fra Ny-Caledonia, med en del fra andre kilder. Men de har riktignok ett mål om å få mest mulig av råvarene fra Nord-Amerika, så de jobber med å få etablert ny produksjon. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Sturle S og Salvesen Jeg vet at dere er fullstendig teslafrelste, og at dere aldri kommer til å innrømme at det finnes negative sider ved elbilproduksjon... Musk er selvsagt smart som har sikret seg koboltressurser i USA, men tenk om vi kunne brukt denne kobolten til å fase ut afrikansk kobolt istedenfor å sløse den bort på overdimensjonerte elbiler. Jeg er også usikket på om Tesla virkelig får all sin kobolt fra amerikanske kilder. Fint hvis dere har litt mer info om dette (linker). Hydrogen fra overskuddskraft vil komme raskt de nærmeste årene, og dette er mye mer miljøvennlig enn elektrisitet. Levetiden på elbiler er mye kortere enn på vanlige biler fordi batteriene ikke varer lenge. Det er en grunn til at Tesla har markedets dårligste garanti på batterier, og det er fordi de ikke lever stort mer enn 100 000 km. Motorer skifter de enda oftere. Har ennå ikke lest en objektiv langtest av Tesla hvor ikke motor og gir er skiftet, og dette er svært dyrt. https://www.dinside.no/motor/tesla-darligst-pa-garanti/67406836 https://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/wrap-up.html 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Kineserne kan bygge opp en stor batteriindustri fordi de gir en god f... i om råvarene kommer fra konfliktområder. Din påtatte bekymring for miljø og helse blir litt tåpelig når vi vet at du jobber for en bransje som forgifter planeten og dreper mange med utslippene sine. Hva med å slutte å lyve og spre propaganda for arbeidsgiveren din? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå