Gå til innhold

Jeg har en ide til et smart telefon spill tilbehør, men hva trengs for å virkelig gjøre den?


Gintoki

Anbefalte innlegg

Vet ikke om et slikt spørsmål passer her, men jeg har kommet opp med en ide til en type kontroller for smart telefoner som vil gjøre spill opplevelsen mye bedre, men før jeg engang starter, så må jeg vite hva alle stegene er:

Åssen patent delen fungerer, designere (for selve tilbehøret), app utviklere (kontrollen skal samarbeide med existerende standard spill touch kontrollere, programmerere som programmerer kontrollen og en elektronisk ingeniør som utvikler chipsettet som skal være i kontrollen for knappene, bluetooth osv.

For har leita, å finner ingen kontroller som er i nærheten til den ideen jeg fikk.

Så da må jeg starte fra begynnelsen selv. Tenkte å bruke kickstarter eller liknende til den for å få inn pengene som trengs for at utviklinga og utgiftene kan bli betalt, og det alt koster for å få den utviklet.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter du på blanke ark så bør ikke kickstarter være en ting og folk liker at det hvertfall er en prototyp klar. Bare det å starte masseproduksjon koster stort sett noen hundre tusen kroner og oppover basert på hvor avansert det er. Skal du ha plastdeler så må det lages støpeformer som ikke er billig og montering er en ting.

 

Patentdelen er ganske enkel, men du bør betale for en patentadvokat (eller hva det heter) så ting blir riktig. Patent er ikke nødvendigvis veldig viktig.

 

Programmering og prototypbygging vil nok koste deg 500,-/time ++ og det tar litt mer enn noen få timer for å si det slik du vil ha det/riktig.

 

Du må altså regne med å få inn minst en million eller to.

 

Du må også få tilbud på deler og produksjon så du må regne med mye arbeid på nettverksbygging. Uten et godt nettverk, sikre leverandører og produsent du kan stole på, så kommer du ikke langt. Det er ikke uvanlig at folk bruker titusener av kroner bare for å reise til diverse produsenter og andre folk som er/blir involvert.

 

Jeg prøver ikke å skremme deg bort fra prosjektet, poenget er at dette er en lang og stor prosess. Hvor mye kan du gjøre selv?

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sannsynligvis finnes det du har funnet på, eventuelt er det en grunn til at det ikke finnes. Det er fort gjort å tenke at man har funnet opp hjulet når man får en god idé, men skal litt til at det faktisk er det, og at det har allmenn interesse. Mange nisjeprodukter der ute. 

 

Husk også at markesføring og distribusjon er en større del av biten enn produktet i seg selv. Mange som får haugevis av oppmerksomhet på f.eks Kickstarter selv om produktet de har finnes fra før, bare pga bedre markedsføring. 

Lenke til kommentar

Starter du på blanke ark så bør ikke kickstarter være en ting og folk liker at det hvertfall er en prototyp klar. Bare det å starte masseproduksjon koster stort sett noen hundre tusen kroner og oppover basert på hvor avansert det er. Skal du ha plastdeler så må det lages støpeformer som ikke er billig og montering er en ting.

 

Patentdelen er ganske enkel, men du bør betale for en patentadvokat (eller hva det heter) så ting blir riktig. Patent er ikke nødvendigvis veldig viktig.

 

Programmering og prototypbygging vil nok koste deg 500,-/time ++ og det tar litt mer enn noen få timer for å si det slik du vil ha det/riktig.

 

Du må altså regne med å få inn minst en million eller to.

 

Du må også få tilbud på deler og produksjon så du må regne med mye arbeid på nettverksbygging. Uten et godt nettverk, sikre leverandører og produsent du kan stole på, så kommer du ikke langt. Det er ikke uvanlig at folk bruker titusener av kroner bare for å reise til diverse produsenter og andre folk som er/blir involvert.

 

Jeg prøver ikke å skremme deg bort fra prosjektet, poenget er at dette er en lang og stor prosess. Hvor mye kan du gjøre selv?

Er ikke skremt bort, bare overraska over hvor mye penger og krefter som skal til for at ideen skal bli til.

 

For jeg har ingen kunnskap om design, 3d modellering for delene, kunnskap for å lage kretskortet som trengs, eller kunnskap med å lage appen den skal ha eller om android støtter at en kontroller med noen få knapper registreres som en vanlig kontroller, men kommer bare til å ta over noen få spill kontrollere, å om den appen engang vil samarbeide med ideen jeg har, så er ikke stort jeg får gjort selv desverre.. Sitter bare med en ide som muligens kan bli en hit.

 

Sannsynligvis finnes det du har funnet på, eventuelt er det en grunn til at det ikke finnes. Det er fort gjort å tenke at man har funnet opp hjulet når man får en god idé, men skal litt til at det faktisk er det, og at det har allmenn interesse. Mange nisjeprodukter der ute. 

 

Husk også at markesføring og distribusjon er en større del av biten enn produktet i seg selv. Mange som får haugevis av oppmerksomhet på f.eks Kickstarter selv om produktet de har finnes fra før, bare pga bedre markedsføring. 

For av det eneste jeg har sett av kontrollere, så er det hele pakka med joysticks, triggere, og andre knapper, ingenting i nærheten av ideen jeg har.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

For av det eneste jeg har sett av kontrollere, så er det hele pakka med joysticks, triggere, og andre knapper, ingenting i nærheten av ideen jeg har.

Hvis ideen din er å lage kontrollere med færre knapper/enkeltknapper for å sette på, må du virkelig gjøre mer research.

Lenke til kommentar

 

For av det eneste jeg har sett av kontrollere, så er det hele pakka med joysticks, triggere, og andre knapper, ingenting i nærheten av ideen jeg har.

Hvis ideen din er å lage kontrollere med færre knapper/enkeltknapper for å sette på, må du virkelig gjøre mer research.

 

Ideen min innebærer å gi telefonen R & L 1 & 2 som en vanlig kontroller har. men at du beholder touch styringen for navigering og andre vanlige knapper. Rett og slett en "slim" diskre kontroller for spill.

 

Men før jeg gjør noe som helst, så må jeg vite om android støtter å bare ta over enkelte standard touch kontrollere men beholder de fleste knappene.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Men før jeg gjør noe som helst, så må jeg vite om android støtter å bare ta over enkelte standard touch kontrollere men beholder de fleste knappene.

Ja og nei.

 

Først og fremst er det mange måter en kontroller kan fungere på i Android. Det greieste er å benytte seg av den innebygde kontroller-støtten, hvor da alle kontrollere som støtter det automatisk vil fungere med spill som implementerer den støtten.

 

Det er også mulig at kontrolleren emulerer et tastatur, hvorpå spillet må støtte tastaturinput (eller custom input, som mange emulatorer har). Det var mer vanlig før det ble innebygd støtte, og analogsticks var et helvete.

 

Sist men ikke minst er det mulig å ha kontrollere som emulerer touch input. Da trenger ikke spillet støtte for kontrollere, siden det er deler av skjermen som mappes til knapper/sticks. Problemet er at det krever dypere systemtilgang, dvs enten root for å gjøre det i etterkant eller en enhet som har slik funksjonalitet bygd inn (dvs Android spillenheter som GPD XD).

 

Det bør vel i utgangspunktet ikke være noe problem å ha en kontroller som kun har skulderknapper, og sender input via den innebygde kontrollerfunksjonen. Hvordan spill reagerer på å kombinere inputs vil variere. For noen vil det være OK, mens andre kanskje automatisk skrur av touch om du har kontroller, eller bytter UI visuelt, så det blir prøblemer.

 

Uansett, den ideen du har er ikke spesielt god. Det sier jeg ut fra at jeg har 10-15 spillkontrollere rundt meg her, inkludert flere til Android. Markedet for dem er enormt, de koster lite og du kan få dem omtrent så små du vil. Teknologien som skal til for å legge til skulderknapper på mobiler på en stabil, universal og praktisk måte vil ikke være så liten som du nok håper, langt større enn f.eks 8bitdo Zero. Da har du allerede tapt størrelseskampen mot et (og flere for den saks skyld) etablerte merker som selger sine for en slikk og ingenting uten at folk bryr seg spesielt mye. Ideen din kan kanskje fungere for en kinesisk OEM som utvikler og produserer noe slik billig, men det er ikke en god nok ide til at en nordmann skal sette seg inni i produktutvikling.

Lenke til kommentar

 

Men før jeg gjør noe som helst, så må jeg vite om android støtter å bare ta over enkelte standard touch kontrollere men beholder de fleste knappene.

Ja og nei.

 

Først og fremst er det mange måter en kontroller kan fungere på i Android. Det greieste er å benytte seg av den innebygde kontroller-støtten, hvor da alle kontrollere som støtter det automatisk vil fungere med spill som implementerer den støtten.

 

Det er også mulig at kontrolleren emulerer et tastatur, hvorpå spillet må støtte tastaturinput (eller custom input, som mange emulatorer har). Det var mer vanlig før det ble innebygd støtte, og analogsticks var et helvete.

 

Sist men ikke minst er det mulig å ha kontrollere som emulerer touch input. Da trenger ikke spillet støtte for kontrollere, siden det er deler av skjermen som mappes til knapper/sticks. Problemet er at det krever dypere systemtilgang, dvs enten root for å gjøre det i etterkant eller en enhet som har slik funksjonalitet bygd inn (dvs Android spillenheter som GPD XD).

 

Det bør vel i utgangspunktet ikke være noe problem å ha en kontroller som kun har skulderknapper, og sender input via den innebygde kontrollerfunksjonen. Hvordan spill reagerer på å kombinere inputs vil variere. For noen vil det være OK, mens andre kanskje automatisk skrur av touch om du har kontroller, eller bytter UI visuelt, så det blir prøblemer.

 

Uansett, den ideen du har er ikke spesielt god. Det sier jeg ut fra at jeg har 10-15 spillkontrollere rundt meg her, inkludert flere til Android. Markedet for dem er enormt, de koster lite og du kan få dem omtrent så små du vil. Teknologien som skal til for å legge til skulderknapper på mobiler på en stabil, universal og praktisk måte vil ikke være så liten som du nok håper, langt større enn f.eks 8bitdo Zero. Da har du allerede tapt størrelseskampen mot et (og flere for den saks skyld) etablerte merker som selger sine for en slikk og ingenting uten at folk bryr seg spesielt mye. Ideen din kan kanskje fungere for en kinesisk OEM som utvikler og produserer noe slik billig, men det er ikke en god nok ide til at en nordmann skal sette seg inni i produktutvikling.

 

Jepp, er den "innebygde" kontroller støtten" jeg tenkte å bruke, men bare for enkelte knapper som normalt er for pekerfingeren, mens touch delen for de knappene tomlene normalt bruker.

 

Å tanken med kontroller knappene var at den skulle være unniversal i bredde og høyde. å enkel å ta av. (fikk ide'en med åssen man tar den av ved hjelp av åssen vive deluxe headstrap fungerer)

 

 

Ikke for å være frekk, men i realiteten har du ingenting med bare den ideen.

Nope, er nettop det som er problemet. En idé som ligger klart, men som ikke kommer seg ut av boksen sin grunnet alt som kreves. 

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

På android kan man allerde plugge i det meste av kontroller via miniusb porten, det inkluderer også en helt vanlig mus.. Da får man faktisk opp en muspeker...

 

Så sært interesse har allere en tilpasset kontroller installert, ellers er det jo veldig få kunder som ønsker noe slikt...Så her må man tenke at det er lite kundemasse selv om produktet er kjekt å ha..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...