Gå til innhold

Bestemor vil ha internett


Anbefalte innlegg

Hun har PC, men ønsker seg internett. Hun kan bruke ~400-500 kr i måneden, men har lyst til å bruke av disse pengene også til mobilabonnement. Hun lurer på om det holder med kanskje 4GB mobildata i måneden, hvis hun kun skal bruke PC-en til nettbank og slikt...

 

Jeg synes det virker litt lite. PC-en hennes slukte 1GB av mobildataen min i løpet av en halvtime (var kun inne i nettbanken). Noen som har tanker/erfaring med PC+mobildata for internettbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er om hun skal ha Windows 10, så er det normalt bare å glemme å kombinere med mobildata fordi nedlasting av oppdatering etc. ikke lar seg overstyres av brukeren. Dermed spises gjerne hele datakvoten opp ved installasjon.

 

Generell konklusjon: Windows 10 + mobildata  != sant

Dette gjelder forsåvidt ethvert operativsystem som oppgraderes via nett. For andre OS (Linux) kan brukeren selv bestemme nårtid man ønsker å oppgradere systemet.

 

Når dette er sagt så må jeg tilføye at jeg ikke har målt explisitt hvor mye data Windows normalt laster ned pr måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 GB mobildata for en halvtimes bruk inne på nettbanken er ekstremt mye,

tipper heller at Windows har lastet ned oppdateringer.

Til sammenligning bruker Netflix ca. 1 GB i timen med standard kvalitet,
og 3 GB i timen for HD.

Det er selvfølgelig fullt mulig å bruke mobildata til PC surfing,

men da ville jeg tatt med PCen til noen som har internett fra før,
og så passet på å laste ned alle anbefalte oppdateringer slik at hun slipper å bruke mobildata på dette,
ville gjort dette med jevne mellomrom i ettertid også.

Alternativet er å finne det billigste bredbåndsabonnementet,
det vil selvfølgelig ikke være raskt, men da slipper man kvote,
finnes bredbånd til rundt 300,- / mnd.

Endret av Malmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ruteren til Chess var svindyrt (1887 kr) så kommer i tillegg 299 kr x 12 mnd = 3588 for abonnementet(20 gb). Totalt blir det 5475,- på 1 år, så er kanskje mer lønnsomt bare å ta hele pakken hos ICE.net. De har mobiltabonnementet til 129 kr som inkl. ringing, sms, mms og 1 gb data + mobiltbredbånd på (15 GB) til 149,50 kr de 6 første mnd deretter 299,- kr de 6 siste mnd, så kommer i tillegg ruteren inn til 299,-. Regnestykket blir: 149,5x6 + 299x6 + 299 = 3089,-

 

 

Det er også lurt å sjekke hvor bra dekning dere får hos henne før dere bestiller alt dette her. Du kan sjekke dette på hjemmesiden til ICE.net og Telia. Ellers så er selvfølgelig ADSL, DSL eller Fiber et bedre alternativt om man ønsker meste "stabile" nettet. 

 

Edit: Ser nå at ICE.net har 30 dagers åpent kjøp om dette skulle være dårlig alternativ (mobiltbredbånd)

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, jeg antar at den >1GB-en data som ble brukt sikkert gikk til oppdateringer og sånt i bakgrunnen. Det er Windows 10 hun har, da er vel ikke mobildata et alternativ. Kanskje jeg kan installere Ubuntu på PC-en hennes, der slipper man vel "skjulte" nedlastinger og sånt?

Det er da bare å sette opp forbindelsen som en "forbruksmålt tilkobling".  Da er det bare oppdateringene med høy prioritet som lastes ned automatisk.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Ja, jeg antar at den >1GB-en data som ble brukt sikkert gikk til oppdateringer og sånt i bakgrunnen. Det er Windows 10 hun har, da er vel ikke mobildata et alternativ. Kanskje jeg kan installere Ubuntu på PC-en hennes, der slipper man vel "skjulte" nedlastinger og sånt?

Hvor brukervennlig for bestemor er det? Helt retorisk.

 

 

Da min mors pc fikk problemer satt jeg opp en gammel maskin med Ubuntu som en midlertidig løsning. Med tanke på at det eneste hun bruker er nettleseren, så gikk dette egentlig veldig greit....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Tror ikke Linux for bestemor er noen god ide..

 

Man kan sette det som forbruksmålt tilkobling ja, men da får man ikke oppdateringer. Men du kan jo laste ned oppdateringer på USB pinne og installere for henne? Hvis hun bor i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...