Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende betaling på sameie

MorganKane123

Anbefalte innlegg

Etter samlivsbrudd for 3 år siden beholdt jeg og min tidligere kone vår felles bolig hvor begge eier 50% hver, med meg som hovedlåntaker og hun som medlåntaker. Barna ble boende i boligen, mens de voksne flyttet inn og ut. Skilsmissen ble formelt godkjent i år. Nå skal boligen selges. 

Vi har fortsatt en felles konto, som vi bruker til å betale felles lån, utgifter med boligen og felles utgifter til barna. Inntil nylig har jeg godtatt å betale vesentlig mer inn på vår felles konto, men dette tenker jeg ikke å fortsette med, og har varslet at vi fra nå skal betale like mye av utgiftene med boligen. Medeier (min tidligere kone) nekter å betale mer enn hun har gjort de siste årene. Etter å ha trukket fra hennes rett til barnebidrag, har jeg hittil i år betalt 50 000,- mer enn jeg skulle, hvorav 20 000,- for mye i september pga en del ekstra utgifter denne måneden. Dessverre for meg, står de fleste regningene og utgiftene i mitt navn, så jeg ser ingen annen utvei enn å måtte betale dem.

Hvordan bør jeg gå frem for å få medeieren av boligen til å betale sin andel? Hvilke rettigheter har jeg til å kreve tilbake det som jeg har betalt for mye i inneværende måned?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen i sameigelova § 9 er at der noen eier noe sammen skal de bære kostnadene etter sin andel av eierskap i sameiegjenstanden (her: boligen).

Det finnes to veier å gå her. Det ene er å påpeke at hvis hun vil at du skal dekke en høyere andel av kostnader og lån må hun anerkjenne en dertil høyere eierandel for deg (dvs. at du anerkjenner en eierbrøk som er i tråd med det du betaler; du får en større andel av overskuddet ved salg).

Det andre er å kreve regress hos henne for utgifter du har båret som hun skulle ha båret etter eierandelen dere imellom (dvs. at du anerkjenner 50/50 eierbrøk men krever at hun forholder seg til den).

Utfordringen her vil selvsagt være at sameigelova § 9 kan fravikes ved avtale. Det høres ut som om dere har en langvarig etablert praksis med at du dekker mer enn hun gjør. Det kan tilsi at du ikke har adgang til ensidig å ombestemme deg. I så fall vil det andre alternativet være avskåret, og du må hevde det første (som du kan tape, naturligvis).

20 000 kr er ikke en for liten sum å gå til advokat med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...