Gå til innhold

Bør Catalonia bli et eget land?

VRK18

74 stemmer

1. 1. Støtter du løsrivelse fra Spania

• Ja
      45
    • Nei
      29

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gikk ganske greit, fordi Sverige ikke lenger ville ha noe med Norge å gjøre. Men Spania vil ikke la Catalonia slippe fri, og da er det naivt å tro at en folkeavstemning vil få dem til å skifte mening. Spania er avhengig av Catalonias skattebidrag. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mulig å tolke, tross alt det er nettopp dette Høyesterett gjør stadig vekk, for ikke å nevne være kjære politikere.

F.eks. kan det hevdes at "Kongeriket Norge" ikke inluderer NordNorge ettersom disse ikke fikk lov til å være med på Eidsvoll (for upålitelige), eller man kan hevde at udelelig referer til at det fysisk sett ikke er mulig å dele landet, etc, etc.

Jeg skjønner hva du mener, men i så fall er jo ikke Unions-oppløsningen med Sverige heller gyldig, siden kvinner ikke hadde stemmerett i 1905

På tide å blåse nytt liv i den debatten? :ninja:

Lenke til kommentar

Catalonia vil vel gjerne ha en slags "cherrypicking " løsrivelse og selvstendighet.  Om Spania setter hardt mot hardt og aksepterer løsrivelse og bygger en fysisk grense mellom Catalonia og Spania, og catalonias innbygger må skaffe seg nytt pass, stå utenfor EU, finansiere sitt eget forsvar, helsevesen osv.  tror jeg låten fort forandrer seg.  Catalonia har store inntekter, men nok til å opprettholde dagens levestandard og alle forpliktelser og utgifter som en selvstendig nasjon har tror jeg ikke blir så enkelt. Kanskje de klarer det, men tror det blir en vanskelig prosess som vil få mange til å tenke to ganger -  men kanskje først når det er for sent og de sitter der med en selvstendighet som ikke er så festlig, enkel og rosenrød som de innbiller seg. 

Lenke til kommentar

The King of Spain just held a speech on TV:

Kongen (daværende) måtte også på banen å mane til nasjonalt samhold etter det mislykkede kuppforsøket i 1981, utført av en gruppe fra Guardia Civil som stormet parlamentet.

Med andre ord, det "siste" Spania trenger er uroligheter "som truer" selve nasjonen, siden det altså historisk ligger en del "grums" latent i det spanske samfunnet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest member-455415

Har flertallet de beste løsningene?

Du fortsetter bare å kverulere deg bort fra poenget mitt i typisk kverulant-ånd for å få det til å høres ut som om jeg sier noe annet enn det jeg har sagt. Det jeg sier er at det er mange rike folk og steinrike folk over hele verden også så ikke kom og prøv å få det til å høres ut som om jeg ikke vet at det er fattige der ute. Jeg har sett ekstrem fattigdom på kloss hold jeg i Filippinene og der også er regjeringsfolk og sånt kjempekorrupte som datteren til den tidligere lederen der som jobber som politiker til og med, hun stuet vekk milliarder.

Og ja, du bare understreker poenget mitt fordi bare i Spania er det vanskelig å styre pengepolitikken på en god måte, så det å gjøre det i 19 land samtidig er i hvert fall et jævla kinesisk puslespill ganger 100.

Poenget med det andre er at folk legger bare skyld på vesten og hvite, men vestlige kjeder har butikker og avdelinger i hele verden også så det er akkurat like mye kundene i u-land sin feil at fattige arbeidere blir utnyttet i andre u-land. Afrikas rikeste er også mye rikere enn Norges rikeste. John Fredriksen har jo emigrert til og med siden Norge er så stort bakvendtland.

Men folk over hele verden legger et ensrettet ansvar på vesten og hvite folk for dette. Når det har seg sånn at det er forbrukere over hele verden som vil betale minst mulig for produktene sine og den rabatten og de lave prisene må komme fra ett eller annet sted. Og den kommer som regel ved at folk sparer inn hardt på HMS og lønninger. Det er heller ikke vår feil at folk i u-land får for mye barn.

Men dette er helt off-topic egentlig i forhold til denne debatten. Og antallet dollarmillionærer i Norge er helt irrelevant, spesielt når det er noen rike i Afrika som har mye mer penger enn mange nordmenn til sammen.

Folk der nede er super-ego. Og så presterer de å skylde alt på oss og lure ignorante muslim-ungdommer til å hate oss ved å gi dette ensrettet bildet som til og med ignorante leftists I Norge støtter opp om. Når det virkelig ikke er noen grunn i det hele tatt til å synes synd på en god del folk ute i verden. Men folk prøver igjen og igjen å legge skylden på oss og det fører til hatkriminalitet mot hvite og terror.

Så folk må våkne opp litt. I India for eksempel der bor politikerne i svære villaer. Så det er masse folk der ute som har tonnevis med penger. Carlos Slim er en av verdens fem rikeste menn og bor i sann tredje-verden-rikmannsstil i et lite moderne fort midt i vanligmannsland i Mexico. Han har til og med bygd det på påler så det skal være vanskelig for fattigfolket å komme seg opp der. Se han indern som har bygd seg verdens høyeste enmanns-boligblokk. Han bor på over 30 etasjer eller noe med familien sin. Ikke langt fra der vanlige indere bor uten en dritt med et esel og driter i gata og fritiden deres går ut på å sitte på internett-kafeer og sende "show bobs and vagene" til vestlige damer på Facebook.

Endret av member-455415
Lenke til kommentar

Disse bildene får meg til å tenke at den spanske staten må være tilbakestående. Hvis de ikke vil slippe Catalonia fri så er det bare å si klart fra om det. La dem holde en folkeavstemning, men si klart fra om at det ikke blir noen løsrivelse. Når de reagerer på denne måten så fremstår de som svake og de mister internasjonal sympati. 

https://www.facebook.com/bbcnews/videos/10155173384022217/?hc_ref=ARTFpJRJPiOZIPs3To7b-4hTR6j6iDiwWvIpJZ4gF8FeHRKP0hPb2Zxk1Jr2h-5hkC4

Lenke til kommentar

Du fortsetter bare å kverulere deg bort fra poenget mitt i typisk kverulant-ånd for å få det til å høres ut som om jeg sier noe annet enn det jeg har sagt. Det jeg sier er at det er mange rike folk og steinrike folk over hele verden også så ikke kom og prøv å få det til å høres ut som om jeg ikke vet at det er fattige der ute. Jeg har sett ekstrem fattigdom på kloss hold jeg i Filippinene og der også er regjeringsfolk og sånt kjempekorrupte som datteren til den tidligere lederen der som jobber som politiker til og med, hun stuet vekk milliarder.

Så det er rike folk i alle land og flere fattige/mer ulikhet ol. i u-land, enn i i-land?

Og ja, du bare understreker poenget mitt fordi bare i Spania er det vanskelig å styre pengepolitikken på en god måte, så det å gjøre det i 19 land samtidig er i hvert fall et jævla kinesisk puslespill ganger 100.

Så det er vanskelig å styre pengepolitikken på en god måte i 19 regioner samtidig?

Poenget med det andre er at folk legger bare skyld på vesten og hvite, men vestlige kjeder har butikker og avdelinger i hele verden også så det er akkurat like mye kundene i u-land sin feil at fattige arbeidere blir utnyttet i andre u-land. Afrikas rikeste er også mye rikere enn Norges rikeste. John Fredriksen har jo emigrert til og med siden Norge er så stort bakvendtland.

Afrika er mye større enn Norge, og den norske stat er veldig rik i forhold til Afrika.

Men folk over hele verden legger et ensrettet ansvar på vesten og hvite folk for dette. Når det har seg sånn at det er forbrukere over hele verden som vil betale minst mulig for produktene sine og den rabatten og de lave prisene må komme fra ett eller annet sted. Og den kommer som regel ved at folk sparer inn hardt på HMS og lønninger. Det er heller ikke vår feil at folk i u-land får for mye barn.

Folk i vesten/hvite(generelt, dvs i gjennomsnitt) konsumerer veldig mye mer enn andre folk?

Men dette er helt off-topic egentlig i forhold til denne debatten.

Grekerne har ikke noe å klage på, for de er del av en stor og bra union.

Og antallet dollarmillionærer i Norge er helt irrelevant, spesielt når det er noen rike i Afrika som har mye mer penger enn mange nordmenn til sammen.

Tre nordmenn har omtrent det samme som en Afrikaner(154 000 $ millionærer i Norge og 80 000 $ millionærer i Afrika).

Folk der nede er super-ego. Og så presterer de å skylde alt på oss og lure ignorante muslim-ungdommer til å hate oss ved å gi dette ensrettet bildet som til og med ignorante leftists I Norge støtter opp om. Når det virkelig ikke er noen grunn i det hele tatt til å synes synd på en god del folk ute i verden. Men folk prøver igjen og igjen å legge skylden på oss og det fører til hatkriminalitet mot hvite og terror.

Hvorfor skal hvite få konsumere mer en folk med brun hud?

Så folk må våkne opp litt. I India for eksempel der bor politikerne i svære villaer. Så det er masse folk der ute som har tonnevis med penger. Carlos Slim er en av verdens fem rikeste menn og bor i sann tredje-verden-rikmannsstil i et lite moderne fort midt i vanligmannsland i Mexico. Han har til og med bygd det på påler så det skal være vanskelig for fattigfolket å komme seg opp der. Se han indern som har bygd seg verdens høyeste enmanns-boligblokk. Han bor på over 30 etasjer eller noe med familien sin. Ikke langt fra der vanlige indere bor uten en dritt med et esel og driter i gata og fritiden deres går ut på å sitte på internett-kafeer og sende "show bobs and vagene" til vestlige damer på Facebook.

Så det er rike folk i u-land og flere fattige/mer ulikhet ol. i u-land, enn i i-land? Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

Liste over separatistbevegelser

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_separatist_movements_in_Europe

det kan bli endel nye land etterhvert..

kriger ug konflikter

(1700 til 1900)

1700 Lithuanian Civil War

1700–1721 Great Northern War

Er det stabile "moderne" Europa slik vi kjenner det snart en saga blott, dvs. at vi ender opp med nye småkonger & klaner som slåss for sitt "fylke" slik det var foregående århundrer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"folkeslag er vel misvisende, hvis du ser på oversikten jeg postet over aktive separatistbevegelser.

Faktum i dag er jo at du, jeg, eller hvem som helst annen innbygger i Europa, kan flytte til hvilket som helst annet europeisk land, og føle oss ganske hjemme, siden det er ganske gjengs oppfatningen av normer, demokrati, osv.

Dermed sliter jeg å få øye på de "undertrykte" som vil løsrive seg og begrunnelsen deres. F.eks. hva slags overlast eller elendighet er det catalonerne lider under? At de er rikeste regionen og vil beholde pengene sjøl er ikke noe god begrunnelse, for slik er det i alle land, dvs. alltid en del av et land som er mer produktivt/naturressurser etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...