Gå til innhold

Ett veikryss kan koste inntil en halv milliard - her bygges det 11 kryss på 43 kilometer


Anbefalte innlegg

Dette må vel være et ettertrykkelig bevis for at kommuner må fratas all myndighet når det kommer til vegbygging. Riksveger og europaveger er statens ansvar og kommuner bør holde seg langt vekk. E 18 gjennom Oslo er jo et skrekkens eksempel.

E18 gjennom Oslo er nok mest av økonomiske grunner, få flest mulig gjennom bomringene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39

Feil. Statens Vegvesen er ikke en gang byggherre for nye E39 Kr. Sand - Sandnes. Og hvis du hadde brukt 7 sekunder av livet ditt på litt research ville du funnet ut at veien er planlagt til å gå nesten utelukkende i ny trasè.

Hvem som utfører selve byggearbeidet er ikke så interessant, det som er viktig for hvordan veien og prosjektet ender opp er hvem som bestemmer designet på prosjektet, hvor brei veien skal være, hvor rett den skal være, hvor den skal ha utløp, hvilken fartsgrense den skal ha, skilting og ikke minst den generelle bestemmelsen som politikerne, Samferdselsdepartementet og dertil de underliggende etater og direktorater som Veidirektoratet og Vegvesenet lager og forholder seg til. Detter er et dyrt, byråkratisk og inneffektivt system med mye gamle og gjengrodde holdninger og etikk.

 

Det er akkurat derfor det er interessant hvem som er byggherre. Nye Veger ble etablert for å tenke nytt og utfordre gamle holdninger og etikk rundt det å bygge motorveier. Det er også et AS (statlig eid, men dog) som har foreløpig få likhetstrekk til SVV. Siden du ikke har fått med deg foreløpig vedtatt trasèvalg for E39, forventer jeg ikke at du kan så mye om Nye Veger heller. Anbefaler litt googling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett hvordan det bygges i dette landet, og det skremmer meg.

Midt i byggeprosjektet finnes det knapt arbeidere, og maskiner står pal i ro, noe som koster dyrt koster dyrt. I den beste byggetiden er det fellesferie og _ingenting_ skjer.

I Oslo byde de tre små rundkjøringer. Det tok 15 måneder. Det var sjelden jeg så arbeidsfolk på stedet.

Jeg er sikker på at effektiviteten kan dobles med en liten innsats, og prisen vil gå kraftig ned.

Disse folkene burde vært i USA og sett hvordan infrastruktur bygges der.

 

Disse tre rundkjøringene: gjorde du noen undersøkelser om hvorfor det tok så lang tid?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39

Feil. Statens Vegvesen er ikke en gang byggherre for nye E39 Kr. Sand - Sandnes. Og hvis du hadde brukt 7 sekunder av livet ditt på litt research ville du funnet ut at veien er planlagt til å gå nesten utelukkende i ny trasè.

Hvem som utfører selve byggearbeidet er ikke så interessant, det som er viktig for hvordan veien og prosjektet ender opp er hvem som bestemmer designet på prosjektet, hvor brei veien skal være, hvor rett den skal være, hvor den skal ha utløp, hvilken fartsgrense den skal ha, skilting og ikke minst den generelle bestemmelsen som politikerne, Samferdselsdepartementet og dertil de underliggende etater og direktorater som Veidirektoratet og Vegvesenet lager og forholder seg til. Detter er et dyrt, byråkratisk og inneffektivt system med mye gamle og gjengrodde holdninger og etikk.

 

Det er akkurat derfor det er interessant hvem som er byggherre. Nye Veger ble etablert for å tenke nytt og utfordre gamle holdninger og etikk rundt det å bygge motorveier. Det er også et AS (statlig eid, men dog) som har foreløpig få likhetstrekk til SVV. Siden du ikke har fått med deg foreløpig vedtatt trasèvalg for E39, forventer jeg ikke at du kan så mye om Nye Veger heller. Anbefaler litt googling.

 

 

Det er jo stort sett de samme folka, så vil si det har mange likhetstrekk.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Norske veibyggere har begrenset erfaring med å utvikle fullverdige motorveier, således burde de søke råd hos miljøer som innehar slik kompetanse. Svenske og tyske miljøer kan sikkert gi generelle råd mht hva et optimalt antall planfrie kryss per 100 km er og forøvrig bistå mer spesifikt for konkrete utbygginger hvor eksisterende bosetning og transportårer hensyntas.

Lenke til kommentar

Norske veibyggere har begrenset erfaring med å utvikle fullverdige motorveier, således burde de søke råd hos miljøer som innehar slik kompetanse. Svenske og tyske miljøer kan sikkert gi generelle råd mht hva et optimalt antall planfrie kryss per 100 km er og forøvrig bistå mer spesifikt for konkrete utbygginger hvor eksisterende bosetning og transportårer hensyntas.

 

Nå er det vesensforskjell på å bygge motorvei som skal forbinde storbyene, i et relativt flatt terreng der de har mange alternative veier innad i området, og det å bygge vei langs "melkeruta" i fjellrøysa våres. Så hva som fungerer i Tyskland er ikke dermed sagt at er direkte overførbart til norske forhold.

 

På den annen side så går det alternativ vei området, så om 3 avkjøringer ble slått sammen til en, så er neppe det noe som gjør veien spesielt dårligere. Derimot så blir det vel lokal krig mellom nabotettsteder, om man tillater disser å krangle om hvilket tettsted som får avkjøringen og derved næringsgrunnlaget for veikro og rasteplass til turistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Du bør lese forslaget en gang til. At det indre forslaget noen steder vil ligge parallelt med Gamlevegen, betyr ikke av de følger den gamle traseen. Det indre forslaget leder fordi det er billigere å bygge, kortere, og fordi det noen steder krysser gamle E39, kan ta i bruk enkeltstrekninger kjappere. Man må ha hytte i Egersund eller pendle daglig til Forus fra samme sted for å gå for den ytre løsningen. Den vil ikke være kjappere til Klepp en gang, og på grunn av ekstra bompenger er det nok få på Bryne som kommer til å bruke den også... Noe erstatter for rv44 er det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...