Gå til innhold

Ett veikryss kan koste inntil en halv milliard - her bygges det 11 kryss på 43 kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39.

 

Helt ubegripelig hvordan ett av verdens rikeste land kan være så ufattelig dyre, dårlige og ha så skakkjørte tekniske løsninger på veinett og infrastruktur. Begynner nesten å lure på hvor mye mafia-virksomhet som er innbakt i samferdselen siden verste og dyreste løsning er som regel den som blir valgt. Er jo noen som tjener seg rike på budsjettoverskridelser på hvert eneste vei prosjekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kjekt i en region med 30000 innbyggere... Og hovedåren Oslo - Trondheim går i nabodalen som sparer en times kjøring uansett hvor mye 4 felts vei det blir. De setter vel ned fartsgrensene i Østerdalen for å vise at på papiret vil tidsbesparelsen bli nærmere langs Mjøsa. Ikke bruk penger på vei der trafikkpresset er størst....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39.

 

Helt ubegripelig hvordan ett av verdens rikeste land kan være så ufattelig dyre, dårlige og ha så skakkjørte tekniske løsninger på veinett og infrastruktur. Begynner nesten å lure på hvor mye mafia-virksomhet som er innbakt i samferdselen siden verste og dyreste løsning er som regel den som blir valgt. Er jo noen som tjener seg rike på budsjettoverskridelser på hvert eneste vei prosjekt.

 

Skulle tro de ansatte i statens vegvesen var snytt ut av MDG....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

«Det legendariske Sinsenkrysset er et klassisk eksempel på et toplanskryss.»
Hvis vi ser bort fra at det ikke er et toplanskryss, men et treplanskryss...

 

Er litt i tvil om planet for trikken/fotgjengere kan regnes som eget plan. I så tilfelle er det fire.

 

Kanskje bruke StorO-krysset, som er noen hundremetere bortenfor, som eksempel?

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Under bildet av sinsenkrysset står det at det er et toplanskryss. Det er det ikke, det er et treplanskryss. Et av svært få treplanskryss i Norge.

 

Hei!

 

Takk for tilbakemelding. Det stemmer at Sinsenkrysset ikke lenger er et toplankryss. Vi har fjernet bildet av Sinsenkrysset siden det ikke bidrar til saken.

 

Mvh

Fredrik Dyrnes Svendsen

Nyhetssjef, tu.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39.

...

Enig med mye av det du sier, men når det gjelder planene for E39 så har jeg forstått at den nye 4-feltsveien skal ligge ved siden av den gamle krøtterstien. Da skal vi forhåpentligvis slippe å kjøre mange år i et veiarbeidsområde i 50 km/t, men ved siden av det i 70 km/t. Det finnes fordeler med å anlegge ny vei parallelt med den gamle, men her er det viktigste spørsmålet om den gamle traseen var den optimale for regionen i utgangspunktet...

Lenke til kommentar

Ja, tro hvor mange milliarder vi hadde spart på å sende Vegdirektoratet på studiekurs til Tyskland for 40 år siden?

Motorveiene legges utenom de store byene, og en bruker som regel 3 muligheter for å komme av. Noe som burde vært tilfelle både for E6 og E18 gjennom Oslo.

I Norge bygger vi for den trafikken som er og bygger 1, 2 og 3 ganger på de samme veiene, før en til sist finner ut at de Tyske løsningene er de beste.

Kommer en ut i distriktene kan en risikere å kjøre en halv time for å snu om en kjører feil, men denne måten å lage motorveier på er både billigst og best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39

 

Feil. Statens Vegvesen er ikke en gang byggherre for nye E39 Kr. Sand - Sandnes. Og hvis du hadde brukt 7 sekunder av livet ditt på litt research ville du funnet ut at veien er planlagt til å gå nesten utelukkende i ny trasè.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skulle tro de ansatte i statens vegvesen var snytt ut av MDG....

For meg høres det ikke ut som om det er Vegvesenet som er problemet, men det faktum at hver eneste ordfører langs veien kan kreve å få direkte påkjørsel fra hvert et tettsted og hver ei bakevje.

 

"– Skal man bygge et kryss midt i en by, eller i områder med mye annen infrastruktur,"

 

På stamveier/gjennomfartsveier/nasjonale veier burde staten som helhet  levere  veien, og kommunene ta ansvaret  og kostnadene for avkjøring/påkjøring.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett hvordan det bygges i dette landet, og det skremmer meg.

Midt i byggeprosjektet finnes det knapt arbeidere, og maskiner står pal i ro, noe som koster dyrt koster dyrt. I den beste byggetiden er det fellesferie og _ingenting_ skjer.

I Oslo byde de tre små rundkjøringer. Det tok 15 måneder. Det var sjelden jeg så arbeidsfolk på stedet.

Jeg er sikker på at effektiviteten kan dobles med en liten innsats, og prisen vil gå kraftig ned.

Disse folkene burde vært i USA og sett hvordan infrastruktur bygges der.

Lenke til kommentar

Hvor relevant er det å snakke om kryss til 500 millioner i Oslo, når et kryss på landet koster ned til 30 millioner? Og vegstrekningen vi her snakker om ligger på landet. Anette Aanesland i Nye Veger (eller Veier som Solvik-Olsen har kalt hjertebarnet sitt) driver bevisst propaganda for å kutte antall kryss ved å referere til monsterkostnader i Oslo (ref. også E18 vestover til minimum 40 milliarder for 15 (femten) km veg uten at kapasiteten skal økes).

 

Dårligere adkomst til hovedveger er også en form for sentralisering. Veger bør også gå der det bor folk. Eksempel firefelts veg gjennom Østerdalen mot Trondheim er meningsløst i forhold til firefelts veg gjennom Gudbrandsdalen.

 

Nå skal man jo ikke velge en ekstremløsning verken den ene eller andre vegen, men må tenke litt lenger enn at Oslofolk skal komme seg hurtigst mulig til Trondheim.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viktig med sanke stemmer vettu, ikke minst for små fjols i SP og bevare det lille de har av makt koste hva det koste vill. derav får vi bruer til øyer/tunneler ingen vil bo på og slike ting som dette her.

 

https://www.nrk.no/okonomi/fraflytting-trass-i-bruforbindelser-1.10964923

 

Interessant. Jeg sjekket den ene øya som var i min kommune, der var befolkningen økt 120% siden tunnelen kom i 1996 (Bjorøy). Der det er potensiale for befolkningsøkning så er det absolutt verdt å bygge ut infrastruktur. Men det bør bevilges mest penger til de store traseene mellom de store byene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dårligere adkomst til hovedveger er også en form for sentralisering. Veger bør også gå der det bor folk.

 

Dette blir jo bare for tåpelig. Følger man den logikken så må alle som bor langs enhver vei ha direkte adkomst, det være seg fra gård, hus eller hyttetun, ellers er de uskyldige ofre for grådige oslofolk og ansiktsløse veibyråkraters hensynsløse sentraliseringspolitikk. Hopp gjerne lett over at selv om de aktuelle kryssene ikke koster like mye som ekstremtilfellene på 400-500 millioner som nevnes i artikkelen, så skal pengene komme fra et sted, på bekostning av andre gode formål. 50 millioner kroner er jo ikke mye penger, når det finnes andre ting som koster ti ganger mer. Kryss til alle!

 

...men må tenke litt lenger enn at Oslofolk skal komme seg hurtigst mulig til Trondheim.

 

For det er selvfølgelig bare oslofolk på vei til Trondheim som kjører på E6, ingen trøndere eller nordlendinger på vei til Oslo, eller andre steder på Øst- eller Sørlandet, eller østfoldinger eller sørlendinger på vei nord- eller innover i landet. Og det skal heller ikke flyttes varer sørfra og nordover eller varer nordfra og sørover, og kanskje videre til kontinentet.

 

På tide å trekke huet ut av.. ja, du vet?

Endret av Calm
Lenke til kommentar

 

Ganske utrolig hvor dårlige vi er i dette landet på utbygging av infrastruktur og veinett.

 

Istedenfor nye og godt planlagte veier fortsetter vi med flisespikkeri på urgamle hestetråkk som har flere svinger i seg enn håret til Eli Hagen.

 

Nå planlegges opprusting/ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Tror du ikke vegvesenet holder fast på å bruke eksisterende trase hvor man omtrent kjører i sirkel rundt seg selv istedenfor å legge nye firefelts trase?

 

Bruk av eksisterende trase = 20 år med "Vegarbeid pågår" hvor de "nye" delene som har blitt utarbeidet allerede forfaller på grunn av dårlig vei-vedlikehold får vi er ferdige med utbyggingen av denne såkalte "nye" E39

Feil. Statens Vegvesen er ikke en gang byggherre for nye E39 Kr. Sand - Sandnes. Og hvis du hadde brukt 7 sekunder av livet ditt på litt research ville du funnet ut at veien er planlagt til å gå nesten utelukkende i ny trasè.

 

 

Hvem som utfører selve byggearbeidet er ikke så interessant, det som er viktig for hvordan veien og prosjektet ender opp er hvem som bestemmer designet på prosjektet, hvor brei veien skal være, hvor rett den skal være, hvor den skal ha utløp, hvilken fartsgrense den skal ha, skilting og ikke minst den generelle bestemmelsen som politikerne, Samferdselsdepartementet og dertil de underliggende etater og direktorater som Veidirektoratet og Vegvesenet lager og forholder seg til. Detter er et dyrt, byråkratisk og inneffektivt system med mye gamle og gjengrodde holdninger og etikk.

 

En bekjent av meg begynte som ingeniør i Vegvesenet på 1970-tallet og fikk umiddelbart del-ansvaret over et veiprosjekt med ukjent tidsperspektiv. Prosjektet ble fullført da han gikk av med pensjon, i 2016.

 

Hadde det offentlige holdt seg unna, og latt private få oppdrag om å bygge fra A til B med minimale rammebetingelser, der man setter sine egne finansieringsmetoder og byggemåte, sine egne bestemmelser om hvor avstikkere og av og påkjøring skal være etc, så hadde vi hatt firefelts motorvei mellom alle de store byene for lenge siden. Altså bør vi la tilbud og etterspørsel bestemme mer av veiene og annen infrastruktur. Det samme gjelder jernbane, hadde vi fjernet NSB, Bane NOR, Jernbanedirektoratet og alt det andre offentlige makkverket så hadde infrastrukturen blomstret.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...