Gå til innhold

[Løst] Trenger man referanse fra verv på universitet?

Gjest medlem-400411

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-400411

Jeg er for øyeblikket med i styret til linjeforeningen min på universitetet. Det jeg lurer på er om jeg trenger eller om det er viktig å ha lederen av linjeforeningen som referanse når jeg skal søke jobb. Problemet jeg har med å ha lederen som referanse, er at vi egentlig misliker hverandre veldig mye. Vi har vært i samme gruppe i et fag, hvor vi konstant var i strupene på hverandre. Jeg stoler ikke helt på å ha han som referanse heller, for han er rett og slett en "dick" som ikke kan stoles på. Han er typen til å "backstabe" deg når han får sjansen.

Jeg har ingen referanser på min CV foreløpig, og lurer på om jeg faktisk bør droppe å ha referanse på CV-en, i og med at jeg ikke kan stole på lederen i linjeforeningen. Bør jeg da ta med vervet på CV-en uten refereranse, eller må det også droppes uten en referanse?

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med vervet på CVen. Er veldig usannsynlig at en arbeidsgiver vil ringe referanse på et skole verv. Eneste er vel hvis bedriften foretar bakgrunnssjekk. 

Men hvis du skal ha en referanse så trenger det ikke å være lederen. Så lenge det er noen andre som sitter i styret med deg og kan gå god for at du faktisk har hatt det vervet og at du gjorde en god jobb.

Lenke til kommentar

Du bør liste opp vervet på CV'en, men dette er nok ikkje ein så viktig kompetanse at framtidige arbeidsgiverar krever at du fører bevis for at du hadde vervet.

Det du kan gjere er å be ledaren skrive ein attest som stadfestar at du har hatt vervet og kva periode du hadde vervet i.

Så kan du heller finne nokon andre til å være dine referansar.

Frå arbeidslivet så er det vanlig å bruke nokon andre enn toppsjefen som referanse, rett og slett fordi det er din nærmaste leder eller kollega som kjenner deg best og dermed kan gi ein god referanse.

Ein framtidig arbeidsgiver vil ikkje ha nytte av å ringe ein gamal sjef som ikkje huskar deg og som kun kan bekrefte at du har stått på lønningslista.

Det er veldig viktig at du ikkje lister opp referansar som du ikkje har snakka med og som du ikkje veit om dei kjem til å gi deg positiv omtale eller ikkje. Sett kun opp folk som du stoler på at dei gir deg gode tilbakemeldingar.

Du må heller ikkje ha referansane i CV'en, dei fleste arbeidsgivarar vil nok gjerne ha nokon referansar når ein kjem så langt at dei vurderer å sende eit jobbtilbud til deg, men du kan fint skrive i søknaden at referansar kan oppgis ved forespørsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...