Elgmus Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Heisann! Jeg har nå klart meg uten stasjonær PC i snart 15 år, men kjenner at det er på tide med bra spill-PC nå. Bygde selv for snart 20 år siden, og kan godt gjøre det igjen, men det er ikke et must så lenge det ikke er mye å spare på det. Jeg ser for meg en pakke som inneholder alt jeg trenger. Har sjekket litt på power.no og komplett.no og sett at de har litt salg om dagen, men jeg er helt ute av det, så aner ikke hvor de har gjort sine besparelser på "ferdigpakkene" Jeg ønsker meg en PC som er stillegående. Som takler det meste sv spill. Og som kan oppgraderes uten at kabinettet trenger å ta halve rommet. Den må gjerne se ganske beskjeden ut, da jeg ikke trenger et lysshow hver gang den starter. Så oppsummert: -Stillegående -Bra spillytelse -"beskjeden" å se på -god/grei skjerm inkludert i oppsett Pris ca 15-20 Setter stor pris på svar og ønsker eller alle en god dag/natt! Lenke til kommentar
Brrrrrrt Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 https://www.power.no/data-og-tilbehoer/stasjonaer-pc/asus-rog-g20ci-nr006t-dt/p-505356/?q=rog 13999 kr geforce 1080 it-7700 16gb ram 512gb ssd Men den er utsolgt nå, vet ikke om du får kjøpt den eller får annen tilsvarende pc til den prisen. Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Tilbud på 1080ti kort nå https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/ forte seg før det blir utsolgt Lenke til kommentar
Elgmus Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Vet ikke om jeg klarer å vente.. jeg er en slave av tiden vi lever i, så vil ha alt NÅ. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. oktober 2017 Del Skrevet 1. oktober 2017 Tilbud på 1080ti kort nå https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/ forte seg før det blir utsolgt Det der er et kort med en helt forferdelig kjøler. Kortet blir glovarmt, og bråker som en løvblåser. Eneste grunn til å kjøpe et slikt, er om man planlegger å montere en egen kjøler på den. Eller vannkjøling. Om man venter på neste Power/DnB salg får man uansett 20% rabatt på alt de selger så lenge man betaler med DnB MasterCard. Som igjen gjør at man får dette kortet til 6400Kr.. Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Vet ikke om jeg klarer å vente.. jeg er en slave av tiden vi lever i, så vil ha alt NÅ. Er snakk om til torsdag da.. Nårtid de blir lagervare er ikke kjent. Kanskje allerede på torsdag, men uansett får vi vite da.. Lenke til kommentar
dan992 Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 bor du i bergen har jeg en ubrukt gaming rigg. studier tok tiden Lenke til kommentar
Elgmus Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 bor du i bergen har jeg en ubrukt gaming rigg. studier tok tiden Bor i Oslo. Lenke til kommentar
Elgmus Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Hei. Er denne å anbefale? Hva er bra med denne og hva er mindre bra? http://cdon.no/elektronikk/acer-27-led-predator-xb271hua-g-sync-gamingskjerm-p39458203 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hei. Er denne å anbefale? Hva er bra med denne og hva er mindre bra? http://cdon.no/elektronikk/acer-27-led-predator-xb271hua-g-sync-gamingskjerm-p39458203 En spill skjerm bør kunne vise minst 144Hz og denne har 165 så det er bra. Den har også 1 ms og G-sync Så dette er sikkert et meget godt kjøp både til 5000 og 7000. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Forslag til selvbygd PC (med alle mulige forbehold om at dette passer sammen eller er fornuftig) https://www.komplett.no/wishlist/shared/6c743e62-ac0b-42aa-9de2-8727ffc9d8fc I tillegg trenger du 2-3 kjølevifter på kabinettet, og Windows 10. Endret 5. oktober 2017 av Svein M Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hei. Er denne å anbefale? Hva er bra med denne og hva er mindre bra? http://cdon.no/elektronikk/acer-27-led-predator-xb271hua-g-sync-gamingskjerm-p39458203 Noen vil ha raskest mulig skjerm for å ha en fordel i spill som Counterstrike. Det avhenger av input-lag som produsenter ikke oppgir, så du må finne uavhengige tester eller teste selv om du vil ha det beste. CRT-skjermer er de raskeste, flatskjermer er litt tregere, jeg anslår de fleste gamingskjermer i 144Hz eller over har rundt 5-10ms input lag. Andre vil ha best mulig bildekvalitet, de spiller gjerne strategispill eller rollespill og er ikke så opptatt av å ha raskest mulig skjerm. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Tilbud på 1080ti kort nå https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/ forte seg før det blir utsolgt Det der er et kort med en helt forferdelig kjøler. Kortet blir glovarmt, og bråker som en løvblåser. Eneste grunn til å kjøpe et slikt, er om man planlegger å montere en egen kjøler på den. Eller vannkjøling. Om man venter på neste Power/DnB salg får man uansett 20% rabatt på alt de selger så lenge man betaler med DnB MasterCard. Som igjen gjør at man får dette kortet til 6400Kr.. Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Vet ikke om jeg klarer å vente.. jeg er en slave av tiden vi lever i, så vil ha alt NÅ. Er snakk om til torsdag da.. Nårtid de blir lagervare er ikke kjent. Kanskje allerede på torsdag, men uansett får vi vite da.. Altså i dag? Hvordan er pris/ytelse på disse nye prosessorene? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Tilbud på 1080ti kort nå https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/ forte seg før det blir utsolgt Det der er et kort med en helt forferdelig kjøler. Kortet blir glovarmt, og bråker som en løvblåser. Eneste grunn til å kjøpe et slikt, er om man planlegger å montere en egen kjøler på den. Eller vannkjøling. Om man venter på neste Power/DnB salg får man uansett 20% rabatt på alt de selger så lenge man betaler med DnB MasterCard. Som igjen gjør at man får dette kortet til 6400Kr.. Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Vet ikke om jeg klarer å vente.. jeg er en slave av tiden vi lever i, så vil ha alt NÅ. Er snakk om til torsdag da.. Nårtid de blir lagervare er ikke kjent. Kanskje allerede på torsdag, men uansett får vi vite da.. Altså i dag? Hvordan er pris/ytelse på disse nye prosessorene? Ja, i dag. Men enten er alle utsolgt allerede. Og/eller, så var det en papirlansering.. Prisen på 8700K er omtrent samme som prisen på 7700K når den ble lansert. Det er naturlig å forvente at den også vil falle litt lenger ned, slik det er vanlig etter lansering. Ytelsen er, avhengig av hva du skal gjøre, fra ~0 til ~50% høyere. Også avhengig av resten av maskinen. Men rene CPU operasjoner vil, om programmet er optimert for flere kjerner, gå rundt 50% raskere. Spill, er ikke rene CPU operasjoner. Så ekstra ytelse er avhengig av skjermkort og oppløsning du skal spille i. Det kan tenkes at et GTX1080Ti vil yte bedre i 1080p med en 8700K i enkelte spill, enn med en 7700K. Men i høyere oppløsninger, eller med dårligere skjermkort. Så vil de aller fleste spill ikke se noen ytelses økning enda. 8700K er en måte å fremtidssikre seg litt. Om 2 år vil man kunne oppgradere til "GTX3070/80/Ti" for eksempel, og ikke trenge tenke på å måtte oppgradere resten av maskinen. Og med slike skjermkort, og spillene som er på markedet da. Så kan det tenkes at 8700K vil gi en merkbart bedre spill opplevelse enn om man kjøper en 7700K i dag.. Dårlig tålmodighet i dag, er uansett hvordan du vender på det, noe du vil angre på, om mindre enn 2 måneder.. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Tilbud på 1080ti kort nå https://www.power.no/datakomponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080ti-turbo-11gb/p-542096/ forte seg før det blir utsolgt Det der er et kort med en helt forferdelig kjøler. Kortet blir glovarmt, og bråker som en løvblåser. Eneste grunn til å kjøpe et slikt, er om man planlegger å montere en egen kjøler på den. Eller vannkjøling. Om man venter på neste Power/DnB salg får man uansett 20% rabatt på alt de selger så lenge man betaler med DnB MasterCard. Som igjen gjør at man får dette kortet til 6400Kr.. Ville ventet til neste mnd, da kommer en ny generasjon CPU ut fra intel (Coffee lake), om du ikke ønsker å vente, si ifra. Elsker å pludre sammen pc komponenter i div. Nettbutikker Vet ikke om jeg klarer å vente.. jeg er en slave av tiden vi lever i, så vil ha alt NÅ. Er snakk om til torsdag da.. Nårtid de blir lagervare er ikke kjent. Kanskje allerede på torsdag, men uansett får vi vite da.. Altså i dag? Hvordan er pris/ytelse på disse nye prosessorene? Ja, i dag. Men enten er alle utsolgt allerede. Og/eller, så var det en papirlansering.. Prisen på 8700K er omtrent samme som prisen på 7700K når den ble lansert. Det er naturlig å forvente at den også vil falle litt lenger ned, slik det er vanlig etter lansering. Ytelsen er, avhengig av hva du skal gjøre, fra ~0 til ~50% høyere. Også avhengig av resten av maskinen. Men rene CPU operasjoner vil, om programmet er optimert for flere kjerner, gå rundt 50% raskere. Spill, er ikke rene CPU operasjoner. Så ekstra ytelse er avhengig av skjermkort og oppløsning du skal spille i. Det kan tenkes at et GTX1080Ti vil yte bedre i 1080p med en 8700K i enkelte spill, enn med en 7700K. Men i høyere oppløsninger, eller med dårligere skjermkort. Så vil de aller fleste spill ikke se noen ytelses økning enda. 8700K er en måte å fremtidssikre seg litt. Om 2 år vil man kunne oppgradere til "GTX3070/80/Ti" for eksempel, og ikke trenge tenke på å måtte oppgradere resten av maskinen. Og med slike skjermkort, og spillene som er på markedet da. Så kan det tenkes at 8700K vil gi en merkbart bedre spill opplevelse enn om man kjøper en 7700K i dag.. Dårlig tålmodighet i dag, er uansett hvordan du vender på det, noe du vil angre på, om mindre enn 2 måneder.. Hvordan stiller de seg i forhold til AMD og f.eks Ryzen 7? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Ryzen er helt ute av dansen når 8700k kom. Ryzen er ikkje dårlig, men 8700k er merkbart bedre i spill. Så vil man ha mest spillytelse, så er det 8700k/8600k som gjelder. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Ryzen er helt ute av dansen når 8700k kom. Ryzen er ikkje dårlig, men 8700k er merkbart bedre i spill. Så vil man ha mest spillytelse, så er det 8700k/8600k som gjelder. Å faen. Bestilte nettopp Ryzen 7. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Ryzen er helt ute av dansen når 8700k kom. Ryzen er ikkje dårlig, men 8700k er merkbart bedre i spill. Så vil man ha mest spillytelse, så er det 8700k/8600k som gjelder. Å faen. Bestilte nettopp Ryzen 7. Når Nizzen sier "merkbart" så snakker han om 1080p oppløsning med GTX1080Ti skjermkort. Kjøper du GTX1070 og spiller i 1440p, så vil du ikke i 99% av spillene på markedet, merke noen forskjell overhodet. Skal du streame spilløktene, kan det til og med godt tenkes at en R7 fremdeles er det beste valget. R7 knuste 7700K i det bruks scenarioet. Om 8700K har klart å ta igjen R7 er ikke umulig, men det gjenstår å se. Så må man også tenke på pris. Skal 8700K "knuse" en overklokket R7 1700, så må 8700K også overklokkes. Men der R7 1700 klarer seg fint med kjøleren som medfølger, eller en luftkjøler til 2-300 kroner. Så må man ha en kjøler oppe i ~1000 lappen, og gjerne helst 1500 for en god AIO med 8700K. Videre så må man ha et Z370 hovedkort for å overklokke 8700K, mens med R7 klarer man seg med de billigere B350 hovedkortene. Så om man sparer 400 Kr på HK, 1000 Kr på kjøler, og 700 Kr på CPU'en? Hva knuser hva da? De 2100 kronene kan du jo bruke til å kjøpe et GTX1080Ti i stedet for GTX1080 for eksempel. Og spiller du i 1440p eller over, så vil det gi merkbart bedre ytelse. Jeg personlig tar meg både tid og råd til hva jeg har lyst på. Så jeg ville ventet på 8700K selv, og betalt de 2K ekstra for den potensielle økte ytelsen som man får senere. I mitt tilfelle som spiller i 4K, så ville jeg ikke fått en eneste fps mer med 8700K, selv med mitt GTX1080Ti. Så jeg synes altså ikke det er så svart hvitt som at "Ryzen er helt ute av dansen". Til det er 8700K alternativet for dyrt. Man sammenlikner ikke epler mot epler lenger.. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Ryzen er helt ute av dansen når 8700k kom. Ryzen er ikkje dårlig, men 8700k er merkbart bedre i spill. Så vil man ha mest spillytelse, så er det 8700k/8600k som gjelder. Å faen. Bestilte nettopp Ryzen 7. Når Nizzen sier "merkbart" så snakker han om 1080p oppløsning med GTX1080Ti skjermkort. Kjøper du GTX1070 og spiller i 1440p, så vil du ikke i 99% av spillene på markedet, merke noen forskjell overhodet. Skal du streame spilløktene, kan det til og med godt tenkes at en R7 fremdeles er det beste valget. R7 knuste 7700K i det bruks scenarioet. Om 8700K har klart å ta igjen R7 er ikke umulig, men det gjenstår å se. Så må man også tenke på pris. Skal 8700K "knuse" en overklokket R7 1700, så må 8700K også overklokkes. Men der R7 1700 klarer seg fint med kjøleren som medfølger, eller en luftkjøler til 2-300 kroner. Så må man ha en kjøler oppe i ~1000 lappen, og gjerne helst 1500 for en god AIO med 8700K. Videre så må man ha et Z370 hovedkort for å overklokke 8700K, mens med R7 klarer man seg med de billigere B350 hovedkortene. Så om man sparer 400 Kr på HK, 1000 Kr på kjøler, og 700 Kr på CPU'en? Hva knuser hva da? De 2100 kronene kan du jo bruke til å kjøpe et GTX1080Ti i stedet for GTX1080 for eksempel. Og spiller du i 1440p eller over, så vil det gi merkbart bedre ytelse. Jeg personlig tar meg både tid og råd til hva jeg har lyst på. Så jeg ville ventet på 8700K selv, og betalt de 2K ekstra for den potensielle økte ytelsen som man får senere. I mitt tilfelle som spiller i 4K, så ville jeg ikke fått en eneste fps mer med 8700K, selv med mitt GTX1080Ti. Så jeg synes altså ikke det er så svart hvitt som at "Ryzen er helt ute av dansen". Til det er 8700K alternativet for dyrt. Man sammenlikner ikke epler mot epler lenger.. Endte forresten opp med å bestille et 1080-kort. Vurderte 1080TI, men følte de ekstra prosentene (25-30%?) ikke var verdt en prisøkning på 40% (Komplett). Sannsynligvis er jo et 1080-kort et overkill for meg også, men jeg har ikke for vane å bytte så alt for ofte så da lar jeg det gå. Ny skjerm ble det forresten også. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) På meg virker det som om GTX 1080 er et bra valg for en 2560x1440 skjerm. Jeg tenker at Ryzen 1600X er veldig lik i5-8600k i pris og ytelse (uten overklokking). Intel er nok best av disse til spill. Ryzen 1800X er veldig lik i7-8700K i pris og ytelse (uten overklokking). Intel er best til spill, mens 1800X er best der den får bruke alle 8 kjerner. Endret 9. oktober 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå