Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av vedovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brakk vekk metallplaten med brekkjern (spikret fast noen steder). Men jeg hadde maske da. Men det blir vel dyrt dette, og det sprer seg vel til alle kanter?

Det kan bli dyrt, men treng ikkje å være det då du i all hovedsak kun treng nokon til å hente plata og kjøyre den vekk.

Nettopp fordi det lett kan spre seg til alle kantar så bør du ikkje styre med dette sjølv. For sjølv om du brukar maske no, så kan du vrimle opp asbeststøv rundt om i huset som du risikerer å puste inn ved ei seinare anledning.

Lenke til kommentar

Du har ikke mye å frykte ^^ En gammel fyr jeg kjenner, jobbet i asbestfabrikk da han var ung. Han var helt hvit av støv på slutten av dagen. Har aldri hatt problemer med helsa.

Det finnes også eksempler på folk som har vært disponert for asbest kun ein gong og fått helseplagar på grunn av det.

Ein del av det som gjer at det tok tid før ein fant ut at asbesten var farleg var at samanhengen mellom eksponering og helseskade er litt tilfeldig.

Aspesten er farlig fordi ein kan puste inn eit fiber som setter seg fast og blir innkapsla i lungene. Om det er det fyrste fiberet som du pustar inn som tek knekken på deg, eller om alle asbestfiber som du pustar inn også blir blåst ut utan å lage problemar er kun opp til tilfeldigheitar.

Lenke til kommentar

Den var ganske "solid" selv om den var tynn. Var litt "lodden", men brakk ikke. Jeg er også rimelig sikker på at dette er originalt fra 1915, og hvis Sintef har rett når de sier 20-tallet og oppover, så går det sikkert helt bra det. Uansett har jeg noen år på meg før jeg ev. blir syk, kan godt hende jeg dør i trafikken eller av hjertestand før den tid. Så dette er sikkert bare hysteri. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...