Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av vedovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må pigge det ut av muren med hammer og meisel, og deretter mure igjen hullet.

Men ja, det er jo et rør som er murt inn i veggen først, så er røret som sitter fast i vedovnen ført inn i røret som er murt inn i brannveggen. Så du skal kunne fjerne ovnen først, og deretter pigge ut røret som sitter i veggen.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er avhengig av alder på ovn og type. Er ovnen gammal så er det ikkje sikkert det er murstuss der. I så fall må heile ovnen ut, med røyr og alt.

Dersom det ikkje skal inn ny ovn så må pipa murast igjen. Skal det ny ovn inn så må du kanskje mure då òg for å få på plass ny murstuss. Hugs at dersom det er andre som brukar pipa så må du ikkje åpne pipa før du har kontroll på at ingen andre fyrer i pipa før du får tetta igjen eller montert ny ovn.

Eit bilete gjer det mykje lettare.

Du trenger ikke å fjerne røret hvis du ikke vil. - Det finnes blendingslokk som passer på.

Er det lov som permanent løysing?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å fjerne røret hvis du ikke vil. - Det finnes blendingslokk som passer på.

Kan forstå løsningen med tanke på kanskje senere ønske om ovn, men blir det noe estetisk pent å ha et rør stikkende ut av pipa uten mål og mening? ^^ Hvis man røyker bong kan man jo bruke det som et "skalkeskjul" ^^ ikke at jeg røyker, bare som et tips til andre ^^

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Har fjernet 2 av 4 vedovner og en oljefyrt ovn tidligere, bare idioti å fjerne bare fordi det er gammelt. Man finner fort ut at man trenger dem likevel og da må man kjøpe nye ovner for det er ikke lov å installere gamle ovner, og så koster det ti tusen for en ny ovn...

Lenke til kommentar

Egentlig er det heilt utruleg at både elektrisk oppvarming og varmepumpe er godkjent som to uavhengige varmekilder. Går straumen så vil ingen av delane virke, så det er fornuftig å ha ein vedovn i tillegg.

Feiegebyret er uansett berre nokre hundrelappar, så det er ikkje akkurat ein stor utgift å ha skikkelig backupløysning sjølv om ein ikkje fyrer så ofte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg skal fjerne både ovnen og røret. Det virker som det ikke er murstuss på ovnen, det sitter i alle fall som støpt. Må bare forsøke å rikke på det til uka.

Det skal inn ny ovn, men jeg tror jeg skal ha nytt hull lenger opp, og da må det mures igjen. Men jeg vet ikke helt om jeg får til det selv? Det er samme pipa som i etasjen under, og det kan fint være at de under begynner å fyre nå. Det holder ikke å stappe igjen med aluminiumsfolie enn så lenge da? Og gaffa utenpå der? Jeg trenger ikke fjerne røret nå, så det er bare å tette igjen røret som stikker ut, men jeg må ut med ovnen pga jeg skal legge nytt gulv.

Kunne sikkert fått snekkern til å gjøre dette, men jeg sparer penger.

Er det vanskelig å mure igjen? Er vel bare å spørre på butikken hva slags "sement" jeg trenger antar jeg.

Kan det være asbest i muren, slik at det er skadelig når jeg skal borre nytt hull?

Lenke til kommentar

Er du litt nevenyttig så får du murt det sjølv. Det ligg videoar og artiklar om korleis du gjer det på nettet. Det er mogleg å gjere feil her, så bruk litt tid på å undersøke først.

Ang. midlertidig tetting så bruk i så fall steinull/rockwool. Det vil kunne halde røyken frå naboen ute, men ved pipebrann vil det ikkje beskytte nok og kan blåse inn i rommet ditt, så det er ein risiko du ev. må ta. Det beste er om du reduserer varigheita der det ikkje står ovn i pipa så godt som mogleg.

Ang. asbest: http://byggebolig.no/grunnarbeider-mur-og-betong/asbest-sementbetong-rundt-pipe

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det er asbest i muren. Aldri sett eller hørt om det.

Kjøp en sekk med ferdig murmørtel (ikke mursement, dette er rein sement som skal blandes med sand). Det holder lenge. Små blandinger kan blandes med skje i bøtta, tilsett vann først, så pulver gradvis.

Selve muringen krever litt håndlag. Med mindre du fikk ut mursteinen like hel som den var, må du kutte til ny stein. Da gjelder det å finne stein som er mest mulig lik. Kanskje det finnes noen lagret fra da de murte pipa originalt.

Du bør ha murskje og spekkeskje, så du får spekket i fugene skikkelig. Skjær til en liten trekloss med bredde lik fugebredden så du får skrapet den lik den gamle fugestrukturen. Det er vanlig å ta en tørr murkost å børste over når mørtelen har tørka litt, for å få den riktige strukturen. Det skal -ikke- smitte over på steinen!

Man skal egentlig glatte over muren på innsiden med kost, slik at røyk underfra ikke får noen steder å "feste" seg. Men da spørs det hvilken etasje du bor i. Og det er uansett umulig når man murer igjen hull sånn. Må bare spekke i slik at mørtelen legger seg rettest mulig med steinen på baksiden ^^ Eller, man kan spekke sidelengs.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg har asbest i ovnsdøren. Gammel Jøtul fra 70 tallet. Noe hvitt loddent materiale.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...