Gå til innhold

GoPro har sluppet Hero6 Black

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-455415

Jeg digger ikke filmkvaliteten på GoPro. De er kanskje greie til actionfilming, men stinker til vanlig filming. Jeg er ikke så begeistret over filmkvaliteten på actionfilming heller. Det skal også utrolig mye til for å gjøre dronefilming kult.. Det at man filmer med drone i seg selv har sluttet å være kult.. Så det holder ikke. Man må filme noe fett også, for den tiden der bare det at man filmet fra en drone var kult er over. Det er passé nå.

Lenke til kommentar

Ting jeg håpet på å finne her men fant på annet sted i stedet:

- Sensorstørrelse: 1/2.3"

(mest sannsynlig samme sensor som Hero4 og 5, men 6 har raskere prosessor)

- Bitrate: 60 Mbps eller 78 Mbps med ProTune

(vil føles veldig lavt ved de høye bildefrekvensene, og de mørke og lyse partiene vil være veldig komprimerte, hvilket gjør det ekstra viktig at eksponering er riktig ved opptak, hvilket er vanskelig f.eks. ved varierende lysforhold i samme scene)

Hero6 er selvfølgelig fremdeles først og fremst et actionkamera. For filming med bra kvalitet i veldig kompakt format ser Sony RX0 og Blackmagic Micro Cinema Camera fremdeles ut som mye bedre alternativer, i hvert fall hvis man vil ha noe igjen for grading, men ingen av dem klarer 4K (RX0 eksternt).

Imponerende at de har klart å få inn 4K60p i Hero6, og de enda høyere frekvensene i de lavere oppløsningene vil sikkert bli brukt av mange til fine actionsekvenser i slow motion.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Snodig at ikke GoPro prøver å ta opp konkurransen med Sony sitt optiske stabiliseringssystem. Video fra Sony X3000 er jo i en helt annen klasse enn fra GoPro om det brukes til for eksempel MC kjøring off road eller lignende. Bare synd Sony sitt kamera er forferdelig kronglete å få montert på en hjelm...

Lenke til kommentar

Dere glemte Eken H9 i sammenlikning med konkurrentene  :p

(står Authentic H9 på esken, da det finnes piratprodukter, men jeg aner ikke om jeg fikk piratprodukt eller ikke enda)

Kjøpte et for 40 dollar (ca. kr 320,-) fraktfritt fra Kina, har ikke åpnet det enda, specs heter på papiret/boksen:

Ultra HD 4K + Waterproof

Video: 4K25

2.7K30

1080p60/30 (H.264)

720p120 (H.264)

Super Wide Angle Lens: 170 degree

Waterproof: Up to 30m

Wi-Fi: 802.11 b/g/n

2-inch LCD

Multi-Language

Storage: Micro SDHC card (not included)

Battery: 1050mAh (1080p30 1.5 hours; 4K25/1080p60 1 hour)

Input/Output: Micro USB / HDMI

Dimensions: (L*W*H) 59.3*24.6*41.1mm  :wee:

Det fulgte dessuten med et takras av ekstraduppeditter, til å feste det på forskjellige vis. Valuta for pengene festemessig ihvertfall. Blir spennende å se om det virkelig filmer noe  :)

Det fulgte også med 1 stykk batteri, for å ha nevnt det. Ladeadapter. Batteri lades visst inni kamera, men er utskiftbart. Har kjøpt 2 batterier til fra en annen selger (de to batterier pluss en lader kostet ikke 100 lappen fraktfritt en gang).

EDIT:

Da har jeg småtestet det, ved å slå det av og på, en kort videosnutt og sånn. Det funker ihvertfall. Jeg er er nybegynner på videofilming.

Her er en skjermdump fra videoopptak, da jeg ikke vil bruke opp for mye av filkvoten min på å laste inn videofiler. Tønneeffekten på kort avstand er prekær, men det er jo slik disse kameraene skal filme, så er vel ingenting å si på det egentlig:

post-30484-0-36170700-1506955224_thumb.jpg

post-30484-0-36170700-1506955224.jpg

Obs det er lav belysning i rommet det er gjort opptak i fra. Gjør seg nok godt utendørs tipper jeg  :)

Jeg har tydeligvis ikke satt dato og klokke i Eken-kameraet enda  ;)

Kr 320,- sier jeg bare  :love:

Noen som har sammenliknet det mot Gopro Hero5:

EDIT2:

Jeg har tydeligvis den ekte versjonen, om ikke falskmakerne har tatt igjen på kopieringskvaliteten siden han her asiaten postet ting  :wee:

Kan jo lure på hvorfor de gidder å forfalske noe som ellers bare koster 40 dollar.

https://www.youtube.com/watch?v=ZuqmBS5I76o

Endret av G
Lenke til kommentar
butikk?

Yupp, et øyeblikk så kommer det lenke her i innlegget indahla..

https://www.aliexpress.com/item/New-Arrival-Eken-H9-H9R-Wifi-uhd-Action-Camera-HD-1080P-Remote-Controller-Mini-Diving-Cam/32811643291.html

Jeg var ny på AliExpress som kunde, så jeg benyttet mine 5 dollar i engangsrabatt på kjøpet av den også. Da ble den enda rimeligere  :love: 

Da ble det sigga kr 280-ish for meg..

Endret av G
Lenke til kommentar

Takker for oppdateringen indahla. Er godt mulig den ikke har det. Det står 4K Ultra HD stemplet på esken jeg fikk, men..
Er alltid litt vanskelig å vite hva man på forhånd får fra slike kina-kjøp.

Står oppført slik ja:
"Product properties: H9se cool Black + standard", men også med denne teksten: "Hot~ Update Eken H9/H9R Wifi uhd Action Camera 4 k HD 1080P Remote Controller Mini Diving Cam go waterproof pro sprot camera"

Så er vel en multiprodukt presentasjon.

Ser ut som det kun er SE versjonen som koster $40. Og den har ikke 4K.

Sjekket i menyene, og det er et 4K(25fps) valg der. Men jeg har ikke utforsket ting skikkelig enda. Dette er et leketøy som kanskje kan tilfredstille noen av brukerne der ute  :)

EDIT:

Fant en versjonsmeny der inni. Og den forteller følgende:

ActionCam H9se

STD_C4D7RK

160830

Kan det hende at SE står for second edition eller noe sånn, og at det produksjonsmessig har blitt rimeligere å produsere en SE-versjon, men at den er like god? Og at de har et fullt varelager fullt av fargesprakende eldre modeller de ønsker å bli kvitt, men at innkjøpspris var så høy at de ikke ønsker å selge med tap?

Bare en liten tanke, men er langt i fra sikkert at det skal forholde seg slik da  ;)

Fant denne på et enkelt Google-søk. SE står muligens for Special Edition i følge denne info, om den er riktig da. Ser ut til at SE mangler slow-motion 720p, kanskje det er bedre prosessor eller minnebuffer i den dyrere H9? :

13880180_901049753340337_701196069438882

En youtuber har lagt ut denne for H9se - filmet i Skottland kan det se ut for om man studerer ambulansen:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ville vært veldig skeptisk til Eken H9. Det er selvfølgelig imponerende med lavt pris, men leser man noen recensioner, f.eks. https://pevly.com/eken-h9-review/

ser man ting som dessverre altfor ofte går igjen fra elektronikk direkte fra Kina:

- Typisk inkorrekt merking (bilder i "12 megapiksel", selv om det er interpolert fra en sensor med kun 4 megapiksel).

- 4K og 2.7K er  i kun 10 resp. 15 bilder per sekund, så vil opplevels veldig hakkete.*

- Total mangel på support, buggfikser og firmware-oppdateringer.

- Lav batteritid (sannsynligvis dårlig kvalitet på originalbatteriet som følger med)

Til den lave prisen tenderer folk å ikke stille krav i det hele tatt, og da blir det bare dyr søppel ettervert, som dessuten har blitt sendt over halva jorda.

Jeg hadde heller betalt f.eks. 1000 kr til et kamera som fungerer, med ærlige spesifikasjoner og god kvalitet på batteri.

Er du heldig med kvaliteten (eller ikke har spesielt hard action), mest filmer i godt dagslys og ikke forventer spesielt høy videokvalitet (1080p ser overraskende bra ut, men glem høyere oppløsninger) kan du sikkert få bruk for Eken H9.

Når det er sagt mener jeg Hero6 er veldig dyr, så jeg tar gjerne tips på alternativer i prisklassen mellom.

* Det går selvfølgelig å finne bruk for lav bildefrekvens, men ikke til actionvideo som kameraet markedsføres til.

Endret av Pylons
Lenke til kommentar

Yi 4k+ derimot har 4k 60fps og vil sannsynligvis få 1080 240fps i en fremtidig firmware nå som Gopro har (jeg spurte Yi on dette). Foreløpig bare 120 fps i 1080 (og 240 fps i 720p selvfølgelig). YI 4k+ har også høyere bitrate enn Gopro Hero6, med 135 Mbps i YI mot 78 Mbps i Gopro.

Min Yi 4k+ kostet 3700 inkludert frakt og mva.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Eneste Gopro har som ikke Yi har (enda) er 2.7k 120 fps, 1080p 240 fps, GPS og vannbeskyttelse. Yi 4K+ har bedre batteritid, standard gjenget 1/4" UNC feste og høyere bitrate, med potensiale for høyere fps i fremtidig firmware. Gopro bitrate er 78 Mbps maks. YI 4K+ har maks 135 Mbps.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Det er selvsagt litt i gråsonen det kameraet jeg løftet inn i tråden, men det er jo også en slant penger man kan tåle å tape. Jeg er overrasket over pakken med plastikkfester og greier som fulgte med. Om det lar seg bruke om en annen med andre dyrere kamera vet jeg ikke, men tanken om det er jo der. Sjekk bare hva en ofte må betale for all slags ekstrautstyr i norske butikker.

Batterier ja, der finnes det sikkert noe å kritisere, men jeg har hverken peiling nok, eller virkelig muligheter for å teste hva disse batteriene står for selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

men det er jo også en slant penger man kan tåle å tape

Det er nettopp det jeg mener er problemet.

På grunn av det lave priset stiller ikke folk krav på disse produktene, og derfor klarer de seg uten å tilby noen som helst support, buggfikser eller oppdateringer.

Tenk på hvor mye elektronikk som blir kastet etter veldig lite bruk. Moderne elektronikkdingser er veldig sjelden bygget for gjenvinning. Hele produksjonskjeden gir store avtrykk både på mennesker og miljø når man hele tiden prøver å lage billigst mulige søppelen, fra arbeidsvilkorene i gruvenæringen, utslipp ved transporter av råmaterial, kullkraft brukt til fabrikkene, kartong fra ikke-bærekraftig skog, transport igjen o.s.v.

Selvfølgelig må det ikke være sånn at Eken er skyldig til alt over. Det kan faktisk være sånn at Eken er helt fantastiske på dette. Det er f.eks. supert med alle fester og ekstrautstyr som følger med.

Men jeg kan ikke la være å tenke at noen (og miljøet) må betale når prisen er så lav.

En fordel med å kjøpe fra større firmaer (i tillegg til support og kvalitetskontroll allerede nevnt) er at de har policydokumenter og prøver å følge opp underleverandører (av rent egoistiske grunner; de har et rykte å tenke på, men likevel).

Noter at jeg ikke prøver å forsvare Gopro sine priser, og jeg mener heller ikke å være kritisk spesifikt mot deg eller andre som kjøper dette produktet. Men jeg ønsker at det kunne reguleres bedre sånn at arbeidsvilkår og miljøhensyn fikk bedre gjennomslag i hele industrien.

Uansett ønsker jeg dere lykke til og håper dere får brukt Eken-kameraet mye!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...